Skip to main content

[5]

AKU pulang awal hari ini. Tapi tidak terus ke rumah. Fikiranku terganggu. Kata-kata Asad merunsingkan fikiranku. Isteri nombor dua? Sememangnya bukan niat aku untuk menolak hukum agama, tapi aku tidak punya kekuatan untuk berkongsi kesayangan aku itu. Dengan sesiapa sekalipun!
            Pandangan kuhalakan pada aksi kanak-kanak di taman permainan. Gelak tawa dan jeritan mereka seolah menarik diriku sekali untuk turut serta mengikuti mereka. Lantas aku labuhkan punggung di salah satu bangku kosong di situ. Sempat aku mengerling ke arah jam di tangan. Sudah pukul enam petang.
            Selalunya, waktu begini aku akan memulakan masakan di rumah. Memasak untuk Asad. Tetapi, memandangkan aku sedang merajuk tanpa suara dengannya, jadi aku tidak mahu masak. Dan Tuan singa itu pula, entah ke mana. Awal sungguh di keluar dari pejabat hari ini. Tinggal lagi dua hari sebelum Asad berangkat ke HQ. Keadaan kami pula begini. Sungguh aku tidak sedap hati dengan keadaan ini.
            Leka memerhatikan kanak-kanak di taman permainan itu, aku tidak sedar jam sudah mengorak ke angka tujuh. Laju saja aku mengangkat punggung untuk berlalu dari situ.
           Sampai saja depan pintu rumah, aku memasukkan kunci dan tangan sudah mula memulas tombol pintu utama. Usai mengunci semula pintu dari dalam aku berpaling. Dan tiba-tiba…
            “Argh!!!” aku menjerit sekuat hati. Aku betul-betul terkejut. Jembalang berbaju hitam?
            Bila suis lampu dipetik dan cahaya memenuhi ruang itu, baru aku tahu siapa jembalang itu. Siapa lagi kalau bukan singa tu! Kening aku bertaut melihat pemakaiannya. Seolah sudah bersiap-siap hendak keluar.
            Aku mengamati dirinya dari atas ke bawah. Dia yang begitu segak berpakaian serba hitam itu kelihatan sangat kacak pada pandangan aku. Ditambah dengan gaya rambut terbaru yang digayakan pada saat ini memberikan imej yang lebih muda buat dirinya. Dengan haruman yang begitu membuai deria bau setiap yang merasainya. Aduh! Aku jadi cemburu pula. Sebenarnya dia hendak keluar dengan siapa? Tapi tengah merajuk, macam mana hendak bertanya.
            Disebabkan ego, aku sudah mula mengorak langkah untuk ke bilik. Tapi Tuan singa laju lagi menarik lengan aku. Dia tersenyum sambil memandang wajahku. Aku sudah cair di situ! Menyesal pula aku merajuk waktu-waktu begini. Suami aku nampak kacak sangat. Aku pula yang geram sendiri.
            “Abang nak keluar.” Aku diam. Cuba beriak selamba walaupun dalam hati sudah bermacam-macam tanda soal.
            “Abang nak pergi dating ni.” Dengan ayat yang kedua ini, selamba aku tidak begitu menjadi. Aku rasa tersentap. Dia hendak pergi berdating dan dia sedang memaklumkan pada diriku. Jujurnya! Nampaknya… perihal isteri nombor dua itu bukanlah gurauan semata-mata seperti yang aku harapkan.
            “Pergilah siap.” Arahnya tiba-tiba.
            Aku menjadi pelik. Lalu aku jungkitkan kening saja untuk bertanya. Berat mulut aku untuk mengeluarkan suara. Seakan ada jongkong emas saja dalam mulut aku pada ketika ini.
            “Abang nak ajak isteri abang yang tersayang ni pergi dating… kenapa? Tak sudi ke?” nadanya seakan berjauh hati. Aku pula yang melopong. Ada ke aku cakap tak sudi. Hisy!
            “Ada pulak. Abang tak cakap pun nak ajak keluar…” dan aku seakan terlupa tentang agenda merajukku. Lengannya sudah kupaut dengan erat.
            “Saja… nak buat surprise dengan orang yang tengah merajuk ni. Merajuk lagi? Nak abang pujuk?” soalnya sambil tersenyum nakal. Cis! Takkanlah orang yang merajuk itu akan bercakap… pujuklah saya… pujuklah saya… Faham-faham sendirilah.
            “Pergi siap. Lepas maghrib kita keluar.” Dan aku sudah tidak membantah. Merajuk pun gaya hangat-hangat tahi ayam saja aku ini. Baik tak payah merajuk. Buang masa dan tenaga saja aku merajuk untuk tempoh lima hari sudah.

MATAKU tidak berhenti-henti meliarkan pandangan di sekeliling. Cantik sungguh. Suasana terasa begitu romantik sekali bila ditempatkan dalam keadaan cukup privasi ini. Bila aku hentikan pandangan di wajahnya, dia tersenyum mesra.
            “Suka?” aku senyum saja tanpa jawapan.
            Tangan Asad sudah panjang mencapai tangan aku. Setiap elusan itu hanya mencambahkan rasa sayang dalam hatiku. Sayang sungguh dengan Tuan singa ini.
            “Happy birthday sayang.” Ucapnya sambil mengucup jemariku. Birthday? Aku jadi amnesia pula di saat ini. Hari lahir aku ke?
            “Lupa?” soalnya. Aku masih tidak bereaksi. Blur sekejap.
            “Hei… wifey. Kenapa blur sangat ni?” dia menepuk perlahan tapak tangan aku. Aku cuba ingat semula, tarikh hari ini? 21 Jun… errr… betullah. Hari lahir aku. Aku tersengih saja memandang wajah Asad.
            “Lupa.” Balasku lagi sambil tersengih.
            “Baguslah lupa… abang boleh buat surprise.” Ucapnya ceria. Dan ketika itu sudah ada pelayan yang muncul sambil menyusun segala hidangan di atas meja. Sebaik saja pelayan keluar, Asad sudah beralih posisi. Dia melabuhkan punggungnya di sebelahku.
            “Sebab sayang tak suka kek… so, I replace it with ice-cream.” Dia sudah menyudukan aiskrim padaku. “Happy birthday sayang… I love you, always.” Ucapnya lagi sambil mengucup pipiku. Aduh! Sedih pula. Dua hari lagi dia akan berangkat pergi. Bila dia melayan aku macam ini, lagi berat rasa hati ini untuk melepaskan dia jauh-jauh.
            “Come.” Tiba-tiba saja Asad menghulurkan tangannya padaku. Aku blur sekali lagi. “Dance with me.” Terkelu lidah aku mendengar ajakannya. Menari? Asad ni… kalau iya pun nak buat lawak dengan aku, janganlah sampai ke tahap ini.
            “Jom sayang…” bila aku kaku tanpa reaksi, dia terus menarik tanganku.
            “Err… Sham tak pernah menari.”
            “Abang pun.” Erk! Mataku bertemu matanya. Dia mengenyitkan mata dan tersenyum nakal saja. “Slow dance… tak apa, Sham boleh punya.” Asad sudah menarik lenganku dan diletakkan elok di bahunya. Tangannya pula sudah melingkar di pinggang aku.
            Slow dance ikut rentak apa, aku tidak begitu pasti. Main hayun saja langkah ikut Asad. Sesekali tangannya nakal saja mencuit hidungku. Dia membiaskan kasih sayang padaku dalam setiap tingkahnya. Aku benar-benar terharu namun ada perkara yang masih mengganggu hatiku di saat ini.
            “Abang…”
            “Hhmmm…”
            “Pasal second wife… abang melawak saja kan?” aku tanya juga soalan itu walaupun aku tahu yang ia tidak berapa sesuai di saat ini. Mood romantik yang aku rasakan sejak tadi bakal mati sekejap lagi.
            “Pernah abang melawak dengan Sham tentang hal yang serius macam tu?” mulutnya menjawab juga. Badan kami masih bergerak mengikut alunan muzik yang lembut itu. Walaupun aku sudah tiada mood untuk meneruskan slow dance ini. Kan aku sudah cakap, soalan aku hanya akan merosakkan mood aku sendiri.
            “Jadi betullah nak kahwin?” aku tanya lagi soalan-soalan yang membuatkan aku tercekik ini.
            “Takkanlah…” aku sudah hendak menarik nafas lega. “Abang nak tolak tuah…” terus aku rasa hendak semput dengar sambungan ayat dia.
            Tarian sudah terhenti sendiri. Aku sudah tidak mampu berdiri. Otakku benar-benar beku. Kalau aku jadi amnesia dari detik ini pun aku tidak kisah. Asalkan aku tidak ingat akan sebaris ayat yang diucapkan oleh Asad sekejap tadi.
            Tiba-tiba saja Asad melepaskan tawanya. Dia ketawa sebab dia rasa bahagia ke? Aku tertanya-tanya.
            “Kenapalah abang dapat seorang isteri yang sangat comel dan lurus ni?” soalan yang betul-betul memerli aku. Tapi aku tahan saja. Menanti bait kata-kata yang seterusnya.
            “I love you… only you… no two, or three and never be four!” Asad sudah menarik daguku memaksa mataku terletak di wajahnya. “I love you Shamina… only you.” Ulangnya sambil merenung tepat ke dalam anak mataku.
            “Dan kenapa abang asyik sebut pasal isteri kedua?” ayat yang mengusarkan hatiku seakan tidak mahu pergi. Yang itu juga aku tanya sekali lagi.
            “Sebab memang betul ada orang tengah gilakan suami sayang…” jawabnya jujur. Aku mengeluh. Tak faham dengan kehendak manusia yang teringinkan suami orang pula.
            “Siapa?”
            “I’ll story to you later… now, you say…” katanya terhenti sekejap. Dia menarik aku rapat dengannya. Lebih rapat dari tadi. “Say that you love me… only me.”
            “Mestilah Sham sayangkan abang seorang.” Apalah suami aku ini! Takkan dia tidak tahu…
            “Good girl! Abang sayang Sham sangat-sangat tau… jangan terfikir nak share abang dengan orang lain.” Aku sudah menjeling kecil. Mestilah aku tak nak share! Gila ke Asad, fikir aku sanggup hendak berkongsi dia dengan orang lain.
             “Dan untuk gembirakan hati isteri yang nak kena tinggal untuk sebulan ni… dan juga sebagai hadiah hari lahir…” dia menarik panjang. Aku semakin tertanya-tanya.
            Dia tersenyum nakal. Keningnya dijungkitkan. Haish! Nak main-main pula dia.
            “Apa bang?” soalku geram. Lama sangat dia buat aku ternanti.
            “Let’s say… tarikh ke HQ ditunda.” Mataku bersinar. Iya ke?
            “Dan abang ambil cuti seminggu.” Mataku bersinar-sinar lebih dari tadi. Dia perasan saja reaksi aku yang sudah terlalu teruja ini. Sempat lagi dihadiahkan kucupan kasih di dahiku.
            “And I'm going to take you…” bibirnya didekatkan dengan telingaku. Dibisikkan sesuatu yang membuatkan aku hendak tersenyum tanpa henti. Ini yang buat aku sayang sangat dengan Tuan singa ni.
            “Dan lagi satu…” dia kembali menarik perhatian aku yang sedang terawang-awang walaupun dia ada di depan mata. “Tadi… abang jumpa doktor Amri.” Aku terus mematikan senyuman.
            “Dia cakap apa?” dengan penuh berhati-hati aku menyoal. Lain benar riak wajah Asad ketika menyebut nama doktor Amri.
            Apakah yang diberitakan oleh doktor itu pada suamiku? Asad sudah menarik nafas panjang. Aduh! Aku sudah berdebar sangat rasanya menanti ayat yang akan diucapkan oleh Asad. Aku cuba untuk kuatkan emosi. Apa pun yang bakal diucapkan oleh suamiku sebentar lagi, harap tidak akan menggugat rasa kasih antara kami. Doaku. Mudah-mudahan…

Comments

  1. hahaha...eiii geram tau klo dpt husband yg suka wat kita sakit jantung ni. tp mmg asad ni romantik gak eh. yey he gonna take sham with him. bagus2, tu menambah perisa cerita. n what about his med result ya?mengeluh kenapa? mesti nak wat gempak lagi la tu.

    ReplyDelete
  2. bestttttttt.nk bw sham pegi luar negara ke bercuti??

    ReplyDelete
  3. Waah apa yg akn di katakan Dr itu yea..

    ReplyDelete
  4. romantikmya tuan singa ni,,,bestnya dpt hubby cam tuh

    ReplyDelete
  5. fuhh!

    lega sekejap....

    pastu suspek balik....

    ReplyDelete
  6. aaaaaaaaaaa..
    abang singa nak cakap pe lagi ni..

    ReplyDelete
  7. adei..suspen lg tuan asad ni..adoyai...suke la sham tuan singa delay g hq...huu

    ReplyDelete
  8. aduhai..lomah jntg den ni ha..suspen btl tn. singa ni..

    ReplyDelete
  9. saba jela cik writer ni..suke wat readers berdebar2 dgn stop n3 dgn keadaan yg 'mencekik' mcm ni..hahaha..but i lykee!!sbb bley maen teka-teki..hehe

    mesti dr.amri ckp tuan singa baek2 shja..cume Allah belum nk anugerahkn mereka rezeki je lg..kn2?? ^_^

    so,sbb mereka 2,2 ok..so,tuan singa planning nk p honeymoon lgi..utk usaha lebih gigih lg..hahaha..

    suke suki wat cite sndri.keh3..next2 (^_^)v

    ReplyDelete
  10. cik writer...awk buat sye suspen jer...ape agk nyer kptsan yg tuan singa dapat eik...curious nie....

    ReplyDelete
  11. birthday dhiqa 21 jun jugak !!!!

    ReplyDelete
  12. wawawawa!!!
    nak lagi..
    asad memang romantik sangat..sepanjang baca asyik senyum je..sweetnya diorang berdua ni..
    bagus2 tarikh ke HQ ditunda.. ;)

    ReplyDelete
  13. huhu...leh sakit jantung baca n3 ni.

    ReplyDelete
  14. aduh...
    naper suka wat camni...
    x suka tau...
    huhuhu

    ReplyDelete
  15. alahai tak sabar tunggu apa yg asad nak cakap pasal jumpa dr amri...yg pasti asad hubby yg romantic habis...

    cepat2 sambung ya cik penulis...

    ReplyDelete
  16. Romantiknye Asad... Apa yg doc amri ckp ek?

    ReplyDelete
  17. aduss...sukanya kat tuan singa tuh. damn romantic!!!!

    ReplyDelete
  18. Suspens.. suspens... rasanya good news.. sbb tu nak cuti seminggu... :-)

    ReplyDelete
  19. gler umi!tajuk ni btul2 wat aku teruja dowh!!bila bc plk, lg le gempak!!!best2!!umi,aku harap ko wat la cite ni smpi ending.xlarat dowh nak tggu bila dah jd buku nnt!lupa da lps tu.umi!jgn stop!!

    sufi (",)

    ReplyDelete
  20. gler umi!tajuk ni btul2 wat aku teruja dowh!!bila bc plk, lg le gempak!!!best2!!umi,aku harap ko wat la cite ni smpi ending.xlarat dowh nak tggu bila dah jd buku nnt!lupa da lps tu.umi!jgn stop!!

    sufi (",)

    ReplyDelete
  21. whoah~
    herm...arap2 asad sgt setia sehingga x menyakitkan hati Sham langsung~

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia