Skip to main content

[8]


Tuan 'Singa' Milikku

PUFFHHH!!!
            Hanya dengan seteguk air ‘fresh orange’ hasil tangan aku, perempuan itu sudah menyemburkan semuanya keluar dari mulutnya. Terus aku tersenyum senang dan perlahan-lahan hendak melangkah keluar dari bilik Asad.
            Namun langkahku terbantut apabila perempuan itu naik angin dan mula memanggil aku. Amboi! Ingat aku takut…
            “Hey stupid! Air apa yang kau buat ni? Buat air pun tak reti ke?” marahnya padaku. Aku sekadar menayangkan wajah tidak berperasaan.
            Bodoh! Dia itu yang bodoh, dikatanya aku pula yang bodoh. Ikutkan hati, hendak sahaja aku sediakan racun tikus yang terselit di bawah sinki pantry. Tapi aku waraskan juga fikiran, tidak mahu sandang gelaran pembunuh terhormat, jadi aku ringankan sedikit rancangan aku itu. Sebaliknya, aku cuma sediakan air ‘fresh orange’ dengan menambahkan sedikit perisa MSG ke dalam airnya. Satu sudu penuh… sikit aje kan?
            “Darling... you tengok perempuan ni. Entah apa yang dia letakkan dalam air I ni.” Adu perempuan itu pada Asad pula. Aku menjeling menyampah.
            Yang Asad ini pun satu… sudah hilang suarakah? Cuba buka mulut itu dan mengaku tentang status kami. Aku isteri dia. Satu pejabat mengetahuinya. Perempuan ini sahaja yang ketinggalan berita agaknya.
            “You buat air lain! Sekarang!” aku mencebik. Geram aku dengan tingkah perempuan ini.
            “Kalau nak… pergi buat sendiri. I bukan tukang bancuh air dekat sini!” ucapku sambil menjeling sekilas ke arah Asad. Biar dia pun terasa sekali dengan ayat aku.
            “She’s one of the financial department assistant.”
            Ha… ada juga suara suami aku ini. Kufikir sudah bisu.
            “Assistant aje kan? Not the boss right?” sindir perempuan itu.
            Aku sudah geram tahap maksima. Dulang minuman yang berada di tangan aku sejak tadi ku pandang sekejap sebelum melampiaskan rasa marahku. Dulang itu kuhempas laju pada meja kopi di depan Asad dan perempuan itu. Tergamam keduanya.
            Aku rasa marah aku tidak begitu berkepuk sangat untuk perempuan itu. Tetapi kemarahan lebih marak buat Tuan singa yang asyik diam sahaja. Aku rasa macam nak hempuk dulang itu atas kepala dia!
            “Sham…” hah! Baru nak buka mulut.
            Asad sudah bangun berdiri bertentang dengan aku. Aku marah! Laju aku berpusing hendak keluar dari bilik itu.
            Baru selangkah, lenganku ditarik.
            “Asad… why?” soal perempuan itu dengan nada terkejut. Reaksi muka dia, aku tidak mahu ambil tahu. Hendak pandang pun aku tidak berminat.
            “Jangan marah okey.” Asad pujuk aku tanpa mempedulikan perempuan itu. Sekarang ini aku rasa macam kami berdua pula sedang berdrama.
            “Sham keluar dulu… nanti abang bagi tahu dia. Okey sayang…” Asad membisik pada telingaku. Aku menjeling lagi.
            Kenapa kena tunggu aku keluar dulu? Kalau cakap sekarang jatuh hukum berdosa ke? Tak faham aku dengan Asad ini. Aku tengah panas membahang, dia boleh buat main dengan perasaan aku.
            “Cakap sekarang!” arahku dengan selamba. Aku sudah lupa, ini adalah pejabat. Dan di pejabat, watak utama Asad ialah sebagai Tuan singa. Disebabkan terlalu marah dengan situasi panas ini membuatkan aku lupa akan semua itu. Yang aku tahu, aku nak perempuan gedik itu tahu akan status suami-isteri kami. Sekarang juga!
            Asad mengeluh kecil dan keluhan itu begitu jelas pada cuping telingaku. Aku memandang Asad dengan pandangan yang begitu aneh.
            Kenapa susah sangat Asad hendak mengaku di depan perempuan ini tentang status kami? Siapa perempuan ini sebenarnya?  Hati kecilku sudah mula tertanya-tanya. Dalam masa yang sama, ada rasa tidak enak yang menyusup ke dalam hati apabila mataku menangkap pandangan mata perempuan itu yang jatuh tepat ke wajah Asad. Aku benar-benar ingin tahu, siapa perempuan itu!!!
           
            “JADI, inilah isteri you?” soal Elisa dengan riak tidak percaya. Lupa aku nak beritahu, perempuan cantik lagi seksi di depan aku ini, namanya Elisa. Kedudukan dia dalam syarikat ini, jangan ditanya. Anak pemilik syer terbesar dalam syarikat ini. Ikutkan hati, hendak sahaja aku berkurang ajar. Tapi difikirkan semula status dia dan status aku, terpaksa aku menikus di tepi Tuan singa ini.
            “Yes… this the one and only, my lovely Shamina.”
            Kembang kempis jadinya hidung aku bila Asad menuturkan ayat itu. Tadi aku rasa panas membahang. Sekarang aku rasa macam baru dikeluarkan dari peti sejuk beku. Sejuk hingga ke hujung kuku. Aku tersenyum nipis. Sambil itu, sempat lagi aku menghadiahkan jelingan buat Elisa. Tak faham-faham lagi akan status suami isteri kami? Pelik betul aku dengan manusia macam ini.
            “Tapi Asad, awak lelaki! Awak boleh kahwin lebih daripada seorang. Kenapa awak tak boleh berkahwin dengan saya?!” soal Elisa dengan penuh perasaan. Saat itu jantungku seakan berhenti berdetak. Jadi, inilah perempuan yang sudi menjadi maduku. Perempuan yang begitu tegar mengejar suamiku. Inilah dia. Elisa Datuk Mokhtar.
            Genggaman erat daripada jemari Asad langsung tidak menghilangkan resah dalam hatiku. Aku sudah mula risau. Dengan pangkat dan kedudukan yang ada pada perempuan itu, aku yakin sekali… dia pasti akan melakukan apa sahaja untuk memiliki Asad. Aku menjadi gentar untuk berada di situ. Seakan terlupa seketika tentang status aku yang lebih kukuh daripada apa yang perempuan itu miliki. Aku isteri Asad. Sah pada hukum agama dan syarak. Maka, aku lebih berhak ke atas suamiku.
            “Elisa… listen!” suara Asad sudah berubah kepada nada tegas. Aku pula yang menelan liur walaupun nama Elisa yang disebut.
            “She is my only wife. And will remain as one and only, forever. Hope you understand and don’t talk about this second wife topic with me anymore!” serius sekali ayat yang diucapkan Asad. Dan aku harap Elisa faham sama seperti aku memahami nada Asad pada ketika ini. Nada serius menunjukkan Asad tidak akan berkompromi walaupun ada rayuan susulan tentang perkara ini.
            “But I love you!” degil pula perempuan ini.
            Mata aku laju sekali meluncur pada dulang yang setia berada di atas meja. Boleh tak, aku ambil dan hempuk ke atas kepala Elisa? Rasanya tidak ada salahnya sebab dia sedang cuba lakukan sesi perampasan suami secara terang-terangan di depan mata aku. How dare her!!!
            “She loves me, more than you do!”
            Sekali lagi aku rasa hendak kembang setaman. Kacak pula suami aku bila bercakap tentang perasaan aku. Hatiku tersenyum sendiri tanpa menyedari, si gila Elisa itu sedang menjelingku dengan tajam sekali. Semuanya sebab, Asad memeluk bahuku dengan erat sekali.
            Mata kami berdua bersabung. Aku dapat merasakan api yang sedang marak di anak matanya. Aku menelan liur berkali-kali.
            Rasanya, kalau Asad tiada di sisi, sudah lama aku sudah makan pelempang daripada perempuan ini. Gerun pula kalau hendak dibayangkan keadaan itu. Tapi kenapa pula dia yang hendak marah-marah? Suami aku, hak aku! Kalau sudah suami aku pun tidak rela memadukan isterinya apatah lagi aku.

            “JANGAN fikir sangat pasal Elisa. Tak elok untuk kesihatan Sham. Sometimes stress also can cause miscarriage sayang…” Ayat itu sudah berulang berkali-kali di bibir Asad sejak dari tadi. Jujurnya, aku tidak berapa risau dengan fakta itu. Sebab tiada kajian yang membuktikan tekanan semata-mata boleh menyebabkan keguguran. Stress cuma disebabkan perubahan hormon. Sudah aku terangkan perkara itu kepada Asad, tetapi suamiku itu tetap hendak mempertahankan tentang fakta itu.
            “Kenapa dia macam tu?” soal aku dengan nada yang agak risau. Siapa yang tidak risau, kalau diugutnya aku depan suami aku sendiri.
            “You… jangan ingat I akan senang-senang lepaskan Asad!”
            Tergamam aku mendengar ayat yang diucapkan dengan lantang itu di hadapan Asad. Berubah terus persepsi aku tentang diri Elisa yang aku labelkan sebagai cantik di awal tadi. Dengan perangai serupa itu, aku langsung tidak merasakan dia seorang yang cantik. Cantik rupa tapi akhlak hancur. Lebih elok serikan kecantikan peribadi daripada kecantikan luaran yang akan pudar ditelan seiring dengan peredaran zaman.
            “Obsession sayang. Manusia kalau dah terlalu obses dengan suatu benda, dia akan buat apa je sampai dia dapat,” tenang sekali Asad menuturkan ayat itu. Sedangkan aku, makin meletup-letup degupan jantungku.
            “Obses dengan abang… jadi dia akan buat apa je untuk dapatkan abang. If the only way the get you is by killing me, she’ll do so…” menggeletar bibirku mengucapkan ayat itu. Bila terbayangkan wajah Elisa yang sedang mengugutku di hadapan Asad, hanya itu yang berlayar dalam kepala. Aku  akan dibunuh ke? Boleh jadi juga.
            “Astaghfirullahalazim...” Asad sudah beristighfar panjang. Matanya tajam sekali menikam wajahku. “Kenapa nak fikir yang bukan-bukan? Kenapa nak fikir sampai dia nak bunuh Sham? Kalaupun dia dah ada plan nak buat macam tu dengan isteri abang… takkan abang nak duduk dan tengok je? Cuba jangan fikirkan perempuan tu… nanti Sham jugak yang sakit.”
            “Tapi…”
            “Tapi apa lagi Shamina?” aku menelan liur.
            “Abang janganlah marah Sham,” balasku dengan nada yang merajuk. Sepatutnya dia marah Elisa itu, bukannya aku. Muncungku tidak menunggu sesaat untuk terbentuk di bibir.
            “Cantik sangatlah… buat muncung itik tu!” dia marah lagi. Makin panjang muncungku.
            Cuppp!!!
            Membulat mataku bila bibir Asad mengenai muncungku. Langsung tiada amaran pula itu. Pandai sungguh lelaki ini bermain dengan taktik. Aku lihat Asad sudah tersenyum-senyum melihat wajahku yang sudah merona merah.
            “Abang!!!”
            “Janganlah marah… janganlah muncung je. Nanti baby keluar dengan mulut muncung.” Usiknya dengan selamba.
            “Macam betul sangat fakta tu…” perliku.
            Asad lepas ketawa. Topik yang tadinya agak menegangkan keadaan seakan reda dengan sendirinya. Gelak tawa Asad seperti memulihkan moodku. Senyuman dia sudah cukup untuk memikat hatiku yang bercelaru memikirkan perempuan yang bernama Elisa itu.
            “Abang…” perlahan aku memanggil Asad.
            “Ya sayang,” manja sekali dia menyahut dengan senyuman melebar di bibir. Aku ikut tersenyum kecil.
            “Belikan char kuey teow Pak cik Sani.” Mati terus senyuman di bibir Asad. Matanya terus mengerling ke arah jam di dinding.
            “You’re kidding right? At this time, Sham nak abang pergi beli char kuey teow Pak cik Sani?” soalnya tidak percaya.
            Mata aku ikut berlari ke arah jam di dinding. Melihatkan jarum yang sudah berdetik ke angka satu membuatkan aku tersenyum kelat. Sudah pukul satu pagi, aku dan Asad belum tidur lagi. Takkan sebab aku teringin nak makan char kuey teow, Pak cik Sani kena buka kedai pukul satu pagi pula. Tapi… tekak ini teringin hendak makan char kuey teow. Teringin sangat.
            Mataku sudah mula bersinar dengan cahaya menagih simpati daripada Asad. Aku kelipkan kelopak mata dua, tiga kali dengan harapan ‘singa’ ini akan cair. Dan bila Asad bangun sambil mencapai kunci kereta dan dompet, aku sudah bersorak riang. Sayang betullah aku dengan Asad.
            “Abang, dua bungkus!” sempat lagi aku menaikkan angka pesanan.
            Biji matanya yang sudah membulat tidak aku pedulikan. Dengan gelengan berpanjangan di kepala, dia sudah melangkah keluar.

 ___________________
Susun sepuluh jari, sorry. 
Agak lambat update sekarang ni. Hope anda tak bosan menanti, InsyaAllah... I'll try to update soon. :)

Comments

  1. best...syg sngguh asad kat istri dia ya...heehe

    ReplyDelete
  2. oho..
    gerek seh..
    ni yang sayang asad lebih ni..

    ReplyDelete
  3. Elisa ni xphm bahasa kn... org dah tak nk lg nk terhegeh2...

    Wahaha Sham dah mula mengidam.. baeknye Asad, sggup p beli char kuey teow tgh2 mlm...

    ReplyDelete
  4. hehehe bagus asad. cm tu la suami mithali.
    patutnya sham hempuk terus gan dulang tu. lagi kelakar n meriah. hahaha

    ReplyDelete
  5. Asad sayang sangat dengan Syam sebab Syam seorang ja yang faham perangai Asad kan... so sweet....

    ReplyDelete
  6. wah...dua bungkus..dasat...gile seram ngn elisa...kalau sy kene ugut cm tu pn sy risau meh...yelah ade org terang2 kate nk rampas suami sy(wpn xde suami lg)...haha..uih2....ngeri2...

    ReplyDelete
  7. wah! bahagianya pasangan suami isteri ni..hahaha..

    suka sangat cerita ni.. =)

    ReplyDelete
  8. padan muka Elisa.dah tau org suami org pun msh nak t'gedik2.nasib la Asad syg sgt dgn Shamina.Harap2 mereka kekal bahagia.

    ReplyDelete
  9. Nasib baik Tuan Singa betul2 pertahankan cinta dia pada isteri tersayang.... jgnlah si Elisa tu buat yg bukan2 kat Shamina...

    Pukul 1 pagi cari kueh tiow? mujurlah dapat suami mithali macam Asad... :-)

    ReplyDelete
  10. Comel lah cerita ni . Hehe suka2

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia