Advs

Followers

August 02, 2009

alfro & maggi

" Look at that bro!," ucap Fahmi sedikit teruja.

" Apa?," soalnya malas.

" That cute lady, yang tengah makan spaghetti," muncung mulut Fahmi menunjukkan sasaran agar lebih jelas di penglihatan. Gadis yang duduk selang beberapa meja itu menikmati hidangan tanpa menghiraukan pandangan orang di sekelilingnya.

" Rambut maggi tu kau kata cute....," pandangannya tertancap pada gadis itu.

" So what with the rambut maggi. She's cute.. kau buta kayu ke apa?," balas Fahmi memprotes.

" Aku pentingkan rambut!," balasnya tegas. Fahmi dah mencebik.

" Aku pentingkan rambut," ajuknya. " Usha sikit rambut kau tu.... gaya macam sebulan tak jumpa air!," sindirnya.

Adam membulatkan biji mata.

" Cakap jangan sebarang cakap bro! Hari-hari jenguk salon tau untuk rambut ni....," balas Adam geram. Suka-suka hati dia je kata aku tak cuci rambut.

Fahmi ketawa. Adam pelik. Apahal tiba-tiba ketawa pulak.

" Patutlah....," suara Fahmi meleret sambil tersenyum mengejek.

" Apa yang patut?,"

" Aku dengar.. salon-salon kat Malaysia dah hancur. sebab ambil kontrak cuci rambut sarang tebuan kau nilah agaknya.......," Fahmi ketawa besar.

Pantas tangan Adam melibas bahunya. Berkerut-kerut dahi Fahmi menahan pedih!

Aduh mamat ni! Tak boleh melawak langsung.

*********

" What mak???????????????????!!!!!!!!!!!!," jeritnya sampai nak terkeluar anak tekak.

" Yes my dear son," selamba Mak Leha membalas. Wajah anaknya yang terkulat-kulat itu tidak dipedulikan.

" Mak.... jangan buat saya macam ni! Ini tidak adil...," protesnya.

" Kamu jangan nak mengada-ngada. Mak dah buat keputusan, kamu kena ikut cakap mak pulak kali ni. Asyik-asyik mak je yang kena dengar cakap kamu... kali ni, kamu senyap biar mak je yang bersuara," tegas kata-kata yang meniti bibir Mak Leha.

Adam dah bergenang air mata. Oh shit~ aku menangis? tak gentle langsung... Apa boleh buat, terpaksa!

" mak please... janganlah mak.... pertimbangkan dulu mak. Jangan buat keputusan terburu-buru. Nanti jatuh tersungkur di tengah perjalanan, tiada siapa yang akan bantu...," ceh. Apasal ayat skema ni. Dibuang pandang ke wajah mak. Seriusnya muka orang tua ni. Gulp! Liur ditelan. Takutlah pulak nak berdepan dengan mak versi hitler!

" No more appeal!," tegas nada Mak Leha. Adam dah mendengus tidak puas hati.

" mak... janganlah buat lawak macam mak atasinchi. Ni hal kahwin.. janganlah main paksa-paksa mak... tak acilah macam ni!," Adam dah mula bersuara tanpa menghiraukan pandangan tajam dari pihak mak.

" Tengok ni," satu lembaran kertas dihamparkan betul-betul depan mata Adam.

Apa ni? Kontrak??

Diteliti dengan khusyuk segala isi kandungan yang tercatat di atas lembaran tersebut. Dan tiba-tiba matanya terhenti dan tertancap atas sebaris ayat. Spontan matanya terbuka luas. Aduh~ gawat! Macam manalah aku boleh buat perjanjian dengan mak ni...

MAK DIBENARKAN UNTUK MENCARI CALON UNTUK ADAM SETELAH UMURNYA MENJANGKAU 30 TAHUN!

Adam melepaskan nafas berat. Dia menyambung pembacaannya yang terhenti.

ADAM AKAN BERSETUJU TANPA BANYAK SOAL.

Aku boleh histeria kalau macam ni! Mak menyepi di sebelah. Duduk sambil bersilang kaki pulak tu. sapa la yang ajar mak aku bab-bab kontrak ni? Mesti kerja si Fahmi tu. Saja je nak menjahanamkan hidup aku!

Adam tarik nafas dalam-dalam. Dia cuba bertenang. Dia yakin, kalau apa pun yang dia nak cakap lepas ni, gerenti mak tak nak dengar.

" Okey mak... macam ni...,"

" mak tunjukkan dulu calonnya... kalau Adam okey. Then mak boleh proceed pada pinangan pulak," ujarnya cuba berdiplomasi. Namun keningnya terangkat. Mak Leha tayang muka kerek.

" Mak dah meminang dah pun!," Adam tercekik. Hancurlah hidup aku lepas ni!

*********

Hari yang tak dinanti-nantikan tiba juga. Mak Leha pulak tak putus-putus membebel.

" Pergilah kedai rambut... kemaskan apa-apa yang patut! Pengsan pengantin perempuan tengok rambut kamu tu," bebelan mak tidak dihiraukan. Dibuat tak tahu je.

" Kalau dia ikhlas sayang Adam mak.. tak dipandang pada rambut mak. Hati budi yang penting!," kebetulan Fahmi yang ada kat sebelah terasa loya tekak.

" Macam tak percaya pulak kau yang berkata-kata macam tu Adam," dia ketawa besar. Adam sekadar menjeling. Tak kuasa aku nak melayan.

" Yang kau ni, asyik berkepit dengan aku je apahal?," soal Adam kasar.

Fahmi tersengih. " Mak kau suruh teman. Takut kau cabut lari!," Adam tersentak. Aku? Lari dari rumah? Idea macam best.. tapi kenapa lambat sangat loading.

" Bak songkok tu!," mintanya dengan nada geram. Fahmi menghulurkan padanya songkok yang baru dibeli semalam. Bau kedai pun tak hilang lagi.

" Muat ke?," soal Fahmi memerli. Adam menekan-nekan songkok tu. Macam tak nak masuk je.

" Kepala macam kau ni tak sesuai pakai songkok la ngok!," Fahmi ketawa lagi. Adam terbakar.

" Kurang asam boi!," Adam menjeling tajam.

" Rambut alfro macam ni sesuai pakai tanjak je......," gelak lagi.

BUK!!!!!

" sakitlah wei!!!!," Fahmi menggosok-gosok pungungnya yang pedih. Ada ke patut ditolaknya aku ke bawah. Angin satu badan betul pengantin lelaki ni!

" Nak mengata pasal rambut aku pun agak-agak ah! Aku tengah serabut ni. Kena paksa kahwin pulak tu...," Adam melabuhkan punggung di atas katil. Wajahnya diraup dengan penuh kekusutan. Fahmi yang tengok, naik kesian pulak!

" Ala.... rileks ah bro!," ditepuk bahu Adam beberapa kali cuba memberi semangat. Adam hanya mampu berserah!

Jantungnya berdebar-debar. Buat pertama kalinya di hendak bertemu empat mata dengan isterinya. Langkah diatur ke bilik yang menempatkan pengantin perempuan. Dari jauh kelihatan, seorang gadis yang ayu berpakaian serba putih. Namun tidak kelihatan wajahnya.

Jarak semakin dekat. Jantung berdegup semakin kencang.

Saat jemari halus itu berada ditangannya, Adam terpandangkan wajah itu. Dan wajah itu.... Adam terasa berpeluh. Tak mungkin. Katakan aku sedang bermimpi! Oh tidak~

Terus gelap-gelita dunianya.

Semua yang berada di dalam bilik itu terus panik.

" Kenapa? Apa jadi ni?," semua dah gabra. Sofina tenang memandang wajah yang terkulai itu. Segarit senyuman menghiasi bibir. Terkejut ye awak!

" Sofi!!! Senyum pulak dia. Suami kamu tu pengsan," ucap Mak Leha cemas.

" Pengsan je mak...," buntang biji-biji mata yang berada dalam bilik tu. Rileksnya dia.

*******

" Hei maggi.... cepatlah masak! Lembab betullah kau ni....," rungut Adam sambil mengetuk-ngetuk meja makan.

Bunyi kuali berdenting sepi buat sementara waktu. Pengsan ke minah tu? Mata dihala ke hadapan. Adam tekejut besar. Kelihatan wajah maggi yang tengah panas membahang berdiri sambil bercekak pinggang.

" Lagi sekali saya dengar awak panggil saya maggi........," ucapnya sambil mengetap bibir. Adam telan liur.

" saya gulaikan awak buat makan tengah hari kita!," sudip dilayang-layangkan di hadapan wajah Adam. Juling biji mata Adam.

" Kot iye pun, jauhkan sudip ni. Bahaya!," Adam menolak perlahan sudip di tangan Sofina ke tepi.

" Dah! Dah! Pergi masak!," Sofina terus berlalu ke dapur sambil menghentak-hentak kaki. Geram betul dengan si rambut alfro tu! Gaya macam rambut dia smart sangat, kutuk-kutuk rambut aku pulak.

" Maggi cepat sikit!!!," sekali lagi kedengaran suara dari depan. Panas telinga Sofina. Sabar Sofi! Suami kau tu.... nanti tak pasal-pasal ada je benda yang melayang keluar dari dapur ni.

" Ma....," baru je Adam membuka mulut. Sepacket maggi disumbatkan ke dalam mulutnya.

" Nah!!!! Makan maggi ni. Saya tak nak masak!," Sofina terus berlalu ke bilik. Adam terkulat-kulat di situ. Aik... maggi marah??!!

Ditarik keluar bungkusan maggi di dalam mulutnya. Maggi kari. Maggi pun maggilah. Aku dah lapar tahap kebulur.

Sementara itu, di dalam bilik. Sofina semakin panas. Bukannya nak memujuk aku Alfro tu... bengong betul. Silap boleh terkahwin dengan sarang tebuan ni...

**********

Sofina sedang mengemas ruang tamu yag berselerak itu. Hari-hari minggu macam ni, baru ada masa nak mengemas. Nak harapkan si alfro tu..... bertuah!

Dijeling sekilas pada Adam yang sedang menelek akhbar. Sofina mencebik. Tahu sangatlah mamat tu, bukannya membaca akhbar sebenarnya. Mesti tengah mengusha mana-mana perempuan lawa. Bukannya tak tahu perangai alfro ni. Tak padan dengan rambut tebuan, ada hati nak pasang lain.

Teringat sekali masa mereka berdua tengah bershopping.

" Adik manis... guna syampoo ni ke?," soal alfro lembut. Sofina dah mencebik. Dasar laki gatal. Menggedik nak tau anak orang guna syampoo apa!!! Busybody!

Budak perempuan tu pulak dah tersengih-sengih. Sukalah tu laki mengorat.

Kepalanya diangguk sambil tersipu. Sofina dah tak tahan loya! Rasa macam nak hempuk je kepala Alfro ni kat lantai.

" Patut lawa rambut!," eeeiii... gediknya suami aku ni. Bini ada kat sebelah, boleh pulak mengayat anak dara orang. Tahulah rambut aku tak lawa! Macam maggi. Tapi macamlah rambut dia lawa sangat! Sarang tebuan.

" Pergi bayar ni!!!!," Sofina menyorong troli dengan kasar pada Adam.

"Maggi!!!!!!!," panggilan itu menyentakkan lamunannya.

" Ada orang datanglah, pergi bukakan pintu!," Sofina dah hilang sabar.

" Awak lagi dekat dengan pintu... pergilah bukak!!," balasnya geram. Adam tenang.

" Maggi... jangan ingkar cakap suami. Pergi... pergi bukak pintu....," suaranya lembut. Sofina melangkah dengan geram! Langkahnya yang agak sumbang dan tidak teratur itu membuatkannya tersungkur di depan pintu. Pintu terbuka. dan spontan... " Oh mak kau Alfro!!!!!!!!," Sofina tak dapat menahan bibirnya daripada terkeluar perkataan itu.

" Maggi!!!!," Adam pulak.

Wajah mak berasap. Sofina pucat! Adam tak tau nak react macam mana.

Persidangan berlangsung di ruangtamu.

" Apa nak jadi dengan kamu berdua ni?," suara Mak Leha memecah kesunyian.

Sofina pandang Adam. Adam pandang Sofina.

" Kami tak ada apa-apa masalah pun mak," serentak dua-dua menjawab.

" Biar betul??,"

" Betul mak.... mak percayalah cakap Sofi! Sapa yang cakap kat mak yang kami ni ada masalah?," soalnya pulak.

" Naluri je....," Sofina tergelak kecil. Dicuit tangan Adam.

" Naluri mak selalu betul... mak tanyalah sendiri kat anak mak ni...," Adam terkedu.

" Ha... Adam! Kenapa??? Apa masalah kamu???," Adam pulak diserbu.

" Adam.... adam... mak.... adam cuma....," Sofina ketap bibir. Takut jugak. Jangan-jangan dia terus terang cakap tak suka kat aku.

" Adam cuma tak suka rambut maggi dia je... yang lain....," matanya dilirikkan pada Sofina yang dah kecut perut.

" Adam suka je," Adam melemparkan senyuman buat tatapan Sofina. Sofina pulak terkejut. Jin alfro ni.... first time confess kat aku, depan mak pulak tu!

" Kamu sayang dia ke??," soal Mak Leha musykil.

" Sapa tak sayang bini mak!!!," Mak Leha dah tersenyum penuh makna. Sofina terkedu. Jin Alfro... saya pun sayang awak~

*********

" Alfro junior, ambilkan telur!," arah Sofina.

" Maggi junior, ambilkan gunting!," arah Adam.

" Papa!!!," jerit Safwan.

" Mama!!!," suara Amira pulak pecah.

" Kenapa????," serentak Adam dan Sofina menyoal.

" Mama panggil abang Alfro pa...," adu Safwan.

" Papa panggil kakak maggi ma....," adu Amira.

" Papa!!!,"

" Mama!!!,"

Adam tersengih. Begitu jugak dengan Sofina.

" Disebabkan masing-masing dah langgar peraturan. Jadi... dua-dua kena denda!!!!," Adam bersuara.

" Tak sengaja. Takde excuse ke??," soal Sofina meraih simpati. Alfro junior dan maggi junior terkebil-kebil melihat papa dan mama mereka. Alfro dan maggi sekadar tersengih lebar.


* story yang takde apa-apa tema! sekadar suka-suka. :)

3 comments:

  1. blh le..
    tp citer dia rngks klw dtmbh isi lg best..
    ape2 pon citer nie best..

    ReplyDelete
  2. haha comel maggi & afro :DD

    ReplyDelete
  3. huhuhu
    lawaknye pamili nie..

    ReplyDelete