Advs

Followers

June 26, 2010

pilihan aku vs pilihan mak aku 5

Sarah menanti dengan penuh kesabaran. Sudah hampir sejam dia menjejakkan kaki ke dalam Secret Recipe Mid Valley ni, tapi batang hidung Khairul masih belum kelihatan. Sekejap-sekejap dikerling pada jam di tangan, sudah pukul 3.30.

Pandangannya melilau di sekitar kawasan itu, cuba mencari wajah Khairul. Namun tiada juga. Dia menyisip lemon tea yang sudah tinggal separuh dalam gelas.

" Sorry to keep you waiting," suara Khairul yang termengah-mengah mengejutkan Sarah.

" Kenapa lambat?," Sarah sekadar menyoal.

" Ada problem sikit tadi. Lama ke tunggu? Maaf ye!," Khairul serba salah. Semalam lagi Sarah dah maklumkan padanya, tak boleh berlama-lama. Dia ada appoinment dengan pesakitnya.

" Tak lama, ada dalam sejam," balas Sarah sinis. Khairul tersenyum kelat. Tahu, dia yang bersalah.

" Sorry," ucapnya lagi sekali. Sarah merenungnya tajam.

" Khairul, saya tak datang sini nak dengar ucapan minta maaf awak! Awak kata ada hal penting nak bincang, so, without wasting more of my time... please proceed to our conversation," ucap Sarah tegas. Khairul mengangguk tanda mengerti.

" Sebenarnya hal ini berkaitan dengan Mira," intro Khairul membuatkan Sarah tertanya-tanya. Pandangannya tajam.

" Kenapa dengan adik kesayangan saya tu...," ditekankan perkataan adik kesayangan. " or should I say, your future wife!," ucap Sarah selamba namun ia kedengaran sinis di pendengaran Khairul.

Khairul tersenyum hambar. Adakah pilihannya sesuatu yang tepat? Dia kembali meraguinya.

" InsyaALLAH, Mira will be my sister-in-law kalau itu yang terbaik!," ucapan itu membuatkan Sarah tersentak. Dia tak salah dengar kan? Matanya bulat memandangnya Khairul. Cuba mencari kepastian kata-kata yang diucapkan Khairul.

" What the rubbish!," Sarah tidak senang duduk mendengarkan kenyataan itu.

" Semua orang pun nak keadaan macam ni kan. Mak saya, mak awak, adik awak... and you, yourself," balas Khairul selamba. Wajahnya tidak beriak. Sarah mengecilkan biji matanya. Mira jugak menginginkan keadaan begitu. Hatinya mengeluh kecil. Mira, mana pernah nak fikir tentang kebahagiaan diri dia. Semua yang dia tahu hanya nak menyenangkan hati orang lain.

" Awak jangan nak cuba-cuba mainkan perasaan adik saya!," wajah Sarah memerah, mengepung marah. Walaupun dia punya perasaan pada Khairul, namun dia tidak akan tergamak nak lukakan perasaan Mira. Walau, pada mulanya perasaan marah itu ada tapi dia bukannya seseorang yang akan terlalu ikutkan perasaan dalam mengambil keputusan yang rasional.

" Saya dah berusaha tak nak mainkan perasaan sesiapa pun. Tapi, keadaan sekarang sememangnya bukan berpihak pada saya!," ucap Khairul dengan perasaan yang lirih. Sarah tertanya-tanya.

" Kenapa? Apa masalahnya sekarang kalau awak nak kahwin dengan Mira pun. Saya sikit pun tak kisah, kalau itu yang terbaik untuk adik saya...," ucap Sarah ikhlas. Ya, dia memang akan gembira jika itu yang terbaik buat Mira.

Khairul melepaskan keluhan berat. Sarah nampak sangat relaks dalam keadaan ini. Nampaknya, dia tidak salah memilih orang seperti yang diragui tadi.

" Sarah, ikut saya jumpa mak!," ajak Khairul tiba-tiba. Sarah dah terpinga-pinga.

" Mana boleh! Saya kan ada appoinment," jelasnya. Khairul menepuk dahi. Terlupa! Akhir-akhir dia semakin cepat menjadi pelupa. Memikirkan Mira, semua perkara lain dilupakan olehnya.

" Saya lupa!," ucapnya sambil tersengih. Sarah tertawa kecil, geli hati melihat wajah Khairul yang agak kebudak-budakan.

" Macam nilah, lusa saya free," ujar Sarah sambil melihat PDA ditangan. Cuba disemak jadual kerjanya yang semakin padat dari hari ke hari. Dipandang ke wajah Khairul meminta persetujuan.

" Okey, cun! Saya datang ambil awak di rumah dalam pukul enam. Is it okey with you? Sebab saya kena masuk office sekejap hari tu," terangnya. Dia ada urusan yang perlu diselesaikan sebelum penerbangan seterusnya. Sarah mengangguk tanda setuju. Dikerling sekilas pada jam di tangan.

" Okey, got to go!," Sarah sudah berura-ura hendak meminta diri. Takut nanti terlambat pula. Sekarang pun dah pukul 4.30 petang. Cepatnya masa berlalu tanpa kita sedari.

" Jom gerak sekali!," setelah menyelesaikan bayaran, mereka sama-sama bergerak keluar.


*****

Puan Juriah kelihatan gembira sekali. Sejak tadi lagi dia tidak dapat menghilangkan senyuman di bibir. Sarah akan bakal berkahwin dengan Khairul dan bukannya si Mira tu! Fikirkan Mira, hatinya serta merta menggelegak panas. Geram, marah, benci! Semua itu bersatu untuk Mira. Dia dengan mak dia sama saja, tahu nak merampas kebahagiaan orang! Lepas tu pandai pulak nak berpura-pura baik, macam tak tahu apa yang terjadi.

Dengusan kasar dilepaskan.

Rimas mengenangkan sikap suaminya yang sering melebihkan Mira dalam apa jua keadaan. Bukankah Sarah juga anaknya, anak yang perlu lebih diutamakan daripada si Mira tu. Seringkali mereka bertengkar hanya kerana Mira. Dia bencikan keadaan itu. Kenapa perlu wujudnya Mira di celah keluarga mereka. Mira hanya seorang yang mengkucar-kacirkan keluarga mereka.

" Mak...fikirkan apa tu?," sapaan Sarah mengembalikan senyuman ke wajah puan Juriah. Seronok dia melihat Sarah yang cantik berbaju kurung.

" Takde apalah," dalihnya. Dia malas hendak merosakkan mood ceria ini, hanya kerana seorang yang bernama Mira. Huh! Benci.

" Yeke, takde apa. Sarah nampak... berkerut-kerut dahi mak. Macam fikirkan masalah negara je. Kenapa? Tak nak kongsi dengan Sarah ke?," pandai Sarah memancing. Puan Juriah terus melepaskan keluhannya. Rasanya tidak salah berkongsi dengan Sarah, sebab Sarah adalah anaknya.

Sarah tersenyum kecil mendengar keluhan yang terluah di bibir puan Juriah. Tahu, dia sudah berjaya memancing hati emaknya. Bukannya dia tak tahu, begitu susah kalau nak suruh mak bercerita tentang apa yang dipendam dalam hati. Perangai sebijik macam Mira, tapi dua-dua susah nak kamceng. Pelik betul bila difikirkan tentang perkara itu.

" Mak risau kalau Mira kacau hidup kamu!," ucapan itu membuatkan Sarah terlopong. Tidak terfikir, begitu sekali tanggapan emak terhadap Mira.

" Mak.... kenapa mak fikir macam tu, tak baik tau. Mira kan anak mak jugak," lembut sekali ucapan Sarah. Namun, ia semakin memarakkan api kemarahan dalam hati puan Juriah.

" Dia bukan anak mak!," jeritnya tiba-tiba. Bengang bila orang asyik sebut Mira itu anaknya. Mira bukan anak aku! Hatinya membentak keras.

Sarah terkebil-kebil melihat perubahan di wajah emak. Begitu sekalilah kebencian dalam hati mak untuk Mira.

" Mak....," lembut suaranya menyapa. " mak tak patut cakap macam tu. Kesian Mira," Sarah masih dengan intonasi yang lembut. Bimbang kalau dia berkeras, bertambah maraklah api kemarahan dalam hati mak.

" Huh!," dengusan kasar dilepaskan.

" Mak tak suka Sarah sokong-sokong perempuan tu! Dia tu sama je macam mak dia, tau bawa bala je dalam rumah ni. Perangai pun sama macam mak dia jugak, tahu nak merampas laki orang je!," kasar sekali ucapan puan Juriah. Sarah tersentak. Sedih mendengar tuduhan mak yang dilemparkan pada Mira. Mujur, Mira tiada. Kalau tidak pasti tersiat-siat hatinya mendengar kata-kata mak.

" Kenapa mak, benda dah lama. Kenapa mak nak kaitkan Mira dengan mak dia. Mira takde salah apapun dengan mak. Kenapa sampai sekarang mak tak boleh nak terima Mira?," ucap Sarah sayu. Dendam hanya membawa penyakit dalam hati. Bukankah umat Islam disuruh berbuat baik sesama saudara seagama. Sarah mengeluh melihat penyakit dendam puan Juriah yang tidak berkesudahan.

" Mak dia rampas kebahagiaan mak! Anak dia pulak cuba nak rampas kebahagiaan anak mak! Mana boleh mak nak terima dia! Sampai bila pun, mak takkan terima anak bawa bala tu!," puan Juriah meluahkan kata sesuka hatinya.

" Mak!," tegur Sarah tidak senang.

" Sebab anak bawa bala tu, anak mak meninggal. Kalau bukan sebab dia.... mesti anak mak selamat! Semua sebab dia!," puan Juriah sudah melalut. Sarah beristighfar panjang.

" mak!," ucapnya keras. Cuba mengembalikan puan Juriah ke alam yang nyata. " semua yang mak cakapkan tadi tu jadi sebab qada dan qadar. Allah dah tetapkan apa yang terbaik untuk umatnya. Cara mak bercakap tadi, seolah-olah menyalahkan takdir. Berdosa tau mak!," ucap Sarah tegas.

Bukan nak berkasar dengan mak, tetapi peringatan perlu diberi agar mak tidak terus-terusan menyalahkan Mira dan belajar menerima hakikat. Tempoh 23 tahun, bukanlah sesuatu yang singkat. Sepatutnya ia bukanlah masalah yang wajar mak kaitkan dengan Mira.

" Tak elok mak salahkan Mira. Tak elok kalau mak tuduh Mira tu sebagai anak bawa bala....mak sepatutnya bersyukur tau! Mira tu sebaik-baik anak yang mak pernah ada. Mak sepatutnya belajar berfikir tentang hikmah yang mak dapat disebalik kematian anak mak. Allah tak ambil semuanya dari mak, sebaliknya dia gantikan Mira untuk mak. Belum tentu lagi kalau anak mak ada sekarang ni, dia akan jadi sebaik Mira... mak kena fikir semua tu!".

Puan Juriah memandang Sarah tajam. Dia tidak senang mendengar sokongan yang ditujukan pada Mira.

" Sarah jangan....," kata-kata puan Juriah terhenti di situ apabila mendengar salam di luar rumah. Melihatkan gerangan yang memberi salam, puan Juriah terus tersenyum manis.

Sarah sekadar memerhati tanpa berkata apa-apa. Perubahan mood puan Juriah sangat ketara bila dibincangkan perihal Mira. Dia tidak dapat nak memahami apa yang ada dalam fikiran mak. Kenapa benci sangat dengan Mira? Orang lain pun ada madu. Orang lain pun ada anak tiri. Tapi kenapa semua tu macam tak kena dengan diri puan Juriah.

" takpelah mak cik, Rul dah makan dah," Sarah beralih pandang ke wajah Khairul yang serba salah dengan ajakan puan Juriah.

" Mak, kami pergi dulu. Nanti lambat pulak nak balik," Sarah segera mencelah. Khairul menarik nafas lega. Puan Juriah beria-ria mengajaknya makan di situ, serba salah dibuatnya.

Puan Juriah sekadar mengangguk. Biarlah, mereka kan nak keluar berdua. Bisik hatinya riang.

Dihantar mereka hingga ke pintu. Puan Juriah tersenyum lagi. Secocok sungguh Khairul dengan Sarah. Sama cantik, sama padan. Bahagia kembali menyelinap dalam hati. Terbang sudah segala keresahan hati, segala perihal Mira.

*****

" Saya bagitahu je kak. Terpulanglah pada akak nak percaya ke tidak!,"

Puan Salmi mengimbas kembali perbualannya dengan puan Juriah. Hatinya tidak senang. Dia makin resah memikirkan Khairul yang sedang membina kasih pada tempat yang salah. Mira bukanlah perempuan yang selayaknya untuk Khairul.

" Mana ada mak yang tak sayang anak kak.... saya sayang Mira macam Sarah jugak. Tapi...," sengaja puan Juriah meleretkan kata-kata.

" tapi apa Ju...," puan Salmi tertanya-tanya. Sejak tadi, dia setia mendengar setiap kata-kata yang diucapkan oleh puan Juriah.

" macam yang saya cerita tadi, dia tu bukan calang-calang orang kak. Abang tu percaya sangat dengan dia. Ju ni kak... bukanlah nak aibkan dia, tapi Ju tak nak akak tersilap buat keputusan. Khairul tu baik, takkan dia nak kahwin dengan 'perempuan' macam Mira...," puan Salmi mendengar dengan khusyuk setiap butir kata yang diluahkan oleh puan Juriah.

Puan Salmi tersentak apabila terdengar bunyi enjin kereta. Bunyi enjin kereta dimatikan menarik langkah kakinya menuju ke pintu. Melihatkan wajah Sarah yang keluar dari kereta Khairul membuatkan puan Salmi tersenyum lega. Pilihannya sentiasa merupakan yang terbaik buat Khairul. Dia amat yakin dengan perkara itu.

" Apa khabar mak cik?," sopan Sarah menyalami tangan puan Salmi. Puan Salmi tersenyum senang. Dijemput Sarah duduk di ruang tamu.

" Duduk dulu ye, mak cik buatkan air," puan Salmi dah berura-ura nak ke dapur. Hatinya sudah berbunga-bunga memikirkan Sarah dan Khairul.

" Awak, ikhlas tolong saya kan?," soal Khairul buat sekian kali.

" Saya ikhlas kalau perkara itu menjanjikan kebaikan buat adik saya," ucap Sarah sambil tersenyum. Khairul menarik nafas lega. Ini adalah percubaan terakhirnya. Kalau tidak membantu jugak, tak tahulah macam mana dia nak menerima hakikat jika pilihannya ditolak lagi.

" Jangan risau, pandai-pandai la saya reverse phsyco dengan mak cik," ucap Sarah cuba memberikan semangat pada Khairul. Mukanya sangat resah mengenangkan penerimaan puan Salmi terhadap Mira..

" Kalau mak tak nak terima jugak?," soal Khairul lagi. Sarah sekadar mengeluh. Cuba berfikir positif. Belum cuba, belum tahu.

" Saya kena kahwin dengan awaklah Sarah!," ucapnya sambil tertawa. Namun, ketawa itu kedengaran sangat palsu. Tawa yang didendangkan untuk memujuk hati sendiri. Sarah tersenyum hambar.

Bagaimana caranya hendak memujuk hati mak yang sedang bara bak gunung berapi?

" Jangan risau....," hanya itu yang mampu dikatakan oleh Sarah.

Dia sendiri tidak tahu, apa sebenarnya yang telah berlaku. Kenapa puan Salmi tidak dapat menerima Mira seperti yang diceritakan oleh Khairul sepanjang perjalanan mereka tadi. Namun, hatinya kuat menyatakan pasti mak telah mengatakan sesuatu. Tapi apa? Dia cuba membuang prasangka buruk terhadap mak sendiri, namun hanya itu yang berlegar-legar dalam mindanya pada tika ini.

2 comments:

  1. kejam nya dapat mak tiri cenggitu..
    cian mira

    ReplyDelete
  2. uik, udh makin panjang
    makin xsbr nk tau the whole story
    smbung2

    ReplyDelete