Advs

Followers

June 13, 2009

(flashback -1 ) Min

Aminah termenung di bangku panjang. Pandangannya dilemparkan ke arah padang yang dibanjiri oleh budak-budak sekolah yang tengah praktis segala macam permainan.

Fikirannya melayang entah ke mana...

" Mak... betul ke mak, apa yang Min dengar?," perlahan dia bersuara sambil melabuhkan punggung di sebelah mak. Pantas tangannya mengambil helaian kain yang belum dilipat. Heh! nak ambil hati mak...

Mak Timah kalih pandang ke wajah Aminah. Puteri bongsu dalam keluarganya. Setelah ayah Aminah meninggal, mereka berdua saja yang tinggal di rumah peninggalan arwah.

" Apa yang Min dengar? dan apa yang mak tak tau?," erk! apa yang mak tak tau.. what's that? aku ada buat apa-apa ke. Fikir balik Min. REFRESH! REFRESH! Macam takde je. Dia buat-buat muka simpati depan mak.

" Mak... jawab la soalan Min dulu. Betul ke.... Min dengar....," soalnya meleret. Dijeling sekilas Mak Timah yang pantas melipat kain baju.

" Mak sukalah dengan budak tu Min...," tiba-tiba mak bersuara. Budak mana pulak dah!

" Dia baik.. belajar pun tinggi. Min rasa macam mana?," uik! apa ni.. aku tak faham apa pun! Serius!

" Sapa mak? Mak cakap pasal apa ni....,"

" Pasal anak Mak Pah!," siapa?!

" Budak yang selalu kacau-kacau Min tu!," ok! i got it... tapi takkan dia kot.

" Kenapa dengan dia mak? Mak berkenan dengan dia ek.... tapi muda sangatlah kalau nak jadi ayah Min," PAP! Aminah mengerutkan dahi sambil menggosok-gosok bahunya. Pedih!

" Apa kebenda mak nak nikah dengan budak tu! Cakap merapu lagi!," Mak Timah dah mula membebel.... Aminah senyap.

" Mak dia ada tanyakan pasal kamu...," ceh~ mak slow talk nampak. Sikit lagi, duk cari simpang nak masuk line. Heh!

" Mak ni.... Min budak sekolah lagilah mak!," cepat je dia menyampuk. Mak Timah jeling.

" Dengar dulu!," kena marah. Padan muka!

" Suka sangat menyampuk bila orang tua-tua cakap!," bebel lagi.

" Bila Mak Timah mula membebel... ayam dan itik pun masuk berlari ke bangsal! ADUHHHH...," jeritan Aminah memenuhi ruang tamu.

" Perli mak. Tak agak-agak langsung!," cubitan sedas singgah di lengan Aminah. Sakitnya! Padan muka... celupar sangat.

*****

Pe'ah ternganga. Ruby steady lagi.

" Pe'ah.. cover la sikit. Lalat hinggap kang..," tegur Aminah. Ruby sudah tertawa. Pe'ah terkulat-kulat lagi.

" Wait! Wait! Aku tak faham la dengan story kau ni... Apa yang kau cakap tadi, kau suspek mak kau ada plan nak nikahkan kau dengan anak Mak Pah!," ayat tak boleh belah Pe'ah ni. Suspek! Gaya macam detektif mana entah.

" Andaian aku je! Tapi tak tahulah... Semua orang cakap dengan tak jelas dengan aku. So.. kesimpulannya.. aku pun tak faham actually!," Pe'ah menepuk dahi. Apa da... dia pun tak sure!

" Eh.. kalau betul, kau tak nak ke...?," senyuman nakal menghiasi bibir Pe'ah. Cepuk kang minah ni. Nak sakat-sakat aku pulak.

" Tak nak la...," berlagak! Min jangan... kang tak nak.. nanti ter'nak pula... haru!

Pe'ah dan Ruby mencebik.

" Ruby... kau ingat ye.. aku pun saksi. Min cakap apa tadi, tak nak kan... nanti kita tengok.. coming years," Pe'ah mencabar.

" Hei.. aku tak nak la.. entah anak Mak Pah yang mana pun aku tak tahu," berlagak lagi Min ni. Pe'ah ketawa.

" Kau jangan lupa tau Min.. aku ingat ayat ni sampai bila-bila," Aminah menjeling. Geram!

Sekali lagi, Pe'ah dan Ruby terkekek-kekek ketawa.

******

" Min! Min!," pekik Pe'ah. Aiseh... apa benda la Pe'ah ni. Tengah-tengah publik ni! suka sangat bagi publisiti murahan kat aku. Malulah.

" Tengok tu Min...," ujar Pe'ah sambil memuncungkan mulutnya yang sememangnya dah muncung.

" Mana? Apa dia ni ?," soal Aminah dengan penuh musykil. Matanya juga turu meliar-liar di kawasan tersebut. Apa dia? Konfius aku!

" Nampak tak?," gesa Pe'ah.

" Nampak! Nampak! Nampak apa? aku tak nampak apa-apa melainkan muncung kau yang panjang sedepa ni," marah Aminah. Pe'ah mendengus geram!

Perlahan-lahan kepala Aminah dikalihkan mengikut gerak tangannya.

" Tengok tu. Betul-betul depan mata kau... yang baju warna biru tu!," bisik Pe'ah.

Pandangan Aminah perlahan-lahan diarah ke situ. Matanya terpaku pada jasad yang berbaju biru itu. Dia?!

" Yang tulah...," tambah Pe'ah lagi. Aku tau! jawab Aminah dalam hati.

" Dah lain..," spontan terkeluar dari bibirnya.

" Jomlah kita pergi tengok baju dekat kedai lain," pantas Aminah menarik tangan Pe'ah untuk beredar dari situ. Ruby yang sedang membuat pembayaran terpinga-pinga. Apa kes ni?!

Ruby memandang Pe'ah. Pe'ah pun pandang Ruby. Jungkit kening. Entah! Jawab mata Pe'ah. Ruby mengangguk kecil.

Pe'ah menghalakan pandangan tepat ke wajah Min.

Eleh! tak nak pandang dari angle yang dekat, tapi jeling-jeling usha kot tepi. Nak... tapi malu!

Pe'ah tertawa dalam hati. Min... Min.... keras kepala betul!

Dia mengalih pandang ke arah pemuda berbaju biru itu. Pandangan mereka bertemu. Masing-masing melemparkan senyuman.

*****

Faisal menarik kerusi dan duduk di sebelah ibunya. Karipap di dalam pinggan dicapai dan dikunyah perlahan-lahan. Air teh 'o' panas dihirup... errmmm... nikmatnya.

" Kenapa ni?," tiba-tiba Mak Pah bersuara.

Faisal terkejut.

" Kenapa ibu?," dia soal balik. Mak Pah geleng kepala. Dia tu muka berkerut-kerut kunyah karipap, bukan ke ada masalah. Nak selindung lagi! Hei... ni ibu kamu la.

" Kamu tu.. muka berkerut-kerut. Fikir masalah apa? tengah cuti ni pun, fikir kerja lagi ke?,"

" Min...," sebaris nama itu membuatkan Mak Pah tersenyum simpul.

" Kenapa dengan Min?,"

" Alang nampak Min dekat Pekan tadi, tapi dia lari lepas tengok Alang! Alang perasan, tapi buat-buat macam tak nampak je...," luah Faisal kecewa.

" Owh... sebab tu je ke," rileks je Mak Pah jawab. Faisal dah terbeliak biji mata. Ibu, dia lari dari Faisal! Ibu cakap tu je ke...

" Min tak nak tengok alang bu...," sedih suara Faisal. Namun ibu masih tersenyum. Ibu ni kenapa? konfius aku!

" Min tu malu dengan kamu...," what! Malu... Nur Aminah tu... malu dengan aku! Macam tak percaya je... heh! Mana ibu tau ni... memandai je...

" Ibu tau la... Mak Timah yang cakap. Kamu janganlah serabutkan kepala sangat fikirkan hal ni. Ibu tau nak buat apa!," tenang kata-kata itu meresap masuk ke dalam jiwa Faisal. Heh! Thanks mom. Ibu aku ni ada ilmu psiko kot, pandai je baca mind orang!

" Ibu nak buat apa?," tak sabar-sabar Faisal nak tahu.

" Ada la something... kamu tanya-tanya lagi..ibu tak nak tolong!," sengaja Mak Pah berkata begitu. Berubah terus air muka Faisal. Mak Pah tersenyum dalam hati.

" Ala...... okey! Okey! Faisal tak tanya apa-apa dah".

*****

selepas 3 tahun...

Aminah mundar mandir di biliknya.

Macam mana ni... esok! Fikir-fikir. Mesti ada cara!
Ada cara.. ada jalannya. Heh!
Lari nak... Gila!
Terjun tingkap... nampak macam tak matang!

Aku nak buat apa ye...

Tok!tok!tok!
Pintu bilik diketuk. Siapa lagi kalau bukan mak.
Daun pintu diselak. Muka mak terjengul. Senyum lebar semacam je. Musykil sungguh aku...

Sebuah bungkusan dihulurkan kepada Aminah.

WHAT!!!!! terlopong Aminah melihat isi kandungan beg itu.

" Mak.... tak nak la...," Aminah merengek.

" Kenapa pulak?,"

" Min tak suka... mak Min ada yang lain, banyak lagi. Lawa-lawa lagi!," rayunya lagi.

" Tak boleh, pakai jugak yang ni. Orang dah beli bagi, jangan nak buat perangai pulak!," tegas suara Mak Timah. Aminah mendengus kecil. Tak puas hati!

No comments:

Post a Comment