Advs

Followers

June 20, 2010

pilihan aku vs pilihan mak aku [part 1]

" Apa ni mak, paksa-paksa saya tengok calon pilihan! Dari hari tu lagi saya cakap, saya tak nak....," ucap Khairul tegas namun masih dikawal suaranya agar tidak kedengaran kasar. Hati ibu perlu dijaga, kan syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

Puan Salmi memandang ke arah suaminya, Encik Kassim yang pura-pura khusyuk dengan surat khabar di tangannya. Boleh pulak dia tak ambil port dalam hal serius ni, sedangkan semalam beria suaminya menyokong semasa dia mengutarakan cadangan pasal menantu pilihan.

" Abang... cuba la terangkan kat anak awak ni...," ucap Puan Salmi bagi menarik perhatian suaminya.

" Hah!," Encik Kassim berlagak terkejut. Sedangkan dari tadi dia mendengar segala isi perbualan. Puan Salmi mendengus kecil. Orang tua ni, boleh pula berlakon macam tak tau apa-apa depan anak dia. Saja je nak kenakan aku la tu!

" Kan semalam kita dah bincang pasal perkara ni abang... nak cari calon isteri untuk Khairul. Apa, abang dah lupa ke? Takkan dah nyanyuk kot?," sengaja Puan Salmi menekankan perkataan nyanyuk itu, kerana tahu pasti suaminya akan marah.

Memerah muka Encik Kassim mendengar perkataan itu! Tak puas hati.

" Hai, abah pun komplot sekali dengan mak, nak match make Rul dengan calon pilihan," ucap Khairul dengan nada tidak percaya. Tak sangka abah boleh berubah pegangan. Selama ni, selalu je sokong aku. Tapi dalam hal ni, abah jadi penyokong mak pulak. Mana adil!

Suasana sepi seketika. Masing-masing saling berpandangan sesama sendiri. Masing-masing tidak tahu hendak berbalas apa lagi. Puan Salmi melontarkan pandangan simpati, moga-moga Khairul akan berlembut hati menerima cadangannya. Dia bukannya nak memaksa, cuma sebagai seorang ibu dia inginkan yang terbaik buat putera kesayangannya itu.

Encik Kassim masih tidak berkata apa-apa. Dia bimbang. Jika menyokong isteri, sudah pasti Khairul akan terasa hati dengannya. Jika mengikut kata Khairul, entah berapa bulan dia kena menghadap mogok yang besar kemungkinan dilancarkan oleh isteri kesayangannya. Dia tersepit antara dua. Namun, dalam diam dia juga menyokong cadangan Puan Salmi untuk menjodohkan Khairul dengan menantu pilihan.

Pandangan Khairul silih berganti, antara wajah mak dan abahnya. Entah apa yang sedang bermain-main di benak orang tua itu, dia tidak berupaya mentafsir. Tetapi, pandangan mengharap dari Puan Salmi benar-benar mencairkan hatinya. Ah, mak aku ni! Tahu saja weakness aku. Tapi aku tak nak! Macam mana ni.... bab-bab jodoh paksa, tak semestinya berakhir dengan percintaan indah. Aku nak cari sendiri, nak rasa sendiri, perasaan jatuh cinta tu!

" Rul... mak tak paksa. Tapi, kamu pun pertimbangkan tengok cadangan mak ni," pujuk Puan Salmi, cuba berdiplomasi. Khairul mengeluh. Suara mak.... satu-satunya senjata yang boleh mencairkan hatinya yang keras macam konkrit ni. Tapi...

" Mak, Rul tak nak...," dia menolak jugak. Tidak mungkin dia dapat menerima cadangan ini. Jauh sekali nak bersetuju.

" Cuba tengok... sekali je! Kalau Rul tak nak jugak, mak takkan paksa dah. Bolehkan?," Puan Salmi masih lagi berusaha keras.

Khairul tersenyum simpul. Mak aku ni, memang takkan mengalah dengan mudah. Akhirnya dia mengangguk pasti. Sekadar jumpa, kalau tak berkenan, tolak! Tak susah pun. Puan Salmi tersenyum lebar. Berjaya jugak dia memujuk Khairul. Dikerling ke arah suaminya yang masih senyap tak berkutik, senyuman bangga dipamerkan. Encik Kassim menggeleng kecil melihat aksi isterinya yang keanak-anakan.

" Mak kena pegang pada janji tau. Takkan ada paksaan kalau Rul tak suka," ucapan Khairul itu terus mematikan senyuman di wajah Puan Salmi.

" Yelah... mak janji," balas Puan Salmi dengan mendatar. Khairul pula tersenyum puas.

******

Hidangan di meja makan itu kelihatan meriah sekali. Hai, mak aku masak....macam nak sambut menantu pulak. Aku balik cuti sem pun, belum tentu dapat hidangan seistimewa ni. Desisnya sendirian.

Bunyi derapan kaki menarik perhatiannya, pantas dia menoleh ke belakang. Terbeliak biji mata, kalau ada spring boleh melantun keluar dah.

" Amboi mak....sakan nampak! Nak pergi mana ni?," soalnya ceria.

" Ada tetamu istimewa nak datang," acuh tak acuh je jawapan yang diberi. Dia hanya tersenyum hambar. Macam tak biasa.

" Siapa mak? Istimewa sangat ke sampai mak masak macam-macam lauk hari ni...," soalnya lagi. Dia sengaja nak bangkitkan perbualan antara dia dengan mak. Namun, pandangan tajam dilemparkan oleh Puan Juriah.

" Kau jangan nak soal banyak boleh tak!," dia tersentak. Takpe, dah biasa. Kata-kata itu jugak yang meniti mindanya. Kekeruhan jelas tergambar di wajah ayu itu. Dia tahu, dia tidak langsung diperlukan dalam keluarga ini. Tapi, dia tidak berputus asa. Ya, aku akan berusaha tawan hati mak! Nekadnya dalam hati.

" Sayang...kenapa tak pakai baju lawa sikit hari ni...," tegur Encik Rahim sambil merangkul bahunya mesra. Puan Juriah hanya memandang dengan pandangan tajam, namun tidak diendahkan oleh suaminya.

" Ada apa-apa yang istimewa ke hari ni?," soalnya lurus. Dari tadi dia tanya mak, tak terjawab pun persoalannya.

" Orang nak datang merisik Kak Sarah.... kamu pun bersiap-siaplah. Takkan nak pakai t-shirt dengan track suit pulak. Pakai baju kurung, nampak comel sikit," ucap Encik Rahim dengan senyuman mesra.

" Alah...nak dirisiknya Kak Sarah, Mira pakai macam ni pun takpe kot," ucapnya perlahan. Dari tadi dia nampak wajah mak yang mempamerkan pandangan tidak puas hati.

" Itulah, lagi elok kalau dia duduk dalam bilik je. Tak payah nak menyibuk dalam majlis anak saya!," ucap Puan Juriah kasar. Mira tersentak. Wajah ayah sudah berapi.

" Ju....mira ni kan anak abang, anak Ju jugak...anak kita tau!," suara ayah sudah meninggi. Mira semakin serba salah. Dia bukan nak mak dan ayah bertekak semata-mata kerana dirinya, lagi-lagi hari special untuk kak Sarah pulak.

" Dia anak abang! Bukan Ju....," Puan Juriah terus berlalu selepas mengucapkan kata-kata itu.

" Ayah.... Mira minta maaf," ucapnya perlahan sambil memandang wajah ayahnya yang sugul.

" Tak sayang... Mira takde salah apa-apa dengan ayah. Mira anak yang baik kan, jadi pergi bersiap sekarang. Pakai baju yang ayah belikan masa hari lahir Mira tu. Okey?," pinta Encik Rahim. Kasihan anakku Mira...

" Okey, Mira tukar. Tapi ayah janji tau, jangan marahkan mak pasal Mira...okey?," Encik Rahim tersenyum kecil. Mira sememangnya anak yang baik.

*******

" Sedapnya Ju...kamu memang pakarlah bab-bab masakan ni," Puan Salmi terus-menerus memuji. Puan Juriah tersipu mendengar pujian yang melambung tinggi mengenai masakannya yang biasa-biasa itu.

" Alah.... akak ni, saya masak biasa je... Sarah yang banyak tolong hari ni," ucapnya sekaligus menaikkan saham Sarah. Sarah tersenyum malu. Dihadapannya terpampang wajah Khairul yang kelihatan segak sekali. Simple dengan mengayakan t-shirt polo belang merah-putih dengan seluar jeans. Memang terserlah ke'hensem'annya.

Khairul melarikan pandangan matanya ke arah lain. Sarah walaupun kelihatan malu-malu kucing, tetapi berani jugak nak bermain-main mata dengan aku. Alah, perempuan zaman sekarang, nothing impossible.

Pandangan meliar sekitar ruang makan itu. Dengan hiasan frame gambar-gambar alam, benar-benar mendamaikan jiwa. Matanya tertancap pada gadis yang duduk di sebelah Encik Rahim. Dia hanya mendiamkan diri sedari tadi. Namanya pun, dia tidak tahu. Tapi apa yang pasti, wajahnya jauh berbeza dengan Sarah. Sarah begitu cantik sekali, tetapi wajah itu... walaupun kurang jelita, tetapi sangat ayu dan memikat pandangan matanya.

" Khairul... tambahlah nasi lagi," ucap Sarah malu-malu. Khairul tersentak. Baru tersedar, lamanya dia memerhatikan anak dara orang. Khairul menghulurkan pinggan, Sarah pula mencedukkan nasi.

Puan Salmi dan Puan Juriah sama-sama tersenyum senang melihat aksi itu.

" Macam ada peluang kita ni nak berbesan kak Sal...," ucapnya berbisik. Puan Salmi mengiakan.

" Mira, tambahlah nasi lagi... kenapa makan sikit sangat?," teguran Encik Rahim yang diam dari tadi menarik perhatian semua. Puan Juriah seperti biasa, segera mempamerkan wajah kurang senangnya.

" Mira kenyang. Mira minta diri dulu," ucapnya sambil mengangkat punggung hendak berlalu.

" Duduklah dulu Mira, makan lagi sikit... kan sedap lauk-lauk hari ni," hampir bergenang air matanya mendengar suara lembut Puan Juriah. Namun, dia tidak dapat menangkap sedikit pun keikhlasan di wajah itu. Mungkin sekadar hendak mempamerkan kemesraan di hadapan tetamu.

" Duduklah...kan mak dah ajak tu," lembut suara encik Rahim. Sememangnya, dia tidak ingin anaknya berasa tersisih daripada keluarga mereka.

" Takpe... Mira dah kenyang... Mira minta diri dulu," terus dia membawa pinggannya ke dapur.

" Mira bila nanti habis belajar?," soalan Encik Kassim menarik perhatian Khairul. Oh, tengah belajar lagi.

" Lagi satu sem, ni pun cuti dua minggu je. Lepas tu dah kena daftar semester baru dah. Mira takde, sunyi je rumah ni nanti. Maklumlah....dia yang paling banyak mulut," jawab Sarah, walaupun soalan itu tidak diajukan buatnya.

Banyak mulut? Tak nampak macam banyak mulut pun.... Khairul masih menanti sebarang persoalan yang dibangkitkan tentang gadis yang bernama Mira itu. Namun, hampa. Persoalan itu tamat di situ sahaja.

*******

Mira setia menemani Sarah yang sedang sibuk membelek kasut jenama Vincci. Memang jenama kesukaannya. Tapi dah hampir sejam, satu kasut pun dia tak pilih lagi.

" Akak.... lamanya," rungut Mira. Sarah tersenyum sumbing.

" Macam tak kenal akak je kamu ni..... tunggu la... kejap je lagi," pujuk Sarah. Dia tahu, sesiapa yang keluar membeli-belah dengannya perlukan kesabaran yang sangat tinggi.

Mira penat berdiri dan berjalan. Lantas dia bergerak ke arah bangku yang disediakan di dalam kompleks membeli-belah itu. Aduh, sikit lagi boleh tercabut semua skru kaki aku.

" Hai...seorang je?," teguran itu membuatkan Mira mengalih pandangan pada gerangan itu. Senyuman nipis terukir di wajahnya.

" Dengan akak...," pendek saja jawapannya.

" Oh, mana dia?," Mira sekadar menuding jari ke arah Vincci. Khairul mengangguk.

" Boleh saya duduk sini?," Khairul meminta izin, mana tahu kalau Mira tidak selesa. Mira sekadar mengangguk. Tidak mahu bercakap banyak-banyak.

" Banyak ke shopping?," soal Khairul lagi ingin memancing minat Mira untuk bersembang.

" Akak yang shopping..," sepatah je jawapan yang diberi. Khairul tersenyum nipis, Mira sedikit tidak memandang wajahnya. Pandangan tepat tertumpu pada Vincci dan juga Sarah.

" Saya pergi panggil akak," Mira dah mengangkat punggung dan Khairul tidak sempat hendak menahan.

Hhmm.... tak nampak macam banyak mulut pun. She is not that interesting yet attracting me! Khairul tersenyum sendiri.

Dari tempat duduknya, dapat dilihat reaksi Sarah apabila Mira membisikkan sesuatu di telinga. Perempuan memang suka bisik-bisik ke? Wajah Sarah kelihatan begitu teruja. Terus dia melemparkan senyuman manis. Namun, senyuman dan wajah cantik itu tidak begitu menarik perhatian Khairul. Matanya beralih tepat pada wajah gadis ayu di sebelah Sarah. Mira nampaknya lebih senang melarikan pandangannya ke arah lain.

" Khairul.....dengan sapa ni?," sapa Sarah dengan senyuman manis yang masih mekar dibibirnya.

" Sorang je, saja nak jalan-jalan....kebetulan nampak Mira duduk kat sini, tu yang tegur," jelasnya.

" Kalau macam tu, jomlah jalan sekali....," pelawa Sarah. Mira dah membeliakkan biji mata. Ya allah kak Sarah, nak ajak Khairul pulak berjalan dengan dia. Sudah! Habislah skru-skru kaki manusia yang berjalan dengan Sarah hari ni.

" Boleh je...Mira tak kisah ke?," sengaja Khairul menyoal, ingin menarik perhatian Mira.

Mira diam sambil berfikir. Aku dah tak mampu nak berjalan dah, alang-alang kak Sarah dah ada teman... baik aku balik je. Lagi bagus.

" Kak Sarah..... apa kata, kak Sarah jalan-jalan dan shopping dengan abang ni....Mira, balik dulu?," perlahan-lahan dia menyusun kata. Berubah riak wajah Khairul. Aku nak keluar, nak sembang-sembang dengan dia.... tak jadi pulak planning.

" Mana boleh! Nanti Mira nak ke, mak marah Mira....," ucap Sarah tidak menyokong. Pernah sekali, mereka keluar bersama tapi Mira sampai rumah dulu kerana kebetulan Sarah terserempak dengan kawan. Memang Mira kena masak betul-betul dengan mak. Kesian Mira!

Mira mengeluh. Mana boleh dia lupa kejadian tu! Kebetulan, ayah pula takde dekat rumah, mak menggunakan peluang yang ada sebaik mungkin.

" Tapi, Mira penatlah kak.....," rungutnya agar Sarah mengerti.

" Apa kata kita pergi makan dulu, rehat sekejap...," Khairul mengusulkan cadangan. Sarah segera menyokong. Mira pandang dengan muka tak puas hati. Lepas makan, sure kena jalan balik.

" Jomlah!," terus Mira memulakan langkah tanpa bertanya apa-apa. Sarah sekadar menjungkitkan bahu pada Khairul yang jelas tidak mengerti.

" Maaflah... Mira kurang mesra sikit dengan orang yang dia tak kenal... sebab tu dia act macam ni," jelas Sarah. Khairul menarik O' panjang..... akhirnya dia tersenyum sendiri lagi.

Minta maaflah mak. Khairul tak berkenankan pun pilihan mak... tapi Khairul lagi tertarik dengan gadis yang kurang menarik ni. Lagipun, we have a deal mom... mak dah janji takkan paksa Rul kalau tak suka. She is not interesting yet attracting me. Diulang sekali lagi ayat itu, dan bibirnya kembali tersenyum.


*******

" Rul tak berkenan dengan Sarah," ucap Khairul tenang. Tika itu, riak wajah mak jelas menunjukkan kekecewaan yang amat.

" Mak pun dah janji kan, takkan paksa-paksa Rul terima calon pilihan mak....," sambungnya lagi mengingatkan janji yang telah mereka buat sebelum ini.

" Tapi.... Rul dah pun pilih orang lain. Kalau boleh, Rul nak mak dengan abah setuju dan terima pilihan yang Rul buat ni...," ucapnya sambil tersenyum lega. Hasrat di hati telah pun diluahkan.

" Siapa?," soal abah.

" Mira!," mendengarkan nama yang meniti bibir Khairul, terus berubah wajah Puan Salmi.

" Apa yang kamu merepek ni? Kenapa nak kena pilih budak tu pulak jadi menantu rumah ni!," huh! Puan Salmi melepaskan amarahnya. Dia sememangnya tidak mungkin bermenantukan Mira.

" Mak.... kita dah buat janji mak. Mak takkan paksa Rul... dan pilihan yang Rul buat ni adalah yang muktamad. Rul sukakan Mira, ikhlas.... ," suara Khairul sudah berubah nada. Tegas dan muktamad!

Perbualan sejam yang lalu berulang kembali dalam pemikirannya. Dipandang wajah Encik Kassim dengan pandangan yang sukar ditafsirkan. Entah kenapa, terasa berat sekali nak buat keputusan, walaupun Khairul telah pun menyuarakan hasratnya.

"Macam mana ni bang.... pening pulak Sal fikirkan Khairul ni," luahnya sambil mengeluh kecil. Encik Kassim ikut sekali mengeluh.

" Entahlah Sal... abang pun tak tau nak fikir apa," buntu fikiran tuanya pada ketika ini.

" Macam mana kita nak tolak si Sarah, lepas tu nak minta pula si Mira.... mesti mengamuk sakan Juriah tu!," Puan Salmi dapat mengagak apa reaksi yang bakal diberikan oleh Puan Juriah. Dia juga tahu, Puan Juriah pasti takkan bersetuju jika mereka hendak bermenantukan Mira. Ya ALLAH...... kenapalah Khairul berkenankan budak tu, tak boleh orang lain ke. Dah takde orang lain ke atas muka bumi ni.

" Macam mana ni bang? Bagilah idea, janganlah diam je. Sal dah pening sangat ni fikirkan hal ni!," dipicit-picit perlahan kepalanya yang terasa berdenyut.

" Takpe, kita bincang secara baik. Abang rasa, Rahim tak kisah...,"

" Dia memang takkan kisah, sebab dua-dua tu anak perempuan dia. Yang Sal bimbangkan sekarang ni, Juriah... abangkan tahu, dia mana suka sangat dengan budak Mira tu....," akhirnya Puan Salmi meluahkan kebimbingan yang berbuku di hati. Itulah yang paling dirisaukan pada saat ini.

Dengan keadaan hubungan Juriah dan Mira yang tidak baik, perlukah ada sesuatu perkara yang akan merenggangkan lagi perhubungan mereka. Mesti lagi kesian kat si Mira tu. Dah la takde mak, nanti mak yang wujud sekadar untuk panggilan ni pun dia takkan dapat rasa. Buntu fikirannya.

*******

Mira dah melopong besar. Matanya berkelip-kelip tidak percaya dengan apa yang didengarnya. Namun, wajah di hadapannya tersenyum lebar.

" Awak ni gila!," spontan dia bangun dan berlalu meninggalkan Khairul yang masih tersengih-sengih di bangku taman.

" Tunggulah dulu Mira...," ucapnya sambil pantas mengejar Mira yang semakin menjauh. Pantas dicapai pergelangan tangan Mira. Mira terkejut dan tidak puas hati.

" Lepaslah!," suka hati je dia pegang-pegang tangan aku. Namun, kuat tangan Khairul mencengkam tangannya.

" Okey, saya tak lari. Awak lepas tangan saya sekarang," luah Mira geram.

" Sebab?," soal Khairul mengusik.

" Tangan ni bukan hak awak...jangan nak cemarkan tangan saya dengan sentuhan orang yang takde hak atas diri saya...," marah Mira. Perlahan-lahan Khairul merenggangkan pegangannya.

" Takpe, tak lama lagi akan jadi hak saya. Jangan risau," ucapnya selamba. Namun, Mira hanya berasa mual mendengar kata-kata itu. Tiada pandangan yang mesra, hanya jelingan tajam dilemparkan buat pandangan Khairul.

" Awak ni gila ke? Kenapa tiba-tiba je datang jumpa saya? Kenapa cakap benda pelik-pelik dengan saya?," soal Mira bertubi-tubi.

Dia sedang meluangkan masa bersendirian dengan aman di taman permainan itu. Tetapi kehadiran tetamu yang tidak diundang ini, benar-benar mengocakkan kemarahannya.

" Saya nak kahwin dengan Mira!,"

Gila! Hanya itu yang mampu diucapkannya pada saat itu. Kenapa nak kahwin dengan aku? Sedangkan datang merisik kak Sarah hari tu....

" Saya ikhlas Mira. Saya tak pernah cakap nak kahwin dengan Sarah pun. Plan nak merisik tu, cadangan mak... bukan saya. Takkan saya nak kahwin, kalau saya tak berkenan kan?," ucap Khairul dengan nada yang lembut. Moga-moga hati Mira pun akan jadi lembut jugak.

" Saya pun tak boleh kahwin dengan awak," tanpa berfikir Mira memberi jawapan.

" kenapa?," Khairul tak puas hati.

" Saya tak berkenankan awak... so, tak boleh kahwin la kan? Saya minta diri dulu!," terus dia melangkah meninggalkan Khairul sendirian di taman itu. Khairul tersenyum sendiri....

You are not interesting my dear, but you keep on attracting me. Aku akan berusaha supaya dapat berkahwin dengan calon pilihan aku.



10 comments:

  1. hihihihi..
    kemain khairul ni..

    ReplyDelete
  2. fuiyooooo!!!
    intro yg sgt menarik!!!
    hahahXDD...nakal lah khairul nie..
    cpat smbung nyer penulis...
    dh jatuh hati kat nvel nie.. :)

    ReplyDelete
  3. yeaahh..nice story..
    plz cont asap ok..!

    ReplyDelete
  4. hehehehe..
    not interesting but attracting..
    kawaiii..
    hehehe

    lps ni mesti mama mira lg benci dkt dia..

    ReplyDelete
  5. nice story..i like it..continue.tq

    ReplyDelete
  6. aiseymennnnn hang ni khairul
    nnt xpasai2 je mira kna mrh dgn makcik Juriah tu
    sambung cpt ckt k!

    ReplyDelete
  7. sy br nak follow cite ni.. mcm menarik je.. =)

    ReplyDelete
  8. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete