Skip to main content

[9]

Tuan 'Singa' Milikku

MULUTKU sudah menyanyi-nyanyi kecil sambil mengacau minuman dalam teko. Senyuman di bibir tidak lekang sejak dari semalam. Kenyang sudah perut dan hatiku dapat menyantap char kuey teow yang begitu enak sekali. Entah di mana Asad beli, aku tidak sempat hendak bertanya. Bila bungkusan sudah ada di depan mata, aku jadi lupa tentang segalanya.
            Pagi ini, aku rajin sedikit. Aku sediakan roti jala dengan kari ayam untuk sarapan. Teringin pula aku hendak makan hidangan itu. Tambah pula, hari ini cuti kan. Makin rajinlah tangan aku memproses peti sejuk mencari bahan untuk menyediakan hidangan yang aku inginkan.
            Asad yang baru bangun ketika itu sudah terpisat-pisat matanya memandang aku. Kesian dia. Sudahlah tidur lambat semalam. Lalu diqadha tidur sesudah subuh tadi. Aku pula sudah tidak mampu hendak menyambung tidur, jadi melepak sahaja di dalam dapur ini. Buat apa-apa yang patut.
            “Masak ke?” soal Asad sambil melangkah menghampiriku. Wajahnya begitu mamai sekali. Kesiannya!
            “Sham buat roti jala… abang pergilah mandi dulu, nanti kita makan sekali.”
            “Roti jala?!” terbuka biji matanya yang hampir terkatup tadi. Matanya sudah bercahaya. Maklumlah, makanan kegemaran dia. Mujur aku teringin hendak makan kegemaran Asad. Dapat juga aku beli jiwa dia sebab dia belikan aku char kuey teow tengah malam semalam. Apa orang cakap… sambil menyelam, sambil minum air. Kiranya hati aku senang, perut dia pun kenyang. Aku tersenyum sendiri.
            “Sayang banyak-banyaklah macam ni!” ucapnya sambil menghampirkan wajahnya denganku.      
            “Sayang banyak tu… Sham tahu! Tapi abang please… toilet ada dekat situ.”
            Dia mencebik. Jelas sekali cebikan itu ditujukan untuk ayatku yang seolah memerli dirinya. Belum  mandi lagi kan.
            “Eleh… macam dia wangi sangat…” katanya yang sudah mula berlalu dari dapur. “Abang bau ayam dekat Sham!” laungnya kuat.
            “Abang!!!” sempat pula dia kenakan aku.

            “MAMA ajak ke rumah…” ujar Asad usai sahaja selesai menghabiskan beberapa keping roti jala di dalam pinggannya.
            Aku diam seketika. Sudah lama rasanya kami tidak ke rumah mama. Maklumlah, sebelum ini seakan ada krisis sahaja. Dua tahun berkahwin dan masih tidak punya anak, membuatkan orang tua itu asyik merungut sahaja. Aku faham waktu itu, tapi hendak buat bagaimana. Kadangkala, perasaan ini sukar dikawal juga. Ada sahaja perkara yang membuatkan hati ini terasa dengan kata-kata ibu mertuaku.
            Tapi sekarang, kasihnya seakan mencurah-curah semula. Mestilah… waris anaknya sedang membesar di dalam rahimku. ALLAH Maha Kuasa! Mujur aku masih diberi peluang untuk merasakan proses ini.
            “Nak pergi bila?” terus aku tanya setelah menyepi. Mata Asad pun melekat lama di wajahku seakan menantikan kata putus.
            “Sham masih terasa dengan mama ke?” tebaknya. Aku tersentak.
            “Kenapa abang tanya macam tu?”
            “Iyalah… dulu masa Sham belum mengandung, mama layan acuh tak acuh aje. Sekarang ni… dah makin sayang. Dah makin ambil berat. Kalau sehari tak telefon tanya khabar, mama takkan senang duduk dekat rumah…”
            Aku mengeluh kecil. Kalau dulu terasa, betullah. Memang aku sering makan hati dengan kata-kata mama. Tapi sekarang… buat apalah hendak disimpan dalam hati. Perkara yang berlalu, biarkan berlalu. Macam pepatah orang putih, let bygones, be bygones. Kalau orang itu sendiri sudah berbesar hati hendak menerima diri kita, buat apa hendak diungkit dengan layanan kurang memuaskan yang pernah kita terima.
            Aku yakin, mama buat macam itu… bukannya dia bencikan aku. Cuma dia terkilan, anak sulungnya ini masih belum ada waris. Bukankah tujuan perkahwinan untuk memanjangkan zuriat. Tapi, itulah… rezeki di tangan ALLAH. Kita sebagai manusia hanya boleh berusaha. Segala ketetapan hanya daripada DIA. Cepat atau lambat, itu semua kerja DIA.
            “Sham…” suara Asad memanggil.
            “Sham dah tak simpan dalam hati semua tu. Sekarang mama dah happy nak dapat cucu, buat apa Sham nak ungkit-ungkit hal dulu… kan?” ucap aku ikhlas.
            “Betul?”
            “Iya abang… betul!” tekanku. Risau sungguh Asad! Mestilah dia risau… disebelah kanan ibu dan sebelah kiri isteri. Dua-dua pun penting. Masakan dia dapat bertenang kalau ada persengketaan antara kami.
           “Lega abang dengar Sham cakap macam ni…” dia menghela nafas perlahan. Tanganku sudah digenggam erat. Matanya sudah berkaca. Eh… kenapa pula dah?! Am I missing something? Suami aku tengah sebak habis, tapi aku tidak tahu kenapa?!
            “Kenapa ni? Menangis kenapa? Sham ada buat salah ke? Abang… Sham minta maaf, Sham janji takkan sakitkan hati abang… Sham janji akan taat pada abang. Abang janganlah menangis, Sham pun rasa nak menangis!” air mata aku tidak sabar-sabar mahu jatuh sekali. Aku sudah menangis, lebih terus daripada Asad. Iyalah, yang mata berkaca dia… yang menangis over, kalah drama queen, aku!
            “Lah… kenapa menangis pulak?” soal Asad hairan. Aku pun naik hairan bila wajahnya sudah beriak biasa. Tidak basah pula pipinya. Dengan esakan kecil dari bibir aku pandang tepat ke wajahnya.
            “Habis… mata abang berkaca tadi kenapa? Bukan marahkan Sham ke?”
            Dia menggeleng laju. “Mana ada… ni ha, macam mana boleh tersesat cabai hidup dalam kari ayam Sham ni!” aku sudah terlopong. Entah-entah terjatuh masa aku kalut tarik serbuk cabai dalam bekas bergantung itu. Mungkin.
            Asad sudah ketawa. “Menangis ingat abang marahlah ya?”
            “Iyalah… tiba-tiba mata berkaca, ingatkan abang marahlah,” ucapku sambil mengesat air mataku laju. Ish, aku ini memang suka sangat buat drama air mata. Lagi-lagi dengan Asad, air mata itu lagi senang mencurah-curah bagai ke ladang gandum dalam iklan cocokrunch itu.
            “Abang tak marah…” tidak sempat aku hendak mengelak, tangan Asad sudah mencubit pipiku laju.

            “RINDUNYA…” kaki aku baru melangkah setapak ke dalam rumah mama Asad. Dalam sekelip mata tubuhku sudah dirangkul erat. Aku pun balaskan sahaja. Takkan hendak buat-buat rimas pula. Sudah dapat mertua yang nak sayangkan aku, lagi mahu apa!
           “Sham sihat? Baby sihat? Meragam tak?” soalnya dengan riak risau. Tidak mampu hendak menahan rasa lucu. Aku lepaskan ketawa sebebasnya. Jelas wajah mama terpinga-pinga. Mungkin sudah terdetik dalam hati, menantu aku ini waras ke tidak!
            “Baby sihat baru nak masuk tiga bulan… tak meragam pun!” aku menjawab dengan yakin.
            “Iyalah tu mama… pukul satu pagi minta char kuey teow, cucu mama ni!” sampuk Asad yang sudah berdiri di belakangku. Aku tersengih kelat bila mama tayang wajah terkejut. Entah-entah dia tengah fikir, aku dera anak lelaki dia ini tak?! Tengah-tengah malam suruh pergi cari makan sebab aku teringin.
            Tapi lain pula jawabnya.
            “Biasalah… ibu mengandung…” mama sudah menarik tanganku untuk duduk di sofa. “Mama dulu… masa mengandungkan Asad ni, lagi teruk Sham. Mengandung baru sebulan… asyik muntah, sampai lagi seminit nak bersalin pun mama muntah lagi. Mengandungkan budak ni lah…” mama sudah mencubit pipi Asad yang melabuhkan punggung di sisinya. Aku sudah tergelak. Hehehe… sejarah Tuan singa sudah mula bersiaran langsung di telinga.
            “Mama selalu teringin apa masa mengandungkan abang?” teruja pula aku hendak ambil tahu tentang perkara itu.
           “Dengan budak ni… selalu suka makan pedas-pedas. Kalau sehari tak makan pedas, memang tak sah!” uish!!! Aku sudah membulatkan mata. Berani sungguh ibu mertua aku ini. Makan pedas-pedas. Yang aku tahu, tak elok makan pedas sebabnya, aku pun bukan peminat kelab makanan pedas.
            “Patutlah anak mama ni selalu berasap telinganya. Tapi di pejabat sajalah…” gumamku sendiri. Tapi tak sangka pula, jelas pula di telinga ‘singa’ itu.
            “Asad ni… masa kecil lagi dah nampak aura garang macam singa dia tu. Elok sangatlah nama dia pun Asad.” Sambung mama lagi. Dia sudah ketawa seketika.
            “Sham jangan tak tahu… masa mengandung Asad, mama selalu tengok gambar singa. Apa-apa rancangan yang ada singa, tak kisahlah… filem ke, dokumentari ke… semua mama tengok. Teruja pulak tu.” Aku pula yang naik teruja bila mama sebutkan fakta itu. Tapi belum sempat aku bertanya banyak, mama sudah ke dapur hendak ambil air katanya.
            Aku sudah menjeling ke arah Asad di sebelah. Bibirku tersenyum sedikit.
            “Patutlah abang sebijik macam singa… rupanya…” aku leretkan sahaja ayat itu. Tidak sambung pun dia tahu agaknya. “Nanti… Sham tak nak la, tengok-tengok gambar singa semua… nanti anak kita pula jadi suka mengamuk. Jadi singa junior Tuan Asad.” Aku sudah ketawa. Tapi bila panahan tajam dari mata Asad menikam wajahku, lidahku menjadi kelu. Over sangat ke aku ketawa tadi?! Errr…
            “Memanglah ‘singa’ ni garang… tapi, tak cukup romantik ke dengan sayang…” aku terdiam. Memang tidak boleh hendak membalas kata. Sebab apa yang diucapkan Asad itu adalah fakta. Sahih dan benar belaka.
            “Biar garang kena dengan waktu. Asal dengan orang-orang yang sepatutnya kasih sayang abang melimpah ruah… tak cukup macam tu?” soalnya padaku. Aku diam lagi.
            “Ke Sham nak abang lebarkan sayap kasih sayang ni dengan orang lain? Bukan tak ada yang sudi. Sham pun tahu kan…”
            ZAPPP!!! Tersentap jantungku. Argh! Rasa macam nak stapler sahaja mulut aku ini. Suka sangat membuka topik yang membuatkan jantungku berdegup kencang begini. Orang lain itu siapa lagi, kalau bukan Elisa yang tergila-gilakan suamiku ini.
            “Tak nak la!!!” ucapku laju. Tidak sanggup untuk menerima hakikat itu.
            “Kalau tak nak… cuba jangan cakap macam tu lagi. Sham buat abang terasa macam tak reti jaga hati isteri!” ucapnya seakan berjauh hati.
            Aku terdiam lagi. Iya ke? Aduh… kadang-kadang, lidah ini sukar dikawal bicaranya. Sehingga membuatkan orang itu terasa terguris hati. Itulah Sham… bercakap itu, berfikir dahulu. Tengok… kan Asad dah terasa hati. Akhirnya aku mengeluh sendiri. 

____________________
Sudi-sudi tinggalkan komen anda. Kalau silent readers tu, ringan-ringankan jari bagi rating untuk karya ini ya. :) 
Bukan apa, baru saya boleh tahu, tahap karya saya... sekadar syok sendiri atau dapat memuaskan hati pembaca.
Terima kasih semua. Selamat Menyambut Kehadiran Ramadhan Al-Mubarak. Semoga kita dapat persiapkan diri dengan selayaknya. InsyaAllah.

Comments

  1. best jer citer ni..xsbr nk tgu smbungan , jgn lah wat si elisa tu kacau bilaukan hbgn diorang..

    biarlah si singa tu setia hga ke akhirnya...

    ReplyDelete
  2. best..best.best..Kalau garang tapi romantik okey la kot..Tetiba garang memanjang hailaa susah juga.hahahahhaa.

    ReplyDelete
  3. asad sulking,asad sulking..ni mesti kes trkena pmbawakan budak..syam yg hamil asad yg kuat terasa..sblm ni ok aje,,

    ReplyDelete
  4. biasalah tuh,,istri pregnant suami sensitif,,

    ReplyDelete
  5. oiii umi!hehee...watak elisa tu mmg mendebarkan!tp...ape kata ko cite sket camne dorg blh jth cintan nih??!bkn ke si singa ni kutuk g-ler kat shamina nih waktu mula2 nmpk tu ari..ape cite dod??

    sufi (",)

    ReplyDelete
  6. oiii umi!hehee...watak elisa tu mmg mendebarkan!tp...ape kata ko cite sket camne dorg blh jth cintan nih??!bkn ke si singa ni kutuk g-ler kat shamina nih waktu mula2 nmpk tu ari..ape cite dod??

    sufi (",)

    ReplyDelete
  7. asad ni suke buat kluar psl
    elisa taw... eee, xsuke..
    nnti drh tggi si sham kang
    baru taw.. smbg lg umi..!!

    ReplyDelete
  8. lawak la time sham nangis tu... ingtkn asad nangis, rpe2nye tmkn cili.. hahaha

    ReplyDelete
  9. asas patot tjk aura singa dgn elisa tu...

    biar die takot hurmm...

    ReplyDelete
  10. bahaya tu sham kalau asad melebarkan kasih syg die ke tmpt yg xsepatutnye...aiyok..asad meraajuk ke...rsenye asad yg terkena simptom2 pembawakan budak kot...hee

    ReplyDelete
  11. x mahu la ada org ketiga..... pastikan Asad N Sham sentiasa bahgia...

    ReplyDelete
  12. diorang ni sweetlahkan..
    best je cerita ni kak.. :)

    ReplyDelete
  13. sweet la diaorg ni..jgn la ada org ke-3,biar Elisa sj yg t'gila2kan Asad, janji Asad ttp setia dgn Sham.

    ReplyDelete
  14. sukelh baca cite ni..cpt sambung ye...

    ReplyDelete
  15. napa asad ni..
    cian sham..
    terus terkedu

    ReplyDelete
  16. huhuhu singa merajuk? siap ugut lagi sham, adeh. gurau je la abg singa...

    ReplyDelete
  17. singa pun bley sentap..haaa..jgn xtau sham..hehe..sweet!

    ReplyDelete
  18. best!!...xnk laaa da knflik yg byk2..nk yg happy jerr..heheh bole kerr??:P

    ReplyDelete
  19. best!!...xnk laaa da knflik yg byk2..nk yg happy jerr..heheh bole kerr??:P

    ReplyDelete
  20. bez...garang dia kt ofis je..kt rmh romantik..btllah, kena layan sama rata kt ofis

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia