Advs

Followers

September 26, 2010

pilihan aku vs pilihan mak aku 15

"Dah prepare ke semua benda?," Khairul mengangguk. Tinggal tepat lagi tiga minggu.


"Tapi aku risau la bro!," bahu Razin ditepuknya. Razin angkat kening.


"Risau pasal apa?," Razin mengerutkan dahi pula. Rasanya semua dah settle. Mana tidaknya, semua warga veteran dalam rumah turun padang selesaikan urusan untuk majlis akad nikah Khairul dengan Mira yang akan berlangsung lagi tiga minggu.


"Mira tak tau lagi tarikh nikah. Aku pelik betul dengan planning warga veteran dalam rumah kita ni... interview dekat pejabat kadi pun dia tak pergi lagi," Khairul meluahkan kerisauan yang bertandang di hatinya saban hari. Razin spontan melepaskan tawa. Ingatkan risau pasal apa.


"Dah, dah... kau tak payah nak risau lebih-lebih. Malam ni cadangnya mak nak bagi tahu Mira, sebab minggu depan appointment untuk Mira kat pejabat kadi," mendengarkan jawapan itu, Khairul menghela nafas lega. Senyuman puas tersungging di bibir. Lagi tiga minggu.


"Kau apa cerita?," terus saja Khairul mengalihkan topik perbincangan mereka. Razin sekadar tersenyum kelat. Tahu apa yang ditanya oleh Khairul.


"Negatif!,"


"Langsung no response?," soal Khairul tidak percaya. Razin geleng bersungguh-sungguh.


"Aku tumpang simpati bro!," ucap Khairul dengan nada serius. Namun riak wajahnya tak dapat ditahan dari tersenyum simpul.


"Ni bukan nak bagi simpati, macam nak perli je," Razin menghadiahkan jelingan. Dalam masa yang sama otak sedang ligat berfikir, apa yang patut dilakukan untuk memenangi hati seorang yang bernama Sarah itu.


Khairul melepaskan tawa. "Rileks bro! InsyaAllah, kalau ada jodoh tak ke mana," kata-kata seolah semangat yang meresap ke dalam hati Razin. Betul tu. Kalau ada jodoh, even dia lari ke UK pun aku akan cari jugak. Tapi kenapa UK? Yela, mak cik tu tengah planning nak sambung master dalam masa terdekat ni. Apa-apa pun, aku kena tambahkan usaha, semoga berjaya!


"Dia nak terbang ke UK tak lama lagi," membulat biji mata Khairul.


"UK?," ulangnya tidak percaya.


"Nak sambung belajar. Mira la yang bagi tahu," balas Razin lemah.


"Kau kenapa tak minta tolong Mira," cadang Khairul. Razin mencebik.


"Tunang kau tu, bab-bab nak rekomen orang satu sen pun tak boleh pakai!," Khairul dah tersenyum-senyum. Tau la sangat kemahiran Mira dalam bab-bab macam ni.


"Takde talent langsung!," sambung Razin lagi.


"Kau tak cakap pun aku dah tau," Khairul senyum lagi.


"Nanti dah nikah, kau latih dia banyak sikit bab-bab ni," ucap Razin bersungguh-sungguh. Adikku yang sengal. Nak rekomen abang sendiri pun takde skill. Hampeh!




******


Lagi tiga minggu. Terasa sesak nafas. Macam tak percaya, tapi betul! Macam tak nak percaya, interview kat pejabat kadi menanti minggu depan. Aduh! Kenapa orang dalam rumah ni buat lawak macam ni. Sekurang-kurangnya cakap la awal-awal. Aku boleh la nak prepare secara mental, fizikal, jasmani... dan apalagi?


"Akak betul ke ni?," soal Mira lagi meminta kepastian dari Sarah. Otak masih tak dapat nak cerna kata-kata yang diucapkan oleh mak dan ayah sebentar tadi.


"Betul la... apa yang tak betulnya. Mira dengar kan mak dengan ayah cakap. Semuanya dah ready. Tinggal nak akad nikah je....," jawapan dari Sarah makin menambahkan sesak di dada Mira. Takut! Takut! Macam mustahil je aku nak kena akad nikah lagi tiga minggu.


"Baju Mira?,"


"Dah settle. Akak pilih design. Ukuran baju minta kat mak cik Halimah yang selalu jahit baju kita. Cantik Mira baju akad nikah. Mesti cun punyalah kalau Mira pakai. Nanti minggu depan pergi test, kalau ada nak ubah apa-apa boleh bagi tahu terus dekat tailor tu, dia boleh adjustkan..," jawab Sarah yakin. Wajah Mira dah makin cuak. Ditelan liur berkali-kali.


"Akak....," rengeknya. Sarah cuma memandang Mira yang kelihatan resah. "Mira takut....," ucapnya lagi. Sekejap cuma, ketawa Sarah sudah memenuhi ruang kamar.


"Hei, apalah. Patutlah dari tadi muka pucat semacam. Relaks la... kalau lambat-lambat pun, still kena kahwin jugak kan....," pujuk Sarah. Nak nasihat lebih-lebih, dia pun takde pengalaman. So, bagi kata-kata perangsang jela.


"Tiga minggu...cepatnya!," luah Mira lagi.


"Lagi cepat, lagi bagus Mira," Mira dah kehilangan kata-kata.




******


"Tok kadi tu, serius gila! Takut Mira nak tengok muka dia. Benda yang ada dalam kepala ni, semua boleh hilang dalam sekelip mata!," rungut Mira tak sudah-sudah sejak pulang dari pejabat kadi. Puan Juriah tersenyum. Begitu juga dengan encik Rahim.


"Kalau dia senyum sikit tadi, Mira mesti bersemangat sikit nak jawab soalan yang dia bagi," bebelnya lagi. Puan Juriah pandang encik Rahim. Masing-masing berpandangan sesama sendiri. Akhirnya, kedua-duanya geleng kepala. Layan saja bebelan dari mulut Mira.


"Ju perasan tak, sejak beberapa hari ni... hobi si Mira ni asyik membebel je," perlahan encik Rahim berkata. Puan Juriah tersenyum dan mengangguk kecil.


"Dia dah risau fikir kahwin agaknya. Tu yang ada saja benda yang nak dibebelkan," sokong puan Juriah.


"Tak sangka Mira yang kahwin dulu sebelum Sarah....," tanpa sedar ayat itu dituturkan oleh encik Rahim. Namun, puan Juriah tersenyum penuh makna. Berbeza dengan reaksi encik Rahim yang kelihatan pelik dengan senyuman tersebut.


"Yang awak senyum kenapa pulak?," soal encik Rahim pelik.


"Abang tak tahu ke?,"


"Tahu apa?,"


"Ada orang yang tengah berkenankan anak abang... tapi dia ni, buat jual mahal sangat!," terang puan Juriah. Senyuman terus lekang di bibirnya.


"Sapa Ju?," soal encik Rahim gopoh. Tetapi, puan Juriah tidak memberikan jawapan sebaliknya berdiam dan terus menghadiahkan senyuman manis buat suaminya.




******


Dari tiga minggu jadi dua minggu, sekarang tinggal lagi beberapa hari untuk majlis pernikahan Khairul dan Mira. Mira termenung di birai katil. Dia dah apply cuti seminggu. Cukuplah seminggu. Baru je mula kerja, dah ambil cuti lama-lama. Nak kena dengan bos gamaknya. Mak pula dah ambil alih hobinya, cakap kenapa cuti sekejap sangat.


Pintu diketuk dari luar. Kedengaran suara Sarah memberi salam.


"Masuklah kak...," pelawanya. Suara lemah, gaya macam orang tak makan sepuluh hari.


Sarah melangkah masuk ke bilik dengan senyuman. Namun wajah Mira tidak menghadap ke arahnya.


"Taraaaa......," baju akad nikah Mira ditayangkan depan mata. "Dah siap sepenuhnya, suka tak?," soal Sarah ceria. Mira tersenyum kecil. Sarah terus saja melabuhkan punggung di sebelah Mira. Dicapai tangan Mira dan digenggam erat.


"Happy la pengantin! Apa monyok ni....," Sarah cuba menceriakan keadaan. Mira meneruskan aktiviti termenungnya.


"Mira risaukan apa ni?," soal Sarah lagi. Mira diam. Wajah masih mantain. Namun otak sudah ligat berfikir. Nak mainkan ayat apa. Niatnya ikhlas, nak tolong abang Razin.


"Risaukan akak la.....," Mira mula mencucuk jarum. Terangkat kening Sarah.


"Akak... Kenapa pulak?,"


"Mira langkah bendul! Akak pula tak nak kahwin lagi...."


"Mira tak payah nak pening-pening pasal hal akak... Akak ada masa lagi nak fikir pasal perkara ni," ucap Sarah tanpa mengesyaki apa-apa.


"Akak takde calon ke?," Mira masih mencari peluang. Sarah diam. Calon?


"Mira ada calon untuk akak ke?," mata Mira dah bercahaya. Pucuk dicita ulam mendatang. Mira memang ada calon terbaik untuk akak.


"Akak berminat nak kenal?,"


"Akak dah agak dah! Saja je kan acting macam tak sedap hati, tapi sebenarnya Mira nak perangkap akak dalam soalan yang tak berapa nak professional tu. Kenapa? Ada hati nak jadi broker perkahwinan?," Mira geleng pantas. Aduh. Aku memang tak pro bab-bab ni. Belum apa-apa, kak Sarah dah dapat detect.


"Mana ada akak......," langkah selamat.


"Betul takde niat apa-apa?," soal Sarah.


"Betul akak! Takde!," tekan Mira. Dalam hati dah cuak. Nak kena sound dengan kak Sarah, baik jangan buat benda pelik-pelik yang boleh mengundang kemarahan dia.


"Kalau akak dapat tahu benda pelik-pelik. Siap Mira!,"


"Janji takde!," janji Mira. Nafas lega dihembuskan sebaik saja Sarah melangkah keluar dari bilik. Tak perlu aku sibukkan diri fikir tentang kak Sarah. Baik aku risaukan majlis akad nikah aku jumaat malam ni. Yang tu lagi penting buat masa sekarang.




******


Nak pusing ke kanan atau kiri? Kenapa complicated sangat nak pakai sampin ni? Ke mana pulak pergi si Razin ni. Dari tadi ada temankan aku, sekarang dah lesap.


Khairul masih lagi berusaha mengikat sampin berwarna hitam bersulam benang emas yang dipadankan dengan baju melayu warna krim. Masih tidak berjaya. Semalam dah tengok betul-betul step yang abang Firdaus tunjukkan, tapi tak jadi pula. Nak ikat macam biasa, macam-macam pulak komen yang lain. Hari bahagia ni, pakailah gaya istimewa sikit.


Mana Razin? Matanya melilau mencari kelibat Razin. Sekilas, dia dapat menampak kelibat razin yang sedang sedap meneguk air sejuk. Amboi! Aku dari tadi seteguk air pun tak minum. Dia pulak yang dahaga lebih.


"Razin," laungnya kuat. Razin hanya membalas isyarat sekejap.


"Cepatlah!," Razin berlari-lari anak mendapatkan Khairul.


"Kenapa ni? Tak siap-siap lagi?," soal Razin pelik. Khairul masih lagi memegang kain sampin seperti keadaan asal. Tadi cakap boleh ikat sendiri. Sengihan kelat dari Khairul menjawab segalanya.


"Itulah, berlagak sangat! Aku offer nak tolong tadi, tak nak. Padan muka!," sambil menyindir, tangan Razin pantas mengikat dan mengemaskan sampin di pinggang Khairul.


"Pandai kau ikat sampin gaya macam ni. Dah boleh kahwin dah ni...," pujinya ikhlas. Namun mendapat jelingan tajam dari Razin.


"Puji ke perli?,"


"Dua-dua," selamba Khairul menuturkan jawapan. Serentak mereka lepas tawa.


"Aku bagi kau selesai dulu. Lepas tu aku ambil langkah kanan," ucap Razin tersenyum-senyum.


"Aku doakan kau," balas Khairul ikhlas. Razin tersenyum. "Insya Allah".




******







September 05, 2010

pilihan aku vs pilihan mak aku 14

Mira baring longlai atas sofa. Hari ni dah masuk dua minggu dia mula kerja. Penat jugak bila dah bergelar pekerja ni. Macam mana la kak Sarah boleh tahan. Akak tu lagi la.. dah la doktor, kerjanya tak menentu. Sekejap-sekejap ada oncall pulak. Kalau aku kat tempat dia, dah pengsan dah gamaknya.


Baru je nak lelapkan mata, terdengar bunyi kereta di luar rumah. Dikerling ke arah jam di dinding, dah pukul dua belas tengah hari. Apa punya anak dara la aku ni, tengah-tengah hari fikir nak membuta je. Dialih pandang ke pintu rumah, wajah Sarah yang letih lesu menyapa pandangan. Baru habis kerja.


Sarah tersenyum nipis sambil melangkah ke arahnya. Perlahan dia merebahkan punggung di atas sofa. Ditarik keluar tudung dan spontan mata dah bertutup.


"Akak...pergilah tidur kat bilik...," tegur Mira. Dia dah penat sakan, boleh pulak main tidur atas sofa je. Sarah menggeleng perlahan. Dah tak larat nak naik atas. "Kejap je Mira...nanti kejut akak ye...," sempat lagi dia berpesan dengan mata yang tertutup rapat.


"Mak dengan ayah mana?," soal Sarah seolah bergumam. Mira tepuk dahi sendiri. Patutlah rumah sunyi sepi. Aku boleh tak perasan mak dengan ayah keluar. Lupa pulak, hari ni kata mak ada kenduri kahwin anak kawan lama. Dekat mana, langsung tak ingat.


Sekejap sahaja, kemudian sepi di antara mereka. Terdengar dengkuran halus. Hai, sampai berdengkur, perlahan Mira mengomel. Bosannya. Dah ada orang dalam rumah pun, macam takde orang jugak. Bosan.


Dia bangun menuju ke dapur. Tadi pagi dah santap nasi lemak. Makan tengah hari nak santap apa pulak. Nak masak ke? Aduh, malas! Apa ke buruk sangat perangai anak dara. Silalah berubah cik Mira. Kalau dah kahwin buat-buat malas macam ni, mahunya Khairul ceraikan aku. Huh! Cerai sebab malas, tak masuk logik akal. Tapi tak mustahil. Sudah! Jangan nak merepek...


Bunyi deringan telefon bimbit mematikan langkah Mira untuk bergerak ke arah peti sejuk. Aiseh. Sapa telefon time-time perut tengah berkeroncong ni. Langkah kaki diatur berat kembali ke ruang tamu. Namun, deringan dah mati. Diketap bibir geram. Takdelah slow motion sangat langkah aku, tunggu la sampai orang jawab. Tak sabar betul. Bebelnya sendiri. Dilihat nama yang tertera di skrin. Abang aku ke...


Telefon berkelip-kelip sekali lagi. Mesej masuk.


+ Jom lunch sekali. Abang ada dekat2 area rumah ayah.


Terus Mira tarik senyum. Pucuk dicita ulam mendatang. Sayang lebih banyak-banyak kat abang. Tahu je adik dia tengah lapar.


- oh sangatlah boleh.Tunggu setengah jam, Mira siap!


Pandangannya tertancap pada Sarah yang lena kepenatan. Mira berfikir sejenak, takkan nak tinggal kak Sarah. Nak ajak, kesian. Dia kan letih. How?


Sejam kemudian....


"Mira pergi jela dengan abang Mira. Akak penat sangatlah dik...," Sarah masih lagi menolak. Muka dah tak tahu nak tayang kat mana. Razin ada depan mata. Muka Sarah pula sememeh baru bangun tidur. Adikku yang sangat cerdik, jemput masuk Razin time aku tengah elok tidur kat sofa. Nasib dia dah pakaikan tudung.


"Ala jomlah kak... abang yang drive. Akak boleh je sambung tidur lagi dalam kereta...," pujuk Mira. Sekejap-sekejap ditoleh ke arah Razin yang tersenyum nipis. Mira ketap bibir geram. Main senyum-senyum pulak. Bukan nak tolong aku memujuk. Tadi dia yang beria sangat suruh ajak kak Sarah sekali. Sekarang jadi statue pulak kat sofa.


"Mata pun dah tak terbuka Mira...akak nak kena siap lagi. Lambat nanti. Mira jela yang pergi... tolong jangan paksa akak ikut...," mata Sarah dah separuh terkatup. Kesian pula Mira tengok. Dialih pandang ke wajah Razin. Diangkat kening seolah bertanya. 'Nak paksa ikut jugak ke?,'


Razin mengangguk. Mira dah membulatkan biji mata. Apa kejam sangat ni. Dah terang lagi bersuluh kak Sarah gila penat. Nak paksa-paksa ikut pulak.


Mata Sarah kembali tertutup. Mira tak jadi nak kejut. Dia mengatur langkah ke arah Razin, terus ditarik tangan keluar ke depan rumah.


"Kita pergi dua je!," Mira dah bagi kata putus. Razin buat-buat pandang pelik.


"Kesian kan kat Sarah dia sorang-sorang kat rumah...," saja nak buat ayat memancing. Mira jungkit kening.


"Mira lagi kesian nak kejut dia... Dia baru je balik tau. Nak paksa-paksa dia keluar pulak. Dah la orang tu dari semalam kat hospital..," Mira dah mula membebel. Razin hanya mampu tarik senyum hambar. Melepas peluang!


"Yela...yela... kita pergi dua je," ucap Razin mengalah. Mira tersenyum senang. Dalam diam dapat pula dia perhatikan riak wajah Razin yang dah berubah kelat. Dia tersenyum dalam hati. Ada hati ye abangku...




******



"Sarah suka makan apa ye? Kita tapaukan untuk dia....," ucap Razin sambil membelek-belek menu makanan. Mira dah mula tarik senyum. Tapi dalam hati dah rancang, nak pekena abang.


"Tak payahlah nak tapau-tapau. Pandailah kak Sarah cari makan sendiri...," sengaja jawapan itu diberikan. Terus bersabung kedua mata Razin dengan mata Mira. Mira tayang riak selamba. Razin dah jegil tak puas hati.


"Ada ke cakap macam tu... kesian dia, penat! cakap mak dengan ayah takde kat rumah. Dia nak makan apa nanti...kita tapaukan untuk dia," ucap Razin tegas. Mira dah terasa nak ketawa. Aduhai. Concern sungguh!


"Yang abang ni sibuk sangat nak jaga kebajikan perut kak Sarah tu kenapa? Dia bukannya budak-budak lagi. Pandai-pandailah dia nak cari makan... tak pun pakwe dia boleh belikan kot...," ditekan perkataan di hujung. Sekali lagi berubah riak wajah Razin.


"err..er...dia...dah...ada pakwe?," tergagap-gagap Razin menyoal. Mira yang menahan wajah serius dari tadi terlepas tawa. Hahaha. Wajah Razin dah kelat macam cuka. Razin mengetap bibir tanda geram. Kenakan aku rupanya.


"Hai abang... sejak bila berminat kat akak saya ni?," soal Mira meleret. Razin dah menjeling-jeling. Menyampah! Boleh pulak dia ketawakan aku. "Dah pandai jeling-jeling dengan Mira pulak...," sambung Mira lagi apabila Razin diam tidak menjawab. Dia masih melepaskan tawanya. "Nak Mira tolong sampaikan hasrat murni abang pada kak Sarah ke?".


"Tak payah! Abang boleh buat sendiri!," jawab Razin berlagak. Mira mencebik. Tahap berlagak dah mula tunjuk tocang.


"Yakin ke? Susah tau nak tackle kak Sarah...," sengaja Mira melepaskan ayat yang merundumkan semangat. Namun reaksi yang diterima lain. Razin tersenyum penuh makna.


"Macam senang sangat nak tackle Mira, tapi Khairul boleh buat jugak kan... so, jangan nak pandang lekeh kat kemampuan abang ye... I have the skill," Razin terus tersenyum. Teringat pada kata-kata Khairul ketika dia mengutarakan cadangannya.


"Kau gila! Adik pun punya susah nak tackle..ni pulak si kakak.. I bet, bergandalah kesusahan tu...," kedua-duanya ketawa. "Dulu dia setuju dengan aku pun, mungkin sebab pilihan keluarga kot. So, kau kena pandai guna main suis. Ayah dengan mak...," tambah Khairul sambil tersenyum nakal. Razin dah mengangguk-angguk.


Tamparan di lengan mengejutkan Razin. Spontan dia tarik sengih. Mira mengancingkan gigi. Berangan tahap tak ingat. Boleh pulak dia tersenyum sorang-sorang. Fikir apa pun tak tahulah. Wajah Razin yang masih tersenyum terus menyapa pandangan Mira. Mira dah pening. Orang kalau dah mula angau memang macam ni kot. Eleh Mira, kau pun bukan sama je ke. Mira tersenyum dalam hati. Yela tu!




******




"Abang belikan untuk akak....," Mira meletakkan bungkus makanan di atas meja makan. Wajah Sarah yang baru lepas mandi terus disapu riak terkejut.


"Bukan Mira yang belikan? Razin yang belikan?," soalnya untuk kepastian. Dahi dah berkerut-kerut. Apasal nak beramal jariah dengan aku pulak. Belanja adik dia makan cukuplah. Aku adik dia ke?


"Abang tu yang risau sangat fikir kak Sarah tak makan apa-apa lagi... sebab tu dia beli," jawab Mira sambil melangkah ke arah singki. Dicapai pinggan dan gelas. Langkah diatur ke arah Sarah yang terdiam kata.


Sarah hanya memandang Mira yang bergerak sana-sini dengan ekor mata. Wayang apa ni? Nak tunjuk-tunjuk ambil berat kat orang. Sarah melepaskan keluhan. "Mira makanlah... akak dah kenyang!," terus Sarah bangun dan berlalu.


Mira dah jadi statik. Aik! Silap cakap ke? Takkan sampai tak nak jamah makanan ni langsung. Kesian kat abang Razin yang beli makanan. Kesian kat kak Sarah yang kemungkinan besar tengah lapar tahap Giga! Aku punya dialog nak bagi dia touching tak jadi ke? Nampak sangat kau takde skill nak rekomenkan orang.


- Abg, macam takde harapan!


Laju tangannya menaip pesanan ringkas.


+ Kenapa?


Laju juga dia mendapat jawapan.


- Dia xnak jamah langsung. Dia tak suka abg la agknya...


+ Ada ke bt conclusion mcm tu...
Slow and steady Mira. Kita xbleh gelabah... :)


Mira tersenyum membaca mesej itu. Slow and steady. Baiklah. Usaha tangga kejayaan. Maka berusahalah abangku.




******




Jam dah menunjukkan sembilan malam. Mira pusing-pusing dalam bilik. Novel yang berada di tangan sejak tadi diletakkan atas meja. Langkah diatur keluar menuju ke bilik Sarah. Agaknya masih berjaga tak mak cik ni. Selalunya Sarah memang akan tidur awal, tambah-tambah esok dia kerja lagi.


Dilihatnya lampu masih terpasang. Mira tersenyum. Tombol pintu dipulas. Sarah sedang duduk bersila atas lantai sambil membelek fail tebal. Haiya. Balik rumah pun, ada kerja dari hospital jugak ke.


"Buat apa kak?," soalnya sambil melangkah masuk ke bilik.


"Study case... nak kena buat summary. Kenapa?," perlahan Sarah menutup fail di atas ribanya. Kelihatan Mira tersengih-sengih macam tak cukup gigi.


"Saja," Mira dah melabuhkan punggung di sisi Sarah. Pandangan meliar di sekeliling bilik Sarah yang tersusun rapi segala barangan. Mira kalih pandang ke wajah Sarah. Pandangan Sarah masih tertancap pada wajah Mira yang kelihatan ceria.


"Apasal ni? Nak minta apa kat akak?," soal Sarah. Mira yang sejak tadi masuk asyik tersengih panjang je. Tak nampak macam nak cakap benda yang penting pun.


"Akak tak nak kahwin ke?," soal Mira selamba. Wajah Sarah tidak beriak. Lepas hal pinangan Khairul dia tidak pernah terfikir lagi nak kahwin dalam masa terdekat ni. Mungkin belum tiba jodoh. Hanya itu difikirnya.


Soalan Mira dibiarkan sepi tidak berjawab. Dia kembali menyelak fail di tangannya. Nak fikir pasal nak kena buat summary ke, nak fikir pasal nak kahwin? Summary lagi penting... tolak tepi pasal kahwin dulu. Dia beralih pandang pada wajah Mira yang masih merenungnya.


"Akak nak study case... nak buat summary. Esok-esok la kita cakap pasal ni...okey...," soft refusal. Mira mendengus lembut. Baru ingat nak cungkil rahsia. Apa-apa yang tak dia tak tahu ke. Latest news ke. Caj berbayar ni, bukan saja-saja nak buat kerja-kerja ni.


"tolong abang dapat info terkini....," ucap Razin dalam telefon sebentar tadi.


Eceh, abang aku tu. Bukan main lagi... tapi nampak gaya macam Mira tak boleh nak tolong je. Kak Sarah macam takde mood nak bersembang, tambah pula fail gedabak atas riba dia dah nampak macam buah hati dunia akhirat. Mata tak lepas pandang kat setiap baris ayat yang tercatit atas kertas.


Minta maaf la abang Razin. Tak dapat Mira nak bantu malam ni.




*****





pilihan aku vs pilihan mak aku 13

Mira diam tak berkutik di tempat duduknya. Otaknya terasa beku sementara. Genggaman erat tangan ayah dapat dirasakan. Mira tunduk menekur lantai. Wajah yang terbaring di hadapannya dipandang sayu.

"Mira...," perlahan suara itu memanggil namanya. Namun jelas pada pendengarannya. Hati Mira sebak. Air mata terus mengalir membasahi pipi. Tangan ayah terasa menyentuh bahunya.

"Pergilah Mira... bapa Mira panggil," bisik encik Rahim pada Mira. Perlahan Mira mengatur langkah mendekati katil yang menempatkan seorang yang diberitahu sebagai bapa kandungnya.


"Bapa Im, ayah kandung Mira...," ucap encik Rahim. Razin disebelah mengangguk mengiakan. Ujian DNA yang dijalankan mengukuhkan bukti. Kalau menurut keyakinan encik Rahim, dia memang pasti dengan fakta itu. Namun untuk Mira dan Razin yang memerlukan penjelasan, ujian DNA itu penting.

Mira kaku, terdiam seribu bahasa. Bergetar bibirnya mendengar kata-kata itu. Dipandang wajah ayahnya dalam-dalam.


"Ayah tipu Mira selama ni...," ucapnya pedih. Encik Rahim tersentak. Mira...


"Ayah tak berniat Mira... ayah tak nak lukakan hati Mira. Ayah sayang sangat dengan Mira...," ucap encik Rahim bersungguh-sungguh.


"Ayah tipu Mira!," ayat itu diulang kembali. Air matanya jatuh mengalir.
"Mira, jangan cakap macam tu kat ayah. Ayah buat macam tu sebab tak nak Mira sedih...," suara Sarah mencelah. Mira terus kalih pandang wajah Sarah di sebelah. Renunganannya tidak percaya.

"Akak pun tahu selama ni...," ucapnya tidak percaya. "Selama ni Mira kena tipu dengan semua?," soalnya lagi. Tangisan makin rancak. Razin diam memerhati. Tidak tahu hendak mencelah dan bersuara di mana.

"Mira... jangan macam ni. Ayah sayangkan Mira... ayah tak nak Mira rasa Mira takde sapa pun kat sini... sebab tu ayah tipu. Ayah tak pernah berniat nak lukakan hati Mira...," ucap encik Rahim. Matanya juga panas berair. Dia sudah beralih posisi di sebelah Mira. Tangan Mira digenggam erat.

"Kenapa? Kenapa ayah tak cakap dari dulu lagi... kenapa sekarang?," Mira masih menangis.

"Mira, janganlah sedih-sedih. Mira boleh jumpa dengan bapa Im... bapa kandung Mira," suara puan Juriah pula mencelah. Mira diam berfikir. Entah kenapa dia rasa nak marah. Dia bukan marah, tapi dia terkejut. Kenapa selama dia membaca diari mak, tak pernah pun dia berasa curiga. Mungkin sebab nama ayah sama dengan bapa kandungnya. Abdul Rahim. Bapa Im sakit. Ayat yang diucapkan ayah tadi. Dia makin terasa sesak. Apa yang harus dilakukan?

"Mira nak jumpa bapa," ucapnya. Semua pandangan tertancap di wajahnya.

"Betul Mira?," soal encik Rahim meminta kepastian. Mira mengangguk pasti. "Mira marahkan ayah lagi?," wajah encik Rahim yang keruh dipandangan mata. Perlahan Mira mengangkat tangan mengelap air mata yang mengalir di pipi encik Rahim.


"Mira sayangkan ayah...," secara spontan dia memeluk encik Rahim. Ayah adalah insan yang menyayanginya selama ini. Jika nak dibandingkan dengan kak Sarah, ayah lebih mengutamakan dirinya. "Mira hutang budi dengan ayah....," ucap Mira sebak. Encik Rahim menepuk bahu Mira lembut.

"Jangan nangis sayang... Mira anak ayah. Tanggungjawab ayah untuk jaga Mira..," Mira mengeratkan lagi pelukannya.



"Mira....," satu sentuhan melekap di tangannya. Mira tersentak. Serentak itu matanya bertembung pandang. " maafkan ba...," suara itu serak. Sesekali dia terbatuk kecil.

Abang Im, lelaki yang sangat mencintaiku. Tapi, keadaan menjadikan kami begini. Dia terpaksa memilih antara dua.

Ayat dalam diari mak muncul kembali dalam ingatan. Pilih antara dua. Antara mak Mira atau mak Razin.

Mak harap, anak mak dapat jadi anak yang akan taat dengan kedua orang tuanya. Jangan jadi macam mak, yang dah abaikan keluarga sendiri. Kita kena bersyukur dengan kehadiran insan yang menyayangi kita pada kesempatan yang masih ada.

Mira mengesat air mata. Perlahan tangannya mencapai tangan bapa Im. Dikucup lembut tangan itu. "Mira sayangkan ba... sebab ba adalah istimewa untuk mak Mira... ba sangat sayangkan mak Mira...," Mira sayangkan mak jugak.

"Mak cakap... mak nak Mira jadi anak yang taat...," ucap Mira lagi. Dia sendiri tidak tahu apa yang sewajarnya diperkatakan pada tika ini. Dia gembira. Dia sedih. Dia bahagia. Dia sayu. Semuanya dapat dirasakan. Namun tidak dapat dia nak mengucapkan segalanya.

"Ba sayangkan Mira, macam ba sayangkan Suria...," Mira mengangkat wajah. Melemparkan senyuman paling berharga buat bapa Im.

"Mira pun sayangkan ba... macam Mira sayangkan mak...," balasnya.

Hati ini akan sentiasa menyayangi abang. Hati ini akan sentiasa menyayangi permata hati kita, hadiah yang mampu Suria beri pada abang... puteri kita. Amira Abdul Rahim... Nama yang Suria pilih. Nama yang abang suka...

"Mira boleh tinggal dengan ba?," permintaan dari bapa Im. Mira serba salah. Dia mungkin boleh menerima bapa kandungnya. Tapi, ayah... aku sayangkan ayah. Aku tak mungkin dapat tinggalkan ayah. Perlahan dia memandang wajah ayah. Wajah itu terasa berat hati ingin melepaskannya. Mira dapat melihat apa yang terpancar di mata ayah.

"Pergilah Mira... bapa Im perlukan Mira," namun lain pula yang diungkapkan oleh ayah.

"Mira tak boleh berpisah dengan ayah," balas Mira berterus terang. Wajah bapa Im mengukir senyuman tenang.

"Tak lama Mira, sekejap saja... entah sempat ke tidak ba nak kenal-kenal dengan Mira...," Mira tersentak lagi. Kaget terus di situ. Entah sempat ke tidak? Maksud ba....


******




- boleh jumpa hari ni? ;)


Mira mengeluh kecil. Terlupa pula, Khairul dah selamat mendarat dua kali, tapi dia tak jumpa-jumpa lagi. Mesti nak ajak jumpa. Tapi tak boleh. Dia dah janji dengan Razin nak ajak bapa Im keluar. Bapa Im dah keluar hospital sebulan lepas. So, hari-hari kalau berkesempatan, memang Razin akan mengajaknya untuk evening walk dengan bapa Im.


+ sorry, Mira sibuk hari ni.
Lain kali ye...


Khairul mengerutkan kening. Sibuk? Rasanya, sepanjang minggu ni Mira asyik mengelak berjumpa dengannya. Dengar-dengar cerita dari abah, Mira dah jumpa dengan bapa kandungnya. Tapi sikit pun Mira tak cerita padanya. Khairul dah berkecil hati semenjak mendengar cerita dari abah. Tapi dibuat tak endah dengan perasaan itu. Namun, kini.. dia semakin berkecil hati.


Pantas kekunci handphone ditekan.


- kalau sibuk takpe. Saya takkan kacau awak..


Mira mengetap bibir. Dia dah marah ke? Tapi kenapa pula... Ish, malas nak fikirkan hal Khairul buat masa sekarang. Boleh ke macam tu? Jangan Mira, kesian Khairul! Nantilah aku jumpa dengan dia.


Mesej pagi tadi masih segar dalam ingatan. Mira bingung. Dia masih lagi tak bercerita apa-apa pada Khairul, kerana dia fikir tak perlu lagi. Tapi, nanti Khairul kecik hati, macam mana? Aduh, susah betul...


"Mira," Mira mengangkat wajah. Pantas bibirnya mengukir senyuman. "Jom," terus dia bangun bergerak.

"Nak makan dulu tak?," soal Razin. Matanya fokus pada jalan. Mira mengangguk kecil. "Mira, nak makan dulu tak?," soalnya lagi. Mira senyap tak menjawab apa-apa.

"Boleh je...," Razin tersenyum kecil. Mengenali Mira dengan lebih rapat membuatkan dia rasa terhibur.

"Laksa lagi ke?," usik Razin. Mira dah mengancingkan gigi. "Eeeiii... saja kan! Dah tahu Mira tak suka laksa, nak suruh-suruh makan laksa pulak...," rungutnya. Hampir-hampir hijau mukanya hari tu ketika dipaksa telan laksa. Razin dah nampak riak wajahnya berubah, tapi dia buat selamba saja.

Ketawa Razin memenuhi ruang kereta. "Mira ni kadang-kadang dah macam mak nenek abang tengok...," usiknya lagi. Mira ketap bibir. Mak nenek dia kata aku.

"Abang tu macam pak datuk...," balasnya geram. Razin ketawa lagi.

"Kalau abang jadi datuk... berderet perempuan nak kat abang tau," balasnya berlagak. "Mira je yang tak nak...," ucapnya selamba. Niat di hati memang nak mengusik Mira yang suka sangat gelabah.

"Abang jangan nak merepek ye. Mira kan adik abang...," masuk kali ni, dah berapa kali Razin suka mengusiknya dengan ayat itu. Serius atau tak, dia tak dapat nak agak. Tapi memang mengarut kalau diikutkan logik. Razin ketawa senang. Seronok mengusik Mira.

"Agaknya tunang Mira jeles tak dengan abang... yela, abang kan hensem," kembang tekak Mira mendengarkan pengakuan bercampur perisa berlagak dari mulut Razin.

"Hensem ke?," soal Mira kembali.

"eh... mesti!," balas Razin berlagak. Kereta dah mula memasuki simpang. Razin berhenti betul-betul depan restoran yang biasa mereka singgah.

"Nak makan apa?," soal Razin. Menu yang sama dibelek juga walaupun seringkali makan di situ.

"Char koey teow kat sini sedap tak? Mira teringin nak makanlah..,"

"Sedap jugak. Nak rasa?," Mira mengangguk. Pesanan dibuat.

"Mira belanja abang ye..," ucap Razin. Mira hadiahkan jelingan.

"Saja kan... dah tau Mira ni penganggur terhormat, suruh belanja pulak," Razin ketawa lagi.

"Bila nak minta kerja. Sudah-sudahlah tu melepak kat rumah dah berapa bulan...,"

"Mira nak sambung belajar la...,"

"Sambung la..,"

"Tapi.. nak kahwin jugak..,"

"dengan abang...," ucap Razin selamba. Mira dah menjegilkan biji.

"abang ni suka main-main macam ni kan! Mira tak suka...," Mira menjeling tajam.

"Yela-yela... abang main-main je... Jangan marah-marah lagi ok. Hari ni, abang belanja Mira ais krim. Nak?," Mira mencebik. Sempat lagi perli aku.

"Sibuk sangat Mira?," suara itu. Mira pantas mengangkat wajah. Matanya menangkap pandangan mata Khairul yang menahan marah.

"Tunang Mira kan?," soal Razin tanpa menyedari pandangan tajam dari Khairul. Mira mengangguk perlahan.

"Jomlah, makan sekali," ajak Razin ikhlas. Khairul tersenyum kelat. Mira tak berkata apa-apa. "Takpelah, saya ada hal kat luar. Gerak dulu...," terus saja dia berlalu meninggalkan Mira dan Razin. Mira menghantar Khairul dengan pandangan bersalah. Salah Mira, tak bercerita pada awak.

******

Badannya dihempaskan kasar atas katil. Abang? Mira? Siapa laki tu? Khairul terasa sesak nafas melihat Mira sedang ketawa mesra dengan lelaki lain. Patutlah asyik mengelak tak nak jumpa. Dia memang tak nak dengan aku. Macam yang dia cakap awal-awal dulu, Mira tak suka awak!

Keluhan berat meniti bibirnya. Apa yang aku dah buat? Silap aku ke terlalu memaksa dia? Silap aku ke terlalu berharap pada Mira? Silap aku ke sebab nak kahwin dengan pilihan aku. Mira.

Telefon bimbit di sebelah berkelip-kelip. Nama Mira tertera di skrin. Hurm. Baru nak telefon. Namun dibiarkan sahaja telefon itu mati sendiri. Dia perlukan masa untuk berfikir. Berfikir sama ada apa yang dilakukan sebelum ini hingga sekarang adalah tindakan yang wajar.

Telefon berkelip lagi. Nama yang sama. Keluhan yang berat dilepaskan. Tidak sampai hati untuk melayan Mira begini. Tapi, dia benar-benar terasa hati dengan sikap Mira yang sering berahsia. Telefon dicapai dan terus dimatikan.

Mira tersentak. Dipandang telefon ditangan tanpa berkelip. Wajah Razin menyapa di hadapan mata. Pandangan bertanya. Mira mengetap bibir. Khairul matikan telefon. Dia marah! Aduh... resahnya hati ni bila orang sana dah berura-ura mogok tak bercakap.

"Kenapa ni?," soal Razin. Mira dah muncung.

"Dia tak nak jawab...," ucapnya resah. Dia dah matikan telefon!

"Itulah Mira... ayah awal-awal lagi dah tanya, dah bercerita pada Khairul ke tidak? kamu jawab apa....," Razin berhenti seketika. Tawanya pecah apabila Mira makin memuncung. " dengan berlagaknya dia jawab... nanti-nantilah ayah Mira cerita... dia tak kisah pun. Ha! Padan muka Mira... kan dia dah salah faham..," giat Razin lagi. Inilah padah tak nak dengar nasihat orang tua.

"Abang!!!!," marah Mira. " orang tengah pening, dia boleh ketawakan Mira pulak!," Mira mundar-mundar dari kiri ke kanan. Shuffle balik, kanan ke kiri. Gaya cacing kepanasan memang terserlah. Sekejap-sekejap dibelek telefon di tangan. Hampa. Rasanya, Khairul tak akan menghubunginya. Silap aku! Kenapa yakin sangat, sedangkan tak kena pada situasi.

Mesti dia fikir aku tak suka dia. Yela, aku terima dia pun atas saranan ayah dengan kak Sarah. Memang layanan aku pun, macam nak tak hendak je. Dia je yang selalu concern terlebih. Aduh. Parah! Dia tak tahu, aku pun sayang dia jugak. Susah. Gawat!

"Abang, tolong Mira.....," pintanya pada Razin yang masih sabar menemaninya di situ.

"Anything for you my lovely sis...," jawapan dari Razin terus membuatkan senyuman kembang di bibir Mira.


******

"Putus!!!!!," bergema rumah itu dengar suara puan Salmi. Hampir terkena kejutan jantung dengan ayat penyata yang diucapkan oleh Khairul sebentar tadi. Encik Kassim turut melemparkan pandangan terkejut.

"Rul minta maaf sebab tak dengar cakap mak... tapi sekarang Rul nak minta putus...," ucap Khairul tenang. Rasanya ini merupakan pilihan yang terbaik. Lupakan pilihan hatinya.

Puan Salmi dah mengurut-urut dada. Terkejut bukan kepalang mendengarkan Khairul minta putuskan tunang. Apa buat main-main hal seserius ni.

"Kenapa Rul nak minta putus, sedangkan baru sekejap tadi ayah Mira telefon minta cepatkan tarikh nikah...," ucap encik Kassim mencelah. Berkerut kening Khairul. Cepatkan tarikh nikah?

"Mira tak cakap apa-apa dengan ayah?," dia menyoal kembali.

"Kata ayah, Mira yang minta cepatkan tarikh nikah...," sambung encik Kassim lagi. Bertambah-tambah kerutan di dahi Khairul. Mira ajak nikah cepat? Macam tak kena. Bunyi pun dah pelik.

"Ayah silap dengar kot....entah-entah Mira cakap dia tak nak nikah," sangkal Khairul. Encik Kassim dah menggeleng. Puan Salmi masih statik di tempatnya.

"Dah-dah, ayah pun tak silap dengar. Abah pun tak silap cakap. Sekarang ni kamu naik atas, ambil wuduk, buat solat sunat. Minta petunjuk kat Allah. Jangan nak buat keputusan melulu macam ni. Mahu lemah jantung mak dengan abah...,"pujuk encik Kassim. Pada tanggapannya, Khairul sedang bercelaru minda dan perasaannya.

"Tapi abah...,"

"Takde tapi-tapi. Jangan dibuat main perkara tunang, kahwin ni semua. Ikut suka nak tunang. Ikut suka nak putus. Pilihan kamu jugak yang kami tunangkan, tiba-tiba minta putus! Kamu naik atas, ambil wuduk...solat," tegas suara encik Kassim menegur Khairul.

Khairul sekadar melepaskan keluhan kecil. Dia terasa kusut yang amat pada tika ini. Kalau awal-awal setuju dengan pilihan mak kan senang. Astagfirullah. Khairul beristighfar sendiri. Perkataan kalau-kalau ni hanya akan menyebabkan manusia alpa. Kalau jadi macam tu, bukannya begini! Lupakan semua tu, sekarang cuba terima perkara yang dah ditakdirkan buat aku. Terima ketetapanNYA.

Khairul terus melangkah meninggalkan ruang tamu.

"Bang, betul ke ayah Mira telefon tadi?," terus saja puan Salmi menyoal. Tadi rasanya suaminya tidak bercerita apa-apa pun tentang hal itu.

"Tak pun!," selamba saja jawapan encik Kassim. Puan Salmi terlopong.

"Abang tipu Rul la ni?," soalnya lagi. Encik Kassim tersenyum. Puan Salmi jungkit kening. Senyum, senyum pulak!

"Anak awak tu cemburu sebenarnya... dia terjumpa Mira dengan Razin masa tengah makan. Kebetulan, dia ajak Mira jumpa, tapi Mira tak nak... yela kan budak tu sibuk temankan bapa Im dia tu... jadi, kesannya apa yang jadi sebentar tadi. Tak selidik apa-apa, terus minta nak putus," terang encik Kassim sambil kepalanya tergeleng-geleng kecil. Singkat sungguh pemikiran budak-budak sekarang. Suka ambil jalan mudah.

"Mana abang tau cerita ni?," puan Salmi menyoal lagi. Tidak puas hati.

"Mira telefon tadi... nak cakap dengan awak sebenarnya, tapi awak tengah sibuk bergosip dengan mak Timah kat sebelah rumah, saya paksa la dia ceritakan pada saya...," jelasnya sambil terselit sindiran buat isteri tercinta. Namun puan Salmi pura-pura tak dengar cuma terangguk-angguk tanda faham.

"Kita nak kena buat apa ni bang?,"

"Kita siap-siapkan apa yang patut. Nanti kita bincang dengan Rahim," ucap encik Kassim tenang. Ini adalah keputusan yang terbaik, ucapnya yakin.


******

"Jawablah. jawablah. jawablah....," bibir Mira terkumat-kamit menyebut perkataan yang sama. Sudah seminggu lebih dia diboikot oleh Khairul. Telefon dah boleh sambung talian. Tapi orang di sana tak nak angkat-angkat. Sarah yang kebetulan berada di situ melepaskan tawa.

"Akak ni....," Mira menjeling tak puas hati. Orang tengah susah hati, semua orang boleh ketawakan aku. Kak Sarah, abang Razin, ayah, mak, tak terlepas... dengan bapa Im yang tak sihat sempurna tu pun ketawakan dia.

"Dah macam berzikir dah akak dengar kamu bergumam tu....," Sarah ketawa lagi. Mira...mira.. gelabah biawak betul!

"Akak....," Mira beralih posisi duduk tepi Sarah. Nada suara dah kendur. Muka seposen ditayangkan. "dia tak nak jawab. Mira nak buat macam mana ni.... lelaki ni dah tua-tua pun aci nak merajuk je, mana boleh!," Mira meluahkan ketidakpuasan hatinya. Makin galak Sarah ketawa. Pantas tangan Mira menampar lengan Sarah. Geram! Aku tengah luahkan perasaan sedih, boleh akak aku ketawa tak ingat dunia.

"I have no comment!," ucap Sarah sambil menekan-nekan perutnya perlahan. Sisa-sisa ketawa masih berbaki.

"Akak... bagilah cadangan... dulu akak yang suruh Mira terima dia...," suara Mira memujuk.

"So...apa kena-mengena dengan masalah ni?," soal Sarah kerek. Mata Mira memandang Sarah sayu.

"Tolong Mira...........pleaseeeeee," rengeknya. Otaknya dah beku fikir cara nak pujuk pak cik tua yang merajuk tu.

Sarah menjeling sebelah. Sekali pandang, memang kesian. Tapi dua kali pandang... "Selesaikan sendiri masalah tu. Mira yang salah kan..," ucapnya tegas. Terus luluh semangat Mira ke tahap kosong peratus.

"Yela...," jawabnya lemah. Mira bangun dari sofa. Langkah kakinya perlahan diatur ke atas. Tangan kembali menekan punat telefon bimbit.

-Jawablah. Sampai hati xnak dengar apa yg sy nak cakap. ='(

Butang SEND ditekan. Dengan malasnya badan direbahkan atas katil. Tak bersemangat langsung. Surat yang terbuka atas meja dipandang sepi. Surat untuk temuduga. Dia pernah janji pada dirinya, kalau dah rasa nak kahwin dia akan terima tawaran untuk bekerja. Nampak gaya macam tak jadi kahwin ni, baik aku sambung belajar je dulu. Umur pun muda lagi.

Bunyi nada mesej pantas menarik perhatiannya. Serta-merta senyuman berbunga di bibir. Telefon dicapai, namun sekejap cuma pandangannya sayu kembali. Mesej dari kak Sarah. Duduk serumah pun, nak main-main mesej.

+ Good luck adikku =)
jgn risau, cik abe mu xkan merajuk lama2. Doa selalu.

Mira tak lupa nak berdoa pun. Tapi macam dah hilang semangat je. Bunyi deringan dari telefon bimbit singgah di pendengaran. Dengan lemah longlai punat ditekan.

"Kak Sarah.... Mira dah tak bersemangat ni. Akak tolonglah Mira....," tanpa menunggu bicara dari hujung talian, Mira dah bersuara dulu.

"Dah hilang semangat ye?," suara itu! Terus Mira tersentak. Macam bangun dari mimpi. Syukur!

"Mira hilang semangat dah ke nak pujuk saya?," soal Khairul lagi. Bibir dah tersungging senyuman kecil.

"Susah sangat nak pujuk. Dah beku otak Mira fikir macam mana nak explain kat awak.... dah la siap cakap dengan mak dengan abah nak minta putus tunang. Sampai hati awak!," suara Mira dah sebak. Jangan leleh sekarang, tolonglah jangan!

Khairul ketawa kecil. "Dah. Orang dah tau dah... salah faham dah settle. Tapi awak tu, ambil iktibar. Lain kali jangan nak berahsia-rahsia perkara macam ni. Kalau betul putus tunang macam mana? Tak ke naya!," Mira dah melopong. Putus tunang! Tak terfikir sampai tahap itu. Tak nak....

" So, dah decide belum... nak kerja or sambung belajar?," soalan Khairul membuatkan dahi Mira berkerut. Tidak faham erti soalan.

"Ingatkan nak kerja dulu....," Khairul dah tersenyum. Ok. Maksudnya nak kahwin dulu.

"Baguslah. Kerja dulu.... cari pengalaman. Nanti sambung belajar balik,"

"Tak kisah ke Mira kerja dulu?," Mira makin pelik. Dulu beria Khairul menyuruhnya untuk sambung belajar lagi.

"Abang tak kisah...," Khairul ketap bibir. Ops,sudah! Terlepas...

"Abang?,"

"Mira, nanti saya takde kat Malaysia lebih kurang sebulan," soalan Mira tidak dilayan. Sebaliknya dia berbicara perihal lain.

"Pergi mana?," soal Mira terkejut. Sebulan? Lamanya...

"Adalah kerja....," senyuman Khairul meleret mendengar intonasi Mira. "Kita jumpa lepas dua bulan ye".

"Tadi cakap sebulan, sekarang dua bulan pulak. Mana yang betul ni?," Mira dah resah. Dua bulan?

"Dua bulan... kita jumpa lepas dua bulan. My request for this time, don't miss me a lot.....," senyum lagi. "Meet after two months ye sayang...," tit. Talian dah terputus. Mira blur. Apakah? Aku tak faham apa pun. Yang aku pasti, dia dah tak merajuk. Itu saja!


Di rumah encik Kassim.

"Dah selesai Khairul?," soal encik Rahim pada Khairul yang sedang menuruni anak tangga. Khairul tersenyum dan mengangguk. "Dia tak tanya banyak?," soalnya lagi. Khairul menggeleng. Dia mengambil tempat di tepi puan Salmi.

"Tapi sempat ke? Macam cepat sangat je.....," yang lain semua dah tersenyum nipis.

"InsyaAllah sempat. Kamu ada banyak kakitangan nak uruskan semua hal... Jangan risaulah Rul, beres....," ucap encik Kassim yakin.

"Mira?," soal Khairul lagi. Macam tak logik nak buat suprise kat minah tu macam ni.

"Bukannya tak bagitahu langsung. Bagitahu, tapi lambat sikit la...," jawab puan Salmi seolah-olah dapat membaca fikiran Khairul.

"Kamu sure dia setuju Khairul?," soal puan Juriah pula. Khairul angguk dan tersenyum. Pandangannya bertemu mata dengan Razin. Senyum lagi.

"Ada orang dah kasi petua nak tahu macam mana Mira setuju...," Razin turut tersenyum kecil mendengar ayat itu. Secara tak langsung, pujian buat dirinya. Ehem, bangga sebentar.

"Im, kau macam mana?," soal encik Rahim pada bapa Mira.

"Aku ikut saja kalau itu yang terbaik untuk dia," semua menghembuskan nafas lega.

"Okey. Rul...dah pass. Wali dah setuju!," tepukan singgah di bahu Khairul. Senyuman lega meriasi wajah. Tunggu dua bulan saja lagi. Nasib aku tak jadi buat kerja gila, minta putus tunang. Mujur Allah bagi petunjuk. Bakal isteri aku masih tetap dengan status pilihan aku.


******