Skip to main content

[11]

Tuan 'Singa' Milikku

“KENAPA tercegat dekat depan pintu? Masuklah… meeting dah nak mula!” tegas sekali kata-kata yang meluncur dari bibir si dia yang bermata tajam itu. Sampai terkedu aku. Muka dah handsome. Tapi garangnya… macam singa! Sempat lagi aku mengumpulkan komen untuk diri dia dalam hati ini.
            Sebab tak nak kena ‘sound’ buat kali yang kedua, aku laju saja melangkah. Kerusi di sebelah Sani aku tarik perlahan. Baru sahaja aku hendak duduk di situ, suara si dia timbul kembali.
            “Budak tudung purple!”
            Erk! Aku pula yang rasa tercekik, macam dia panggil aku. Aku menjeling sekejap ke kiri dan kanan. Tiada lain yang bertudung purple melainkan aku. Ya Allah… kenapa dia panggil aku? Aku ada buat salah ke? Jantung aku ini sudahlah gaya macam hendak melompat sahaja bila bertembung dengan mata dia.
            “Sham… dia panggil kaulah!” sibuk sahaja Sani memaklumkan sambil menyiku lenganku. Aku baru terfikir nak buat don’t know!
            “Ya saya…” dengan suara yang paling ayu, aku sahut juga panggilan ‘singa’ dekat depan itu. Matanya tajam sekali merenung aku. Kalau manusia boleh mencair macam ais batu, sudah tentu aku akan cair terus di situ. Renungan tajam itu walaupun serius, tapi benar-benar menusuk ke kalbu.
            “Shamina!” eh, dia panggil nama aku. Mana dia tahu?
            “You’re the secretary?” aku mengangguk.
            “So…”
            “So?” apa yang dia hendak tanya sebenarnya? Aku tak faham.
            “Kau ni ngek la Sham! Dah nama pun setiausaha, cuba duduk di sebelah presiden!” Sani membisik padaku. Aku terus mengerutkan dahi. Aik… wajib ke macam itu? Setahu aku sebelum ini aku duduk di mana yang aku suka. Sekarang ini kena ikut cakap presiden pula? Err… dia ke presiden baru kelab kewangan? Maksudnya… hari-hari aku boleh lemas.
            “Shamina… I need my secretary here! Or do you wish to pass the post to any other of the board members?”
            Terasa disindir dengan ayat itu. Cepat sahaja aku bangun dan pergi duduk di sebelah kerusi presiden baru kami. Apa nama dia? Aku belum tahu!
            Sempat lagi sebelum duduk, aku jeling dulu. Konon hendak menunjukkan protes. Tapi bila dia jeling balik, lagi tajam daripada aku… errr… aku terkelu. Kecut sudah otot perut. Memang betullah… aku dapat rasakan aura ‘singa’ dekat sebelah aku ini.
            “Meet our new president… Asadullah.”
            Telinga aku hanya mengembang bila part nama dia disebut oleh abang Hafiz, mantan presiden kelab kewangan. Perkataan yang lain seakan tidak begitu penting untuk telinga aku. Yang aku tahu dan aku pahat dalam kepala dengan penukul, hanya nama dia. Asadullah.
            Eh… Asad?! Aku teringat jiran sebelah bilik yang ambil minor subjek Arab. Seakan teringat dia sebut singa. Asad itu maksudnya singa. Jadi betullah… sebelah aku ini ‘singa’. Aduh.. kena benar nama dengan tuannya.
            “Esok saya nak tengok laporannya!” tersentak aku apabila disergah dengan arahan begitu. Erk! Seketika aku tergaru-garu kepala. Laporan apa? Aku pandang dia. Gulp! Renungan itu tajam sekali. Mati aku… dia minta laporan meeting. Sedangkan aku, sedap sekali berkhayal pasal ‘singa’ di sebelah aku ni.
            “Shamina!” aku diam. Kecut sudah perut aku dengan renungan tajam menikam itu. Tapi kan, walaupun agak menggerunkan tetapi tetap mengasyikkan jiwa. Ah, sempat lagi!

“SHAM!!!” terkejut aku dengan sergahan itu. Seketika aku blur. Matanya melingas ke arah sekeliling. Apa yang aku buat dekat sini? Yang tadi itu, aku mimpi ke?
            “Kau ni kenapa?” soalan Adila membuatkan dahi aku berkerut. Baru aku tersedar. Aku teringatkan kenangan lama rupanya. Memori daun pisang. Memori pertemuan aku dengan Tuan ‘singa’ yang sedang merajuk panjang denganku.
            Tanpa dipinta, aku mengeluh. Aku dah buntu memikirkan langkah yang perlu diambil untuk memujuk lelaki itu. Apa besar sangat ke salah aku? Sampaikan dia kena mogok hingga ke jangkaan seminggu lamanya.
            “Sham!” Adila menyiku aku. “Tengok tu…” dia menjuihkan bibir ke arah kananku.
            Malas-malas sahaja aku memusingkan kepala. Dalam pada tidak sedap hati terus terasa seakan direntap hati ini. Apa minah gedik tu buat di sini? Mesti hendak mencari Asad. Aku tahu sangat!
            “Asad ada?” soal Elisa dengan lenggok manja depan aku. Soalnya pada Adila tapi tengoknya pada aku. Apa?! Ada hutang? Geram pula aku dengan minah tidak faham bahasa ini. Bukankah suami aku pun tidak suka menghadap wajah dia. Apa lagi yang dia nak dengan datang ke sini?
            “Elisa… dah sampai…”
            Erk! Seakan tercekik suaraku bila Asad menyapa Elisa dengan nada yang begitu ceria sekali. Amboi! Bukan main lagi ‘singa’ ini. Main senyum dengan perempuan lain sampai terlupa dengan bini sendiri. Ini yang buat aku pula terasa hati.
            “Adila…” suaraku sudah menjadi serak. Pandangan aku mengekor langkah Asad yang sudah melangkah keluar dengan si cantik Elisa. Kenapa dia buat aku macam ini?
            “Sham… mungkin ada hal penting. Kalau tak, abang singa kau takkan keluar dengan perempuan tu…” suara Adila cuba memujuk aku. Tapi aku tidak rasa terpujuk langsung dengan nadanya yang prihatin itu. Aku sedih. Aku rasa nak menangis.
            Asad… aku menyeru-nyeru di dalam hati agar ingatannya kembali padaku walaupun Elisa berada di sisi. Entahkan ya atau tidak dia akan ingat padaku…
            Dengan rasa hati yang rawan ini, aku teruskan juga kerjaku yang masih berbaki. Sedih-sedih juga, tapi takkan hendak melayan emosi sehingga terabai semua kerjaku di pejabat ini. Nanti, ini pun jadi salah satu alasan untuk Tuan singa itu sound aku!
           
MERAJUK tidak sudah. Aku pun malas hendak melayan. Biarlah kalau dia hendak merajuk lama mana pun. Bukan aku tidak meminta maaf. Sudah berkali-kali aku ucapkan. Tapi satu pun tidak dilayan.
            Dengan langkah yang malas, aku melabuhkan punggung di sofa.
            “Papa merajuk… baby ajelah teman mama tengok TV ya…” aku mengusap perutku yang sudah membuncit sedikit. Baby pun dah masuk tiga bulan. Semakin terasa kasihku buatnya yang hadir setelah dua tahun menanti. Tapi sedih pula bila kenangkan papanya dengan kerenah yang terkini. Merajuk!
            Aku mengeluh lagi. Bosan! Lantas aku menekan remote control untuk mencari siaran yang menarik pada ketika ini. Kebetulan mataku terhenti pada siaran rancangan masakan. Aduh! Kecur sudah liurku. Tiba-tiba sudah muncul angin mengidam. Aku teringin nak makan spaghetti. Kalaulah Asad tidak merajuk, dah lama aku suruh dia pergi beli.
            “Baby… kenapa papa merajuk masa ni? Mama teringin nak makan spaghetti la…” keluhku perlahan. Sedapnya aku tengok chef itu menuang sos yang dimasak ke atas spaghetti. Entah sedap atau tak, tapi benar-benar menyelerakan mataku yang memandang.
            “Spaghetti… hurm…” aku kerling ke arah jam di dinding. Sudah pukul sembilan malam. Baby aku ini pun. Cuba timbulkan rasa teringin dalam diriku waktu yang lebih cerah sedikit. Ini tidak. Asal langit gelap sahaja, baru teringin macam-macam benda. Mana berani aku nak keluar waktu gelap macam ini.
            Bunyi gril pintu yang ditolak, terus membantutkan rasa mengidamku. Asad sudah keluar dari rumah tanpa kata. Selalu pun dia memang akan balik malam. Tapi keluar di waktu malam begini, belum pernah lagi. Takkan dia keluar dengan Elisa tu???
            Fikirkan Elisa, terus selera aku mati. Sakit hati!

TUPPERWARE yang berisi spaghetti segera singgah di ruang mataku. Aku terkejut bukan kepalang bila nampak hidangan itu terhidang elok di atas meja makan. Kad kecil yang terselit di sisi pinggan aku tarik perlahan.
            Kalau mengidam apa pun, minta aje. Abang merajuk dengan Sham, bukan dengan baby.
            -Abang-
            Ewah! Ayat macam nak memujuk, tapi aku rasa macam makin sakit hati. Kiranya sekarang ini, dia hendak berkomunikasi dengan anaknya sahaja. Dengan aku masih merajuk lagi. Haish! Pening… pening…
            Dalam pada pening… pening… itu pun, spaghetti aku tidak lupa. Uish, mana boleh biarkan macam itu sahaja. Dengan penuh berselera aku menjamah. Sedap pula tu. Entah dekat mana Asad beli. Kiranya yang dia keluar tadi untuk belikan aku spaghetti? Eh… silap. Untuk belikan anak dia, spaghetti… ya, ini baru betul.
            Tak apalah. Sekurang-kurangnya, kalau aku mengidam dia sanggup juga untuk keluar dan membeli. Kiranya aku masih ada peluang untuk memujuk rajuknya daripada melarut lagi. Aku tersenyum sendiri. Aku tahu nak buat apa. Baby… mama tau, baby mesti tolong mama. Bisikku di dalam hati.
            Selesai mengemas meja makan, aku terus mengatur langkah ke bilik. Aku nampak Asad tengah membaca majalah Solusi. Muka dia… tiada yang baru. Masih garang macam dulu. Asad sejak memulakan perang rajuk denganku, wajahnya sudah mengetat sama seperti kali pertama kami bertemu. Pandangan tajam yang begitu memukau diriku.
            “Thanks papa for the spaghetti… sedap!” ucapku sambil menarik selimut di kaki. Sengaja aku tekankan perkataan papa itu, konon-konon macam baby yang bercakap dengan dia. Dengan aku dia tak nak cakap, jadinya… berkomunikasi dengan kata ganti diri bayi aku sahajalah!
            “Don’t mention it sayang…”
            Erk! Sayang? Aku ke?
            “My baby…” sambung Asad tidak lama selepas itu.
            Cis… sengaja kan! Tapi tak apa… aku anggap sayang itu untuk aku juga. Aku sudah mula tersenyum sendiri. Wajah Asad kucuri pandang dengan hujung mata. Macam manalah ‘singa’ ini boleh maintain muka serius macam ini?
            “Good night… papa!” dia diam.
            “I love you… papa!” aku ucap lagi. Tapi dia diam juga. Perlahan aku menghela nafas. Tak apalah… perlahan-perlahan, aku akan cuba pujuk dia juga. Aku berbaring tapi tidak menghadap ke arah Asad.
            Mujur juga, walaupun dia merajuk dan aku masih tidak dapat memujuk, tapi kami masih berada di dalam satu bilik. Takut juga aku kalau Asad merajuk sampai bawa diri ke bilik sebelah. Tidak ke lagi susah proses komunikasi antara kami berdua.
            “I love you too… baby.” Lambat-lambat Asad mengucapkan perkataan baby itu.
            Senyumanku terus melebar. Hehehe… ini pun aku anggap untuk aku juga. Thanks baby. Mama dan papa sayang baby… tanganku sudah mula mengusap perutku dengan penuh kasih.
            Tersentak aku bila ada satu tangan lain yang ikut mengusap perutku. Asad! Haish… terseksa juga jiwa kalau macam ini. Iyalah… dengan alasan hendak bermanja dengan anak, dengan aku sekali terasa dimanjakan pula.
            “Good night my baby.” Serentak itu satu kucupan terpahat di pipiku. Aku terkedu. Baby… papa you ni sebenarnya tengah ambil kesempatan agaknya. Dengan mama, dia merajuk. Tapi dengan baby dia manja. Dan perantaraan manja antara baby dan papa, siapa? Mama jugak. 
 ____________
1. Sorry lambat update
2. Sorry kalau entry bosan
3. Terima kasih semua :)

Comments

  1. best!best!best!
    luculah perangai Asad ni..merajuk konon..hahahaha..dalam merajuk sempat lagi kiss pipi Syam..hehehe.. suka sangat n3 ni.. :)

    ReplyDelete
  2. comel..hihi..

    merajuk dengan mama je ye..dengan baby tak merajuk..

    yang pegi kiss mama tu kenapa? :)

    ReplyDelete
  3. alalala,,comelnya tuan singa,,merajuk konon tp ambil kesempatan

    ReplyDelete
  4. Hehe lucu jugak asad ne;)

    so sweet eh;)

    ema mau lagik kak;)
    heE

    ReplyDelete
  5. Suka sangat... Papa suka ambil kesempatan... hehehe..

    ReplyDelete
  6. Comel... papa ni saje tau.. sian mama.. mujurlah baby jadi org tengah... :-)

    ReplyDelete
  7. comel la asad ni..
    hahaha
    nak lagi sis..
    ;)

    ReplyDelete
  8. asad ni...jual mahal!!mengade btol..but sweeeeettttt..cair..hahaha =)

    ReplyDelete
  9. sweet la bab ni~~huhu..i like!!nak lagi...jangan la ada konflik banyak2 sangat..suka tgk dorang~~manja2!

    ReplyDelete
  10. eee...
    cutenye,,,
    smbng lg..
    ~aki~

    ReplyDelete
  11. best n3 ni..x boring..apa hubungan Asad dgn Elisa.mungkin Asad sengaja nak buat Sham cemburu...bila Asad nak b'henti merajuk...harap2 n3 akan dtg mereka akan b'baik2.kesian Sham..:(

    ReplyDelete
  12. ala sweetnye...hehe..ske2...hop n3 bru dorg dh brbaik..mjur ade bby 2...anak pngikat kasih..hihi...:)

    ReplyDelete
  13. nakal papa ni..
    amek kesempatan ya..

    ReplyDelete
  14. adei asad amik kesempatan eh. saja je nak kasi sham stress apa da. kang klo sham kena darah tinggi sapa susah?hehehe gatal.

    ReplyDelete
  15. pndi sham buat helah...awat la lama sgt asad merajuk...aih...

    ReplyDelete
  16. ala, mau manja2 la encik singa tu hehe2 sweet!

    ReplyDelete
  17. lamenya papa merajuk dgn mama, cian
    mama nasib baik boleh komunikasi
    melalui baby kan papa? umi nk lagi
    bestlah...

    ReplyDelete
  18. so sweet.................
    best!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  19. aiyak...sweet sgt la hehe...next plezzz

    ReplyDelete
  20. best n3 kali ni...tak bosan bacanya. tp...lambat tu hmmm mmg lambat juga. sambung cepat2 ya umi. selamat berpuasa

    ReplyDelete
  21. wahahaha asad ni main tarik tali pulak...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia