Advs

Followers

June 20, 2010

pilihan aku vs pilihan mak aku 2

Wajah bengis di hadapannya dipandang takut-takut. Langsung tidak dilepaskan tangan Sarah walau seinci sekalipun. Puan Juriah seolah-olah harimau yang sedang tunggu untuk menelan mangsanya.

" Sarah, lepaskan tangan dia sekarang jugak!," tengkingnya. Bergetar badan Mira mendengar suara yang bergema di ruang tamu. Menakutkan. Dia kelihatan seolah insan yang amat kerdil di pandangan mak.

" Mak... bukan salah Mira!," ucap Sarah cuba membela adik kesayangannya. Kemarahan Puan Juriah bagi fikirannya tidak patut. Budak lelaki tu yang mula mengusik Mira, namun tidak dilayan langsung. Tapi, siapa sangka lelaki tu akan bertindak agresif, sampai ditarik tangan Mira sampai kedua-duanya terguling atas lantai. Puan Juriah hanya melihat aksi kurang menyenangkan mata tu, bila dah sampai part klimaks. Bukannya mak tahu apa yang jadi dari awal.

" Kamu kenapa nak sokong-sokong dia? Sarah dengar cakap mak... pergi masuk dalam! Budak ni kena diajar sikit, bagi dia tahu apa tu adab-adab bersopan. Bukannya jadi macam mak dia, perempuan tak tahu malu. Dapat laki mana pun disapu, dibelai...," kasar sekali kata-kata yang meniti bibir Puan Juriah. Terasa disiat-siat hati Mira.

" Mak!," Sarah mula tidak senang. " kenapa cakap bukan-bukan ni?," dikerling ke arah Mira yang terdiam dari tadi. Juraian air mata mula membasahi pipi Mira. Ya ALLAH, kasihan adikku. Mak memang melampau.

" Kenapa ni mak? kan Sarah dah cakap, bukan salah Mira. Sarah sendiri nampak dengan mata kepala sendiri, budak laki tu yang peluk Mira. Bukan Mira yang pergi kat dia....kenapa mak tak nak percaya apa yang Mira cakap? Kenapa nak kena buat andaian yang bukan-bukan?," Sarah dah mula berhujah. Esakan halus kedengaran. Mira masih lagi menangis.

PANG!!!!

" Dasar anak tak guna! sebab kau, anak aku pun dah mula tinggi suara dengan aku...," tersentak Mira dan Sarah. Berbekas pipi Mira dengan tamparan yang cukup pedih.

Bunyi deringan handphone mematikan lamunan Mira. Kisah lama kembali menggamit memori. Dicapai handphone, tertera nama Ayah. Serta merta senyuman terukir di bibir.

" Assalamualaikum. Ayah...rindunya!," ucap Mira ceria.

Namun balasan yang agak hambar dari orang di hujung talian. Mira mula berasa tidak sedap hati. Kenapa dengan ayah? Tak pernah sekalipun nadanya begini bila menelefon aku.

" Kenapa Mira buat macam ni?," soalan ayah benar-benar menyentakkan Mira. Apa sebenarnya yang sudah berlaku?

" Ayah, Mira tak faham... ayah cakap pasal apa ni?," Mira masih kurang jelas mengenai perkara yang ingin disampaikan oleh Encik Rahim.

" Kenapa Mira? Kenapa nak berebutkan lelaki dengan kak Sarah. Diakan kakak Mira....," Mira terasa tamparan hebat itu melayang kembali ke pipinya. Ayah cakap macam ni? soalnya sendiri, tidak percaya. Satu-satunya lelaki yang begitu mengasihi dirinya sanggup berkata-kata begini.

" Ayah...... takkan ayah dah tak percayakan Mira? Mira tak pernah berebut sekecil-kecil barang permainan pun dengan kak Sarah, apatah lagi lelaki," ucapnya sedih. Sedih sangat kerana ayah sendiri mengesyakinya.

" Jangan tipu Mira!," sekali lagi, terasa seolah pisau tajam ditikam ke hatinya.

" Mira tak pernah bohong dengan ayah. Mira tak pernah buat benda yang akan sakitkan hati ayah. Mira tak pernah terfikir pun nak rebut lelaki dengan kakak Mira sendiri. Mira bukan jenis yang berperangai macam tu ayah!," dalam nada lembut, sinis sekali Mira mengucapkan kata-kata.

" Hujung minggu ni balik rumah!," talian sudah dimatikan. Air mata Mira mengalir dengan deras sekali. Baru sekejap tadi dia menyingkap bayangan lepas, nampaknya perkara-perkara buruk akan sentiasa menghantui hidupnya. Kenapa? Mak, apa yang Mira nak buat.

Bayangan wajah Khairul hadir di tubir matanya. Khairul. Sebut hatinya perlahan. Lelaki ini hanya mengucar-kacirkan hidup aku yang sememangnya tidak begitu aman! Aku benci kau!

" aRgh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!," jeritnya sekuat hati sambil menghentak permukaan meja. Mujur sahaja dia bersendirian di dalam bilik, kalau tidak mesti orang lain ingat aku gila! Huh, gila sebab gara-gara lelaki yang berperwatakan orang gila~

********

Wajah Khairul kelihatan ceria sekali. Sejak terdengar, bukan curi dengar. Perbualan mak dengan Puan Juriah, rasanya kerjanya makin mudah nak menyunting Mira untuk dijadikan suri hatinya. Aduh, bahagianya. Bila agaknya aku boleh kahwin ya? Mira kan masih belajar. Takpe-takpe, tak perlu gopoh-gopoh, nanti nampak gelojoh sangat. Tunggu my dear tu habis study, then boleh fikir pasal kahwin. Dia tersengih-sengih sendiri tanpa sedar dirinya diperhatikan.

" Amboi, senyum sampai ke telinga, fikir apa... kahwin ke?," usik Encik Kassim. Khairul tergelak-gelak.

" Abah... you are the bestlah. Boleh baca habis apa yang ada dalam ni...," ucapnya sambil menuding pada kepalanya.

" Tengoklah.... abah sapa!," ucap Encik Kassim bangga. Lantas kedua-duanya tertawa lagi. Hentakkan pinggan di meja makan mengalihkan pandangan kedua-duanya. Pandangan tajam dari Puan Salmi.

" Yang seronok sangat kenapa?," puan Salmi dah mula marah-marah.

" Kenapa mak? Mak tak suka ke dengan Mira tu?," ucap Khairul lemah.

" mak nak Sarah jadi menantu rumah ni! Muktamad! Kamu jangan nak membantah. Kali ni, dengar cakap mak. Mak takkan setuju kalau kamu nak nikah dengan budak tu. Takkan!," tinggi dan jelas nada puan Salmi membuatkan Khairul tersentak.

" apa ni mak. Kita dah janji tau, mana boleh mak tukar plan macam ni. Rul tak setuju dan takkan kahwin dengan Sarah. Rul nak kahwin dengan Mira... Amira Abdul Rahim bukan Sarah Abdul Rahim," disebut sekali nama penuh kedua-dua orang itu supaya mak jelas.

" Kenapa ni Sal nak paksa-paksa Khairul kahwin dengan orang yang dia tak nak. Kan kita dah janji, nak pinangkan Mira...," Encik Kassim mencelah. Dia pelik melihat sikap isterinya yang berubah-ubah. Semalam cakap lain, hari ni lain.

" Sal tak kisah la bang... Mira pun baik jugak. Biarlah, asal anak kita suka dan bahagia," ucap Puan Salmi.

Masih segar lagi dalam fikirannya kata-kata yang ditutur oleh isterinya itu. Tapi apa yang dah jadi hari ni.

" Sal tak suka nak bermenantukan perempuan macam tu. Dia bukan pilihan Sal dan Sal takkan terima dia pun," ucap Puan Salmi tegas. Khairul makin pening. Ingatkan dah selesai hal ni, nampaknya makin rumit. Mak macam nak buat battle dengan aku. Siapa yang akan jadi menantu a.k.a isteriku dalam rumah ni?

" Cuba mak jelaskan dengan detail sikit supaya Rul dengan abah faham, sebab apa yang mak takkan terima Mira," ditekankan perkataan takkan tu dengan nada yang lucu. Encik Kassim lepas tawa. Namun puan Salmi memandangnya tajam. Alamak, nak gelak pun dah forbidden ke dalam rumah ni.

" Tak payah sibuk nak tahu. Yang kamu kena ingat dan ambil perhatian kat sini, kamu kena kahwin dengan Sarah!," puan Salmi tidak lagi berdiplomasi.

" Apa ni mak paksa-paksa...,"

" Apa ni sal, paksa-paksa...," ucap Khairul dan encik Kassim serentak.

Namun tiada balasan dari puan Salmi. Dia terus menuju ke arah dapur dan pandangan sangat tajam sekali pada kedua-dua lelaki di ruang makan itu.

" Apa ni abah? Kenapa mak paksa-paksa macam ni," ucap Khairul terkilan. Kenapa mak taknak berkompromi. Kenapa tak boleh terima Mira? Apa masalahnya? Buntu fikirannya. Kalaulah dapat jumpa Mira dan cakap face-to-face, mesti lagi senang nak selesai masalah ni.

Encik Kassim menggeleng kepala tanda tidak mengerti. Dia pun tidak tahu apa puncanya Salmi berkata-kata begini. Semalam rasanya, beria isterinya menyokong si Mira. Mira baik. Mira kesian. Mira itu dan ini. Tapi hari ini, nampak gaya kalau Mira ada kat depan mata, mesti diganyang cukup-cukup. Apa salah Mira, kalau Khairul yang mula menyukai gadis itu. Dia tak dapat nak faham atau fikir apa-apa buat masa ni.

Bahu Khairul ditepuk perlahan bagi memberikan semangat. Khairul mengeluh. Entah kenapa, dah rasa macam sudah dilancarkan perang antara dia dan mak. Sebelum ni mak ok je kalau aku cakap apa-apa. Tak pernah dibantah terus sebelum ditimbang baik dan buruknya. Tapi kenapa kali ni, perkara yang melibatkan perasaan dan hati aku dipandang remeh.

******

Wajah Mira begitu sugul sekali. Tiada segarit senyuman yang meniti bibir itu. Setelah dipujuk beratusan kali, baru Mira bersetuju untuk bertemu dengannya. Hal ini perlu diselesaikan segera. Nak dapatkan contact Mira pun sikit punya susah, nasib baik ada kabel baik punya! Khairul tersenyum sendiri.

" Kenapa awak buat Mira macam ni? Apa salah Mira pada awak?," soalan Mira menyentakkan mindanya. Apa yang aku dah buat? Khairul bingung. Semakin tidak senang dia melihat air mata Mira yang mengalir membasahi pipi.

" Mira... saya minta maaf. Tapi apa sebenarnya yang jadi?," soal Khairul lembut. Aduh, aku baru je nak mula beramah mesra dengan dia, dah start leleh.

" Sebab awak, mak tuduh saya macam-macam! Sebab awak, ayah dah tak percayakan saya! Sebab awak, kak sarah dah tak nak tengok muka saya! Sebab awak, saya dah hilang family saya! Apa yang awak nak dari saya? Kan saya dah cakap, kita tak boleh kahwin!," ucap Mira sambil teresak-esak. Khairul serba salah. Tapi keinginan hati jangan ditolak tepi. Mana boleh kalau tak berusaha. Berusaha! Tekadnya dalam hati.

" Saya nak kahwin dengan awak je. Kenapa pulak tak boleh?," ucap Khairul gaya kebudak-budakkan. Mira menggigit bibir, geram!

" Mira tak suka awak! awak tak faham ke kalau cakap sekali. Perasan sangat ingat orang nak kat dia. Muka dah tua tapi otak tak matang-matang," Mira dah masuk mode membebel. Terbeliak biji mata Khairul mendengar kata-kata Mira. Ewah-ewah, kau kata aku tua. Sesedap mulut kau je Mira. Nasib kau ni gadis pilihan aku, kalau tak dah lama aku sembelih.

Khairul diam. Tidak berkata apa-apa. Namun mulut Mira dah macam bertih jagung, bercakap tanpa henti. Wah! Aku dah berjaya discover part Mira yang banyak mulut. Bibirnya yang mungil kelihatan seperti mulut itik ketika membebel dengan panjang. Dia hendak lepas ketawa, namun ditahan jugak. Tapi, tak boleh... Akhirnya dia ketawa besar.

Mira pulak pandang pelik. Orang gila ni dah kena sawan ke?

" Mulut awak macam itik masa tengah membebel....hahaha...," dia lepas ketawa lagi. Mira menahan geram. Mulut itik kau kata. Alah.... itik-itik pun, yang ni jugak kau beria sangat nak kahwin.

Kenapalah dia nak kahwin dengan aku, bukan kak Sarah je. Mira pun dah pening fikirkan hal ini. Melihatkan orang gila dihadapannya ketawa tak berhenti-henti, dia terus mengatur langkah hendak pulang. Malas aku nak layan orang gila ni!

" Be my wife Mira," Mira terkesima melihat aksi spontan Khairul yang melutut dihadapannya. Bila pulak dia jalan ke sini. Gila! Buat aksi ala-ala mat romeo dalam taman. Dipandang kiri dan kanan berkali-kali. Nasib takde orang, kalau tak buat malu muka aku je.

" Tolonglah faham, Mira tak berkenan dengan awak!," sekali lagi tanpa berfikir panjang Mira menolak pinangan Khairul. Khairul masih tersenyum. Nak bagi semangat kat diri sendiri!

" Sebab yang kukuh?,"

" Awak tua! Mira baru 22 tahun...jauh sangat beza. Mira tak suka!," muka Mira tak berperasaan langsung mengucapkan kata-kata itu. Berubah terus wajah Khairul. Apalah, alasan macam budak tadika. Setakat tua lima tahun pun nak kecoh-kecoh ke.

" Awak nampak saya macam umur berapa?," soalnya.

" 30-an!," balas Mira kerek. Lagi berubah riak wajah Khairul. Aku yang baru 20-an ni dikatanya 30-an. Patut ke semua ni? Memang tak patut betul.


" So, ni keputusan muktamad Mira?," soal Khairul meminta kepastian. Tapi, rasanya dah salah aju soalan la pulak. Confirm dia akan kena reject!


" Pasti sangat!," aku dah agak. Memang dia tak nak. Aduh, kenapa malang bertimpa-timpa. Khairul mengeluh berat. Mak aku tak nak dia jadi menantu, yang mak cik ni pulak gila confident tak nak kahwin dengan aku. Apa, aku tak laku sampai tahap macam tu ke?


" Takpelah Mira, kalau tak nak. Orang tak sudi, takkan kita nak paksa-paksa pulak kan. Nanti saya cakap dengan mak saya, saya akan kahwin dengan pilihan dia je," ucap Khairul seolah-olah putus asa. Sebenarnya tidak pun, nak propaganda si Mira tu je, mana tahu tiba-tiba ada perasaan yang berputik. Chait! Pantang tok nenek aku, lelaki mengalah sebelum berjuang habis-habisan.


Namun kalau dilihatkan rupa Mira yang tak berperasaan ni, macam takde harapan je dia nak bagi reaksi yang agak positif untuk keluhan aku.


" Baguslah! Awak faham... Mira lagi suka macam ni. Aman hidup Mira daripada gangguan orang gila!," selamba badak Mira menyindir. Khairul dah mengetap bibir. Amboi, Mira... sudah lebih ni. Tadi laki tua, sekarang orang gila. Tunggu sekejap lagi, confirm aku kena cop jadi pesakit mental kat wad hospital bahagia.


" Sebab awak tak nak kahwin dengan saya, last request dari saya... boleh awak tunaikan?," Khairul masih bersemangat nak cuba nasib.


" Apa?," soal Mira malas. Tak sudah-sudah lagi gangguan orang gila ni! Mengharu-birukan hidup aku je.


" Temankan saya makan, lepas ni saya takkan kacau. Boleh?," pintanya bersungguh-sungguh. Mira mengecilkan biji mata. Cuba berfikir kesan-kesan yang boleh terjadi. Tapi tengok muka Khairul ni, alahai. Tayang muka seposen pulak dah!


" Janji takkan kacau?," soal Mira meminta kepastian.


" ok!," jawab Khairul.Langsung tak ikhlas nak tunaikan janji yang dibuat. Terpaksa dowh! Awek kepala konkrit, muka tak berperasaan dan yang pasti, dia memang tak suka kat aku.


*******


" Awak ni penganggur ke?," satu lagi soalan panas meniti bibir Mira. Khairul, kau memang kena banyak-banyak bersabar dengan minah kat depan ni. Tanya la aku kerja apa, ni tidak.. terus buat conclusion, aku ni penganggur terhormat.


" Saya kerja drebar je!," ucap Khairul perlahan. Mira dah mengecilkan biji mata. Drebar? Takkan mak senang-senang nak bagi anak dia yang kerja doktor tu kahwin dengan drebar. Aku boleh sense orang tengah kelentong aku.


" drebar apa? lori, teksi, bas sekolah?," Mira menyoal sambil bagi list.


" Awak pandang saya sebelah mata je ek!," ucap Khairul sinis. Mira menjongketkan bahu. Suka hati aku la nak pandang berapa biji mata pun. Hak aku.


" Drebar atas awan," Khairul menjawab dengan riak muka yang bangga sekali. Namun, Mira masih menayangkan muka tak berperasaan! Ya ALLAH, bagilah reaction teruja sikit. Bakal suami kau, kerja atas awan. Senang je aku boleh ajak kau berjalan sana-sini. Khairul dah beremosi sendiri dalam hati.


" Yeke! Patutlah riak nak mampus!," Khairul dah menyirap, namun ditahankan juga amarahnya. Ini bukan setakat banyak mulut. Mulutnya laser nak mampus, addition takde insurans even satu sen pun.


Mira masih dengan muka tak berperasaan. Ditoleh ke kiri dan ke kanan, melihat kawasan restoran yang dipilih oleh Khairul. Dihala pandangan pada pinggan Khairul, nasi punya banyak tak luak langsung. Kalau lambat macam ni, bilanya nak balik. Dah la tadi pun baru lepas perang besar dengan mak. Aduh, peningnya kepala. Semuanya sebab mamat gila kat depan aku ni!


" Kau ni, memang tak tahu malu ke? Orang tu datang nak merisik Sarah, yang kau pula sibuk nak goda dia!," tengking Puan Juriah. Mira tahan sabar. Aku tak pernah terfikir pun nak goda mana-mana lelaki.


" Memang anak yang tak sedar diuntung! Perangai sebijik macam mak kau!," merah padam wajah Mira mendengar ungkapan itu.


" Mak, kalau nak marah Mira... takpe, Mira tak kisah. Tapi, jangan mak berani-berani sebut pasal arwah mak Mira. Mak takde hak!," nada suara Mira turut naik sekali. Dia tidak dapat menerima cacian yang dilemparkan pada arwah ibunya. Orang dah takde, biarlah dia tenang kat sana.


Puan Juriah tersenyum sinis. " Apa tak betul benda yang aku cakap, kau dengan mak kau sama je! Tahu nak berebutkan laki orang je!".


" Mak!!!,"


PANG!!!


Mira menutup mulut, terkejut dengan tindakan spontannya sendiri. Ya ALLAH, apa yang aku dah buat. Wajah puan Juriah makin berapi.


PANG!!!


" Kurang ajar! Berani kau tampar aku....," tengkingnya pada Mira yang sudah terduduk di atas lantai.


" Mira....mira...tak sengaja. Mira minta ampun mak!," tangisnya. Ya ALLAH, aku tak berniat pun nak tampar mak.


" Kau memang anak kurang ajar!,"


" Mira, okey ke?," suara Khairul mengembalikan Mira ke alam realiti. Lamunannya bersepai seperti hatinya jugak.


" Mira minta tolong awak, kahwin dengan kak Sarah. Tolong jangan kelam-kabutkan hidup Mira. Semua orang salah faham dengan Mira je, bukan awak. Sedangkan Mira takde simpan perasaan pun kat awak...," ucap Mira sayu.


Khairul dah serba salah. Saya minta maaf, sebab tak dapat nak tunaikan permintaan Mira, sebab saya bukan jenis yang cepat mengalah. Saya akan tolong Mira, dengan jadikan awak suri hidup saya. Dont worry Mira, Khairul will save the day. Tapi siapa yang dapat tolong aku dalam hal ni? Fikirnya sendiri.


Aha! Dah dapat. Mira, orang tu mesti dapat tolong Rul untuk selesaikan hal kita yang rumit macam masalah negara. Sedangkan bab merisik je pun. Itulah manusia, suka membesar-besarkan hal yang kecik. Api baru nak menyala, terus disimbah petrol... macam mana ia takkan marak.








* actually, ini bukan cerita panjang.
tapi tak jumpa lagi penghujungnya.
takpe, aku cuba habiskan secepat mungkin. =)

5 comments:

  1. takpe2... take ur time.. kami tggu ek

    ReplyDelete
  2. hahaha~~slumber gilak MIRA ni,,kcianya gn rententan idup dia,,kejam gilak MAK dia 2,best sgt2 n3 ni,,tke ur time nk garap ending... oke :)

    ReplyDelete
  3. sian mira... sudah jatuh ditimpa tangga, jatuh pulak atas taik ayam.. hehehe

    tahniah writer.. walaupun dlm mood sedih tp blh selitkan lawak..

    ReplyDelete
  4. UMI, BILA NAK SAMBUNG CERITA NI??

    ReplyDelete