Skip to main content

( flashback -2 ) Min

Gara-gara arahan, eh silap! Hukuman mandatori dari mak.. Aminah terpaksa akur dengan kehendak Mak Timah.

Nak tak nak, terpaksa dia pakai jugak baju pemberian bakal menantu... kata mak!
Bakal menantu... i'm dead! Sapa tu? Aku dah la tak tahu apa-apa pun! Tak sangka pulak mak akan buat keputusan sedrastik ni. Habis je study tepat 3 tahun, dah kena kahwin! Mak... Min tak sanggup!

*****

Aminah bersiap seringkas yang mungkin. Kata mak, orang yang ditunggu-tunggu bakal tiba. Kurung pahang berwarna ungu yang dipadankan dengan tudung yang serona dengannya.

Betul-betul tak sangka la, aku akan pakai baju warna ni. Adusss... tak suka sungguh!

Dah sampai ke orangnya. Mak kalut-kalut sangat suruh aku siap awal ni kenapa?! kalut sangat la mak aku ni...

Kepalanya terjenguk-jenguk ke arah jalan. Excited campur takut! Tangan dah mula vibrate, itu tandanya aku takut!

" Min... dah siap belum?," kuat suara mak dari dapur.

" Dah," balas Aminah senada.

Tiba-tiba muka mak terjengul dari dapur. Serius!

" Berapa kali nak pesan... jangan jerit-jerit!," Oppsss... hehe... sorry la mak. Tak sengaja!

" Perangai tak ubah-ubah!," mak bebel lagi. Aminah tersengih lebar.

" Mak... sapa yang nak datang ni? Kenapa suspen sangat... at least bagilah klu mak... macam fear factor yang Min main dekat sekolah dulu.. ada kad klu mak.. kenapa mak tak buat je macam tu? kan senang...," satu ketukan hinggap di kepala Aminah.

" Jangan nak merapu," Mak Timah geleng kepala. Anak aku ni, tak matang sungguh.

" Orang bagi suggestion je.. mak nak ikut atau tak nak.. tu terpulang..jangan la nak ketuk-ketuk kepala mak...Min nak sambung belajar lagi!," pantas je Aminah merungut.

" Dah! jangan nak merapu lagi, pergi duduk kat depan tu.. tunggu orang datang," Aminah mendengus kecil. Siapa yang nak datang?!

*****

" Jemput-jemput minum... takde apa sangat pun," pelawa mak Timah.

" Ala akak ni.. macam tak biasa pulak. Kita je pun, bukan orang lain," tegur mak Pah. Mak Timah nampak macam nervous la pulak.

" Mana budak-budak tu? dah jumpa?," Pak Ahmad mencelah. Mak Pah dan Mak Timah tersenyum sambil menunjuk ke laman rumah.

" Boleh ke diorang tu?," Pak Ahmad musykil.

" Boleh je bang... jangan risaulah. Kami dah atur dengan baik sekali," Mak Pah mengenyitkan mata pada Mak Timah. Kedua-duanya tersenyum lebar dengan agenda yang telah dirangka sejak dulu lagi.

Sementara itu, di luar rumah.. Aminah kelihatan kekok dengan lelaki yang sedang tersenyum di hadapannya.

' Senyum-senyum.. aku cekik kang!' desisnya.

Faisal masih tersenyum. Sikit pun dia tak endahkan renungan tajam dari Aminah.

" Betul tak nak...,"

" Tengokla..," ermmm. Malas nak layan!

*****

" Kau ni.. memang betul-betul melepaslah!," sungut Pe'ah. Ruby mengangguk laju tanda setuju.

" Apa pulak...," Aminah cuba defend dirinya.

" Lagipun mak sendiri yang cakap, bukan nak kahwinkan aku pun! Aku je yang terlepas... ingatkan...," dia tersengih.

Serentak itu kedengaran gelak tawa dari meja mereka.

" Kau ni memang kalut...," tambah Pe'ah.

Aminah mendengus kecil. Dia tahu, dia kalut. Tapi sebenarnya, jauh di sudut hati ni.. ceh~ dia ingatkan Faisal nak propose dia. Alih-alih, story dah jadi macam lain pulak... melepas ke aku ni!

" Suka dia kan...,"

" Suka sangat..,"

" Aku dah agak masa kau curi-curi pandang dia," senyum mengusik.

" Saya sayang sangat dengan Min...,"

" Kau gila Pe'ah...," erk! Pe'ah. Muka Aminah terasa panas. Nak sembunyi bawah meja, boleh tak? Kenapa la idea-idea mengarut suka muncul time-time macam ni jugak!

*****

Faisal menarik nafas lega.

Bibirnya menarik senyuman yang tidak mampu ditafsirkan. Sungguh tak di sangka! senyum lagi.

" Min tak nak ke dengan abang," erk! Tercekik Min mendengar kata ganti diri yang digunakan oleh Faisal. Bukan selama ni, dia guna alang ke...

" Ermm...," Aminah gelabah sendiri.

" Min... betul ke tak nak? takde peluang langsung untuk abang?," ayat psiko!

" Min tak cakap apa-apa pun...," akhirnya! Keluar juga ketulan emas dalam mulut tu.

Faisal tersenyum girang. Aminah pelik. Ni kenapa ni... sawan ke?!

" Erm... suka makan daging?," Ni apesal daging tiba-tiba. Tapi bila terpandang senyuman Faisal, Aminah sekadar mengangguk. " Suka..,"

" Suka kucing?,"

" Suka...,"

" Suka abang?,"

" Suka...," Aminah terdiam! Apa.... alamak!!! adoi... macam mana boleh terkeluar ni... Dipandangnya Faisal. Kawan dah tersenyum-senyum macam kerang busuk. Suka la tu....hisy!

" Kita kahwin!," itu bukan ayat tanya.. tetapi ayat seru. Dah sah-sah dia buat keputusan lagi mau tanya.

" Yes or no?," lagi sekali soalan meniti bibir lelaki itu.

Aminah tarik nafas panjang. Segalanya terletak di tangannya kini. Ini hidup yang dia pilih. Ini yang akan menentukan masa depannya. Dia berhak menentukan hidupnya. My life, My rule!

" Yes...," tenang sekali dia menuturkan ayat itu.

Faisal begitu girang sekali pulang ke rumah, membawa jawapan yang dinanti-nantikan selama ini. Alhamdulillah..usaha ibu tak sia-sia.

*****

" Bila Min mula jatuh cinta dengan abang?," soal Faisal setelah mereka diijabkabulkan pada petang tadi. Tangan Aminah dicapai dan disatukan dengan tangannya. Aminah tersipu. Aduhai, malu aku!

" Bila pula abang suka kat Min?," sengaja dia memulangkan soalan.

Faisal tersenyum. Lembut pandangan matanya singgah di laman wajah Aminah yang kelihatan berseri-seri.

" Pandai ye.. orang tanya dia, dia tanya kita balik!," Aminah ketawa. Sedar!

" Ermm... abang sukakan Min... dari saat Min lahir ke dunia lagi!," hiperbola betul la suami aku ni.

" Sebab masa tu kan, setiap orang dah ditentukan siapa jodoh siapa. Dan Min jodoh abang... abang sayangkan Min dulu, sekarang.. dan Insyaallah.. untuk selama hayat abang," serentak satu kucupan kasih terpahat di tapak tangan Faisal dan tika itu berguguran air mata Aminah.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia