Skip to main content

[10]

Tuan 'Singa' Milikku

RUNSING! Itulah yang buat aku pening kepala sekarang ini. Tidak ada masalah, tapi aku cari masalah. Elok Asad tengah berjiwa romantika dengan aku. Tup! Tup! Tak nak cakap terus. Aduh!!! Pening pula kepala aku fikirkan cara untuk memujuk ‘singa’ manja ini.
            Masuk hari ini, bukan sehari dua. Tapi hampir seminggu dah. Apa yang aku hendak buat? Semuanya seakan tak jalan. Kalau gaya main bowling itu, pasti semua bola masuk longkang. Satu pun tidak dapat menjatuhkan pin. Betul-betul merajuk ini Tuan singa.
            Pintu bilik yang terkuak, membuatkan aku tersentak. Terintai-intai mata aku dekat pintu. Kononnya hendak tengok, siapa itu. Walhal, dalam rumah ini ada dua manusia sahaja pun! Macam bodoh pula aksi aku ini.
            Asad tanpa kata sudah melabuhkan punggung di birai katil. Aku yang dekat sebelah ini, dia pandang sebelah mata pun tidak. Hurm… sepatutnya aku mengandung, aku yang merajuk. Ini  kenapa dia pula yang terlebih emosi?! Musykil betul…
            “Abang…” panggilku. Aku sudah tidak tahan dengan keadaan begini. Duduk rumah berdua, tapi yang bernyawanya seperti aku seorang sahaja. Iyalah, kalau yang bercakapnya aku seorang, mana hendak rasa duanya!
            Dia statik. Aku sudah mengetap bibir. Kejam sungguh singa ini! Ini dia sudah nekad hendak menunjukkan taring ‘singa’nya dengan aku! Aku rasalah… itulah agenda yang tersembunyi. Tuan singa seorang ini begitu bersemangat agaknya hendak mendera jiwa ragaku. Semuanya gara-gara mulut aku yang kurang insurans ini juga. Siapa suruh aku pandai-pandai bercakap pasal rancangan singa itu? Kan tak pasal, suami aku sudah merajuk begini.
            “Abang…” aku panggil lagi. Kali ini aku sudah merapatkan diri dengannya. Kalau dia beremosi buat-buat bergerak ke kiri, aku akan tidur terus. Tapi dia statik juga. Jadi aku assume, dia seronok juga dapat duduk sebelah aku.
            “Abang… I’m sorry.”
            Tanpa kata, Asad membaringkan tubuhnya. Aku pula terkaku, tidak tercapai dek akal. Marahnya dia!!! Sampai langsung tak nak cakap sepatah pun dengan aku.
            Aku masih begitu. Duduk memandang tepat ke wajahnya yang membelakangiku. Sedih pula rasa hati ini. Kami masih berada di bawah bumbung yang sama, tapi macam tinggal asing-asing juga.   
            Tanpa dapat dikawal. Air mata aku sudah mula menitis. Biasalah, aku kan drama queen! Scene biasa pun aku boleh menangis, apatah lagi kalau scene sebegini. Lebih daripada perlu untuk aku menangis!

            “AKU tengok… kau dengan abang singa, macam ada konflik aje. Iya ke?” hampir sahaja aku tersembur air sirap yang sedang dihirup pada saat ini. Sampai semua orang boleh nampak? Ketara sangatkah konflik aku dengan Asad?
            “Tak ada apalah… biasalah, suami isteri… siapa yang tak pernah ada konflik.” Aku balas sekadar hendak menutup hati yang sudah mula banjir. Haih! Jangan aku silap buat babak tangkap leleh dekat sini pula.
            “Tapi macam lain sangatlah… dulu, dia marah jugak kau dalam ofis. Tapi sekarang, nak jeling pun tak nak… apatah lagi nak marah.”
            Hati aku sudah mula resah. Adila ini kan… cuba jangan buat aku rasa gelisah tidak kena gaya. Sudahlah aku risau, suami aku tidak melayan aku seperti biasa. Sekarang ini, sudah ada yang perasan pula. Lagi aku rasa tidak senang duduk.
            “Tak ada apalah…” hanya itu yang mampu aku luahkan pada saat ini. Hatiku sudah mengeluh panjang. Entah apa yang aku kena buat untuk menormalkan semula hubungan kami. Sham… Sham… kenapalah suka sangat buat perangai orang gila. Tidak cukup dengan gila-gila zaman kolej dulu. Sekarang pun aku hendak jadi gila juga ke???

BEBERAPA tahun lepas….
Aku dah lambat! Aku dah lambat! Kelam kabut sangat aku bersiap pagi itu. Seperti biasa, baju kegemaran yang elok bersidai pada penyangkut aku rembat laju. Tudung yang sememangnya penuh dengan garisan simetri, latitud dan longitud aku sarung tanpa sebarang rasa malu. Aku memang macam ini. Orang kutuk selekeh bagai nak rak pun, belum tentu aku berubah.
            Dengan muka tidak bertempek bedak walau seinci, aku keluar juga dari bilik dengan keadaan begini. Selipar jepun sahaja aku sarung di kaki dan laju sekali aku melangkah keluar dari hostel.
            Bus stop yang agak lengang itu membuatkan aku resah. Waktu-waktu aku terlalu perlukan kehadiran bas… sebiji pun tidak akan muncul. Sakit hati! Aku terpacak lagak tiang bendera dekat situ dengan penuh kesabaran. Sabar sahaja la… takkan aku hendak berjalan kaki pula. Bukannya dekat. Mahu esok baru aku sampai kalau berjalan kaki.
            Elok aku sedang meninjau-ninjau bas dari sebelah kanan, bunyi seretan tayar yang begitu kuat membuatkan aku tersentak. Huish! Excident ke? Mataku laju mencari punca bunyi. Sudah gaya hendak buat laporan berita pula. Hendak tulis berita apanya, aku tengok jiran bilik sebelah fikirkan slug berita pun macam nak pecah kepala! Ish… susah… susah… aku hanya layak bermain dengan akaun sahaja. Itulah minat aku. Itulah jiwa aku.
            Sebut sahaja jiwa… dengan tiba-tiba aku rasa berdebar. Seakan terasa, ada sepasang mata yang melekap dengan kemas pada wajahku. Err… siapa pula yang boleh mengusha minah selekeh macam aku ini?
           Rasa hati yang begitu mendesak, membuatkan aku perlahan-lahan mengalihkan mata. Ingin tahu… siapa dia?! Sekali… terkedu aku dibuatnya. Weh… kacak gila mamat seorang ini. Tapi, mukanya serius tanpa senyuman walau seinci. Walau apapun, aku rasa… aku sudah cair dengan renungan mata itu. Tajam dan beku. Mata itu juga seolah memberitahu aku… betapa selekehnya aku di saat ini. Tiba-tiba sahaja aku rasa malu.
            Akhirnya… setelah berusia 22 tahun di atas muka bumi ini. Aku berjaya discover perkataan malu dalam diri aku.

            “SHAMINA!!!” laung emak aku, gaya termakan speaker dua ketul! Kuatnya macam nak bagi satu rukun tetangga. Sedangkan aku tengah elok bersimpuh depan mata dia sahaja.
            “Ya mak…” malas-malas aku sambut panggilan emak.
            “Ni ha… baju yang Sham tempah, dah siap. Cuba dulu… kalau rasa ada yang tak kena, mak bagi balik dekat Kak Ton balik suruh ubah.”
            Baju?! Oh ya… baru aku teringat. Entah hantu mana yang merasuk masuk dalam kepala, sejak aku ‘terjatuh’ hati secara tidak sengaja dengan mamat yang aku tak tahu siapa… tiba-tiba sahaja, aku telefon mak. Bukan cakap yang aku sudah jatuh cinta. Tapi aku minta emak tempahkan baju kurung untuk aku. Err… macam pelik. Shamina dengan baju kurung tapi aku okeykan juga. Bila lagi aku hendak berubah jadi ayu?
            “Yang Sham tiba-tiba minat dengan baju kurung ni, sebab apa? Dulu tu… bukan main susah. Kalau buka aje mulut… cakap nak beli kain ela, hilang terus dari pandangan mata,” bebel emak. Aku tersengih. Dulu lain… sekarang lain mak.
            Dulu, orang pandang aku dengan pandangan yang macam mana pun aku tidak pernah kisah. Terus kekal jadi selekeh walau ke mana sahaja. Tapi sekarang… cukup satu pandangan tajam itu untuk menyedarkan kepala gila aku ini. Aduh! Malu pula kalau hendak dikenangkan babak itu. Sudahlah orang itu kacak… dan imej aku, argh! Tercemar!
            “Tak ada apalah mak… anak mak jadi ayu sikit, senanglah mak nak promosi cari suami untuk Sham nanti.” Selamba aku cakap macam itu dan terus mencicit masuk ke dalam bilik.

            “ZUL… Sham mana?” tersedak aku yang sedang duduk elok belakang Zulfahmi. Muka Sani aku pandang tidak berkelip. Buta ke pak cik seorang itu. Aku tengah duduk elok dekat belakang Zul, boleh pula dia cari melilau satu dewan kuliah.
            “Aku pun tak nampak dia dari tadi!” ini lagi aku rasa hendak terbatuk besar. Kiranya Zul yang dari tadi duduk depan aku, langsung tidak perasan… aku ada di belakangnya?!
            “Aku ada ni!” sahut aku menyedarkan kedua lelaki yang sedang duduk elok di depan ini. Keduanya kalih serentak. Tergamam wajah mereka. Erk!!! Kenapa pula dah?
            “Sham!!!” ucap Zul.
            “Wei!!!” Sani pula.
            “Kenapa?” celah aku laju.
            “Kau… jadi apa ni?” soal Sani. Berkerut-kerut dahinya. Aku ikut pelik sekali. Jadi apa? Kenapa?
            “Kenapa?” aku soal lagi tanpa memberi jawapan. Jujurnya, aku sangat pelik dengan soalan itu.
            “Aku tak pernah tau… kawan aku lawa macam ni!” sambung Zulfahmi dengan mata yang masih tidak berkelip. Aku tersengih kelat. Lawa ke? Aku rasa macam biasa sahaja. Okey… bukan biasa Sham! Tapi ini luar biasa.
            Aku bangun awal hari ini. Dengan rajinnya aku seterika baju kurung bercorak bunga. Dipadankan dengan tudung bawal dengan rona yang sepadan dengan baju. Yang pasti, segalanya dari hujung kepala ke hujung kaki, bergosok hari ini. Dan yang pasti juga, aku berwarna-warni hari ini.
            “Sham! Sham! Sham!” Sani panggil aku laju sebaik sahaja tamat kuliah. Aku membrekkan langkah walaupun gaya aku seperti ada perjumpaan terbesar selepas ini.
            “Laju betullah kau ni. Nak pergi meeting kan? Jomlah gerak sekali.” Ucapnya dengan suara yang termengah-mengah. Penat kejar aku agaknya.
            “Jomlah!”
            “Mana pergi Sham serba hitam?” soalnya tanpa bertangguh. Aku menjeling. Nama tak glamour langsung. Ada ke patut dilabelkan aku dengan panggilan Sham serba hitam?!
            “Saja… nak tukar angin. Asyik hitam aje… sampai tak ada siapa pun nampak aku!”
            Sani sudah tersenyum-senyum. “Cewah!!! Untuk siapa ni? Diam-diam ubi berisi ya Sham… tak cakap pun dengan member. Siapa? Senior sini ke? Degree? Master? Siapa Sham?” bertubi-tubi soalan yang diajukan pada aku. Aku sudah pening!
            “Siapa-siapa pulak? Tak ada siapalah.” Jujur jawapan yang aku bagi, tapi Sani tetap tidak mahu percaya dengan jawapan aku yang sangat jujur ini.
            “Malas nak layan kau!” akhirnya aku mengalah. Andaikan apa sahaja. Aku tidak kisah. Asalkan aku bahagia… cukup dengan pandangan mata yang tajam itu.
            Pintu bilik mesyuarat untuk kelab usahawan itu kutolak dari luar. Tidak sampai sesaat, jantungku sudah berdegup kencang. Aku jadi statue dekat tempat yang aku sedang berpijak di saat ini. Jodoh ke? Mata tajam itu kembali mencairkan hati aku. Arghhh… boleh jatuh cinta kalau begini gayanya. 

___________
Sudi-sudi komen. Kalau tak sempat, tinggalkan aje rating anda :)
Buat beberapa bab, kita imbau kenangan. Boleh ya? 
Terima kasih semua.

Comments

  1. OMG!best22..huhu..nak lagi~~

    ReplyDelete
  2. tuan sunga masa tu jadi presiden kelab usahawan agaknya.....
    ...tp, awal2 td mmg sedih, bergenang jgak air mata....mcm sham lah!

    ReplyDelete
  3. bole la wat bab imbasan ni sis umi..tp,jgn la panjang sgt ea..ringkas dan padat!!he2,tn singa still merajuk ke?alolo,ciannye syamina..

    ReplyDelete
  4. yupp,betul tu..sokong blinkalltheday.bestttt

    ReplyDelete
  5. tuan singa still merajuk,,lama tul rajuknya

    best gak imbas percintaan dorang tuh

    ReplyDelete
  6. takut la,,tgh merajuk2 neh tuan singa mntak pmpuan lain pujuk hehe..

    ReplyDelete
  7. merajuk ke? kang ade yg ambik kesempatan....

    takot...takottt...

    ReplyDelete
  8. adoi tuan singa ni..merajuk lame2 sat g jd pape kt sham sapa nk jwb..time tu bru nk menyesal mmg xdak makna la...jdik pape kt sham da tentu mamtuan singa menangkan sham kn...kn...

    ReplyDelete
  9. best3... cpt2 smbg eh... jgnla merajuk lme2 wahai tuan singa.......heheheh

    ReplyDelete
  10. yayyy!!!...ni lah yg aku tggu!!syg ko umi!!

    sufi (",)

    ReplyDelete
  11. hihihi..
    abang janganla ngajuk lelama..
    sian sham

    ReplyDelete
  12. Tuan Singa merajuk...nak n3 br...jgn la Tuan singa ni merajuk lama2.

    ReplyDelete
  13. hui lamanya singa merajuk. huhuhu mesti sham stress tu. sabar je la sham. kerana pulut santan binasa, kerana mulut hati terasa. huhuhu.

    owh cmtu kisah perkenalan dorg...

    ReplyDelete
  14. xpe2..nak tau jgak kisah sham dgn asad sblum ni..bleh tahan jgak tuan singa ni merajuk.. cpt2 smbg ye :)

    ReplyDelete
  15. waaa imbau balek pknalan sham ngn tuan singa... ni yg best ni... kt dlm tu mst tuan singa en...

    ReplyDelete
  16. huishh..dh seminggu lebey tu tuan singa mcm tu..lme tu tuk husband n wife berkonflik..klau couple tu laen cita laaa..xmo la gaduh2 asad..lgpun,asad ni,xde besa mne pun slh sham tu..just gurau2 je kot..trime la maaf sham tu asad ooii..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia