Skip to main content

pilihan aku vs pilihan mak aku 10

" Sebenarnya, apa yang abah cakap kat mak?," soal Khairul pelik. Sejak kejadian petang semalam, otaknya masih ligat berfikir apa punca mak bersetuju dalam hal ini. Tanpa sedar, senyuman nipis bergayut di bibirnya. Mengenangkan betapa tebalnya wajah ini untuk berdepan dengan mak dan abah tika wajahnya sudah merah kerana menangis.

"For a second...mak dah confius. Anak mak ni laki ke perempuan!," ayat pertama yang lahir dari bibir puan Salmi semalam. Khairul mengetap bibir. Malu tak sudah kena usik dengan mak dengan abah. Macam mana boleh terlebih emosi, tak dapat nak mengawal tindakan menjadi lebih normal.

"Rahsia... tak boleh kongsi!," jawapan dari encik Kassim membuatkan Khairul terpinga-pinga. Erk! Apa yang abah cakap, tak dapat nak catch up!

"Abah cakap apa?," soalnya sekali lagi. Encik Kassim dah mengerutkan dahi.

" Khairul...khairul....," abah dah geleng-geleng kepala sambil tersenyum kecil. Semalam, buat aksi air mata, hari ni... asyik berangan je. Sepanjang hari pulak tu. Tak dapat nak cure la budak ni.

Khairul tersenyum kelat. Kepala pula tak berhenti fikir maksud senyuman abah. Aku ada buat something yang pelik-pelik ke?

" Abah.....," ucap Khairul meleret. Memohon penjelasan.

" Sal....," tiba-tiba je, encik Kassim memanggil puan Salmi. Khairul mengerutkan dahi. Tak faham.

" Kenapa bang?," soal puan Salmi yang baru muncul dari dapur. Dengan apron yang masih belum ditanggalkan, dia terus melabuhkan punggung di sofa. Melihatkan wajah Khairul yang jelas kabur dan tertanya-tanya, membuatkan puan Salmi ketawa sendiri.

" Abang kenakan Khairul lagi ke?," soal puan Salmi sambil tertawa kecil. Encik Kassim ikut ketawa.

Berkerut-kerut dahi Khairul melihat dirinya menjadi bahan ketawa tanpa punca.

" Abang rasa, elok kita cepatkan proses perkahwinan anak awak ni... makin melarat nampaknya penyakit," selamba encik Kassim mengemukakan cadangan. Puan Salmi terangguk-angguk bersetuju, dah memang itu pun yang mereka sepakat dari semalam. Khairul dah kelu seribu bahasa.

Aku tak salah dengar kan? Abah cakap pasal proses kahwin aku.. means, aku dah nak kahwin! Terus je senyuman melebar di wajah. Tak dapat nak cover, rasa hati yang gembira dizahirkan secara terang di wajah.

" Terima kasih banyak-banyak. Mak, abah! Love you so much la....".

" Tapi kamu janganlah happy sangat. Ni cadangan mak dengan abah je, tak tau lagi keluarga Mira macam mana...," kata-kata puan Salmi terus mematikan senyuman di wajah Khairul. Betul jugak. Dah la sikit punya lama Mira tu nak setuju berkenalan dengan aku. Masuk bab kahwin secara serius ni, entah macam mana pulak respon mak minah tu. Alahai.

" Rul rasa kan mak... dia takkan setuju nak kahwin awal ni!," Khairul dah buat hipotesis. Puan Salmi dan encik Kassim masing-masing berpandangan sesama sendiri.

" Kenapa pulak?," soal encik Kassim.

" Dia kan muda lagi, baru 22. Mesti banyak lagi planning dia... nak sambung study ke, kerja ke. Nak ke dia kahwin dengan anak mak dengan abah ni?," Khairul membalikkan soalan.

" Mak dah cakap kahwin dengan Sarah, kamu tu degil sangat!," alamak! nada suara mak dah lain. Janganlah dia ubah fikiran balik. Khairul mengetap bibir. Mulut ni patut cuci dengan clorox, tanya soalan yang tak relevan kat mak.

Encik Kassim memandang wajah puan Salmi dengan renungan tidak percaya. Semalam, rasanya dah puas brainwash kasi clear. Hari ni, kenapa dah lain macam pulak. Dia beralih pandang wajah Khairul yang macam cicak tertelan skru. Dah tau mak dia baru di'brainwash', lagi mau tanya soalan mengarut-ngarut. Kalau mak tak setuju kali ni, abah surrender siap Rul!

" Mak... Rul boleh nangis dengar mak cakap macam ni!," spontan ayat yang meniti dari bibir Khairul. Sesaat sepi. Dua. tiga. Empat. Pecah gelak. Tawa puan Salmi dan encik Kassim memenuhi ruang itu.

" Lailahailallah! Ni kenapa, taktik baru ke.. asyik-asyik nak menangis. Nak bagi mak tersentuh, terharu. Tak gitu," ucap puan Salmi sambil ketawa. Namun wajah Khairul masih kelat.

" Mak ni... sebenarnya suka ke tidak Khairul nak kahwin dengan Mira?," soalnya serius. Rasanya dia takkan sanggup nak berhadapan dengan penolakan buat kali yang kedua dari pihak mak.

Puan Salmi mematikan ketawa. Dia menarik senyum di bibir.

" Mak suka. Jangan risau... saja nak test tahap keyakinan anak mak. Asyik gelabah je. Bersemangat la sikit! Kamu tu lelaki...," ucap puan Salmi ikhlas. Khairul menghembuskan nafas lega. Nasib baik!

******


(
Selepas dua bulan)


" Dah makan ke?," soal suara di hujung talian.

" Belum," jawabnya sepatah.

" Kenapa?," suara itu menyoal lagi.

" Tak sihat. Demam," bibir dah tarik senyum.

" Demam!," suara terkejut.

" Demam rindu," sengih nakal.

" ok. bye," terus talian dimatikan. Aik! Baru cakap rindu dah letak phone. Betul, sangat gelabah la bakal isteri aku ni. Khairul tersenyum sendiri di dalam bilik.

Rasa macam mimpi pulak. Macam baru semalam tengok Mira as Mira, but today officially Mira as tunang Khairul. Cepat tak cepat. Tapi, masih ada satu masalah yang tak selesai. Untuk tu, memang wajib untuk melambatkan tarikh nikah. Request dari ayah. Oh, pak cik Rahim..sudah ditukar title kepada ayah. Al-maklum, kena praktis siap. Senyum lagi.

Kekunci di handphone ditekan pantas. Butang send dipilih. Mesej sent!


- Saya fly esok. Jumpa after two weeks. Pls, miss me. :)


Dengan sabar dia menunggu balasan dari orang sana.

Seminit dah bertukar sepuluh minit.

Haih, berjanggut aku tunggu, tak reply-reply lagi!

Pelik dengan manusia yang bernama Mira ni! Takde plan nak balas mesej aku ke... Tolong la reply. Kalau tak, memang tak bersemangat aku nak fly esok.

setengah jam berlalu.

Khairul dah beralih posisi dari duduk ke pembaringan. Nak kena tidur awal, kalau tak penat la den. Mak cik Mira tu memang tak nak balas agaknya. Macam tak suka la pulak dengan aku ni! Alahai, Khairul. Touching la pulak. Dah la dia matikan telefon macam tu je. Sedih ni, macam nak merajuk berbulan-bulan pun ada.

Mira better you reply me, sebelum aku plan nak melancarkan mogok!

Penat menunggu, mata pun dah terlelap. Dalam hati, sampai hati Mira.

Awal pagi, Khairul dah berjaga nak siap. Nasib ada mak yang sangat sweet, tolong gosokkan baju semua. Semua barang dah dikemas oleh mak. Dah settle semua benda. Dicapai telefon bimbit di atas meja yang tak dibelek sejak tadi.

New message. Keningnya terangkat. Mira! Bila pulak mak cik ni reply, tak dengar pulak bunyi alert semalam. Butang open ditekan. Sesaat. Bibirnya terus menguntum senyuman. Okey. Aku akan sangat bersemangat for the coming two weeks. Langkah diatur keluar dari bilik bersama bagasinya.


+ i will.


*****



Salam ramadhan dari saya ^.^


Comments

  1. wawawa..
    suke yea..
    slmt berpuasa sis..
    smg ramadhan kali ni lbh baik dr thn lps..

    ReplyDelete
  2. cute
    sweet
    lovely
    wat pjg ckt r, cm xpuas je ni hahaha

    ps: slmt berpuasa dreamer!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia