Skip to main content

Kampung Girl [14]

Jangan lupa untuk mendapatkan novel Kampung Girl terbitan KaryaSeni. :) Selamat Membaca.


Bab 14

KELUHAN berat meniti bibirnya. Mindanya dikerahkan untuk menghasilkan buah pemikiran yang dapat memberi kesan besar untuk projek ini. Wajah Wan Shafie salah seorang sahabat sejati yang turut bertungkus-lumus mengeluarkan idea dipandang sekejap. Kelihatan dahi Wan Shafie berkerut. Tekun juga dia berfikir.
            Fail di depan mata cuba dibelek beberapa kali, mana tahu dapat ilham. Boleh juga aku bersorak riang. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Tapi kalau batu… dengan dia sekali akan tenggelam terus. Tak boleh jadi macam ini. Lantas mejanya diketuk kuat.
            Wan Shafie yang tekun berfikir ikut tersentak.
            “Kau ketuk meja kenapa? Dah hilang habis idea yang datang!” rungutnya dengan pandangan tidak puas hati.
            “Betul ke Wan? Dah hilang ke idea? Allah!!!” Ashraf tiba-tiba saja menarik rambutnya gaya orang gila. Wan Shafie yang melihatnya, naik pelik. Boleh jadi kena serangan mental ke sahabatnya yang seorang ini?
            Bro… relaks. Kenapa nak tension sampai macam ni? Relaks okey.” Wan Shafie cuba menenangkan Ashraf yang kelihatan sangat kusut itu.
            “Tak boleh… tak boleh… kalau kita relaks, I mean… kalau aku relaks, maknanya… gagallah projek ni!”
            Wan Shafie melepaskan tawa melihat wajah serius Ashraf menyebut perkataan projek untuk rancangan yang sedang direncanakan oleh mereka.
            “Kau jangan gelak Wan… terbakar aku tengok!”
            Terus mati tawa yang berlagu riang di bibir Wan Shafie. Ini betul-betul serius. Ditambah dengan wajah Ashraf yang tidak bercalit senyuman, memang akan membuatkan siapa saja gerun mendekatinya. Tapi, hakikatnya Ashraf tak adalah gerun mana sangat. Kalau dah kenal, bolehlah tahu perangai sebenar dia.
            “Relaks bro! Hal kecik saja ni!” ucap Wan Shafie dengan bersemangat. Tetapi dalam hati, dia sebenarnya meragui kata-katanya sendiri. Hal kecil ke? Rasanya ini merupakan hal yang paling besar, lebih besar daripada projek-projek yang pernah mereka uruskan sebelum ini.
            Projek apakah ini yang begitu besar sekali dan sekaligus menyerabutkan kepala Ashraf tahap bangunan KLCC. Projek apa lagi, kalau bukan projek penyatuan dua hati yang diketuai oleh mummy Ashraf, Puan Mazlin.
            “Aku dah tak boleh relaks. Sesaat pun tak boleh… kau kena tolong aku! Carikan aku perempuan, secepat mungkin! Secepat mungkin!!!” ucap Ashraf kalut. Bercakap dengan satu nafas. Langkahnya juga tidak mati apabila dia asyik berpusing-pusing ke sana, ke mari. Sampai naik pening Wan Shafie melihatnya.
            “Perempuan tu kena sopan dan santun, okey! Kalau boleh yang pandai speaking. Paling penting, kena lagi lawa dari budak kampung tu,” tambah Ashraf lagi sambil menyatakan kriteria yang perlu ada pada gadis pencarian mereka.
            “Kau ni… gaya mencari perempuan macam nak kahwin dah pulak!”           
            “Kahwin-kahwin jangan disebut!” marah Ashraf. Terasa alergik pula dengar perkataan itu.
            “Budak kampung yang kau cerita ni… buruk sangat ke sampai kau tak nak kahwin dengan dia?” Wan Shafie sudah memulakan sesi menyoal siasat. Sejak dari tadi telinganya hanya asyik mendengar ayat Ashraf, ‘aku tak nak kahwin dengan budak kampung tu’. Tapi siapa budak kampung itu, bagaimana rupanya, wataknya, semua tidak diceritakan secara terperinci oleh Ashraf.
            “Dia…” Ashraf terdiam seketika. Takkan nak cakap Ainnur itu buruk rupanya, sangatlah tidak patut kalau macam itu. Tapi… “Muka dia macam nenek kebayan!” tanpa perasaan, dia mengucapkan juga gelaran yang diberikan pada gadis manis itu.
            “Nenek kebayan?!” berkerut dahi Wan Shafie. Lama dia terdiam, seolah berfikir dengan serius. Lama-kelamaan senyuman sudah mula tersungging di bibir. Ashraf pula berkerut berlapis di dahi.
            “Pernah dengar mitos tak… nenek kebayan tu sebenarnya Puteri Gunung Ledang yang Sultan Mahmud pada masa tu memerintah Melaka hantar rombongan untuk meminang dia.”
            Kening Ashraf bertaut. Apa kaitan mitos Puteri Gunung Ledang dengan kisah hidup dia? Bukannya dia nak kahwin dengan puteri raja pun.
            “Apa kena-mengena dengan kisah hidup aku ni?” soalnya lurus. Wan Shafie ketawa dua harakat. Haha!
            “Puteri Gunung Ledang, digambarkan tentang kecantikan dia yang begitu memikat pandangan Sultan Mahmud sehinggakan Sultan nak meminang dia. Puteri Gunung Ledang sewaktu sampai perutusan Sultan, dia dikatakan menyamar menjadi nenek tua dan menyatakan syarat untuk menolak peminangan Sultan,” terang Wan Shafie tanpa memberikan jawapan yang tepat lagi untuk persoalan Ashraf. Jelas kelihatan wajah Ashraf yang terkebil-kebil mendengar Hikayat Kesultanan Melaka dan dia pun tahu, Ashraf ini sangatlah liat kalau dibangkitkan bab sejarah di depannya.
            “Kau jangan ambil jalan kampung boleh tak… highway terus. Aku tak faham!” Ashraf sudah kembali melabuhkan punggung di kerusinya. Wajah Wan Shafie yang sedang tersenyum nipis terbias di ruang mata. Apa kaitan Puteri Gunung Ledang, nenek kebayan dan… budak kampung?
            “Kau cakap budak kampung tu macam nenek kebayan… jadi, aku anggap dia cantiklah. Macam mitos yang aku ceritakan… nenek kebayan tu sebenarnya Puteri Gunung Ledang. Betulkan? Budak kampung kau ni cantik orangnya…”
            Tersentap Ashraf dengan jawapan Wan Shafie. Nenek kebayan, Puteri Gunung Ledang dan Ainnur! Err… tergagap pula Ashraf dibuatnya. Betullah Ainnur itu bukan buruk rupanya. Tapi takkan nak cakap, ‘Ya, budak kampung tu memang lawa!’. Takkan boleh Ashraf berkata begitu. Kenapa? Tercalar ego.
            Sudahlah dia tidak sukakan budak kampung itu, kalau dipuji-puji… maknanya dia sudah memalukan statement yang pernah diungkapkannya sendiri. Mana boleh macam itu! Langsung tidak dibolehkan sama sekali.
            “Sekarang ni kau nak tolong aku carikan perempuan ke tidak, untuk calon sementara ni?” soal Ashraf sengaja hendak mengalihkan topik.
            Sehingga kini mereka masih belum menemui penyelesaian masalah yang sedang dibebaninya. Selepas mendengar kutukan yang tidak putus-putus dari bibir budak kampung tempoh hari, Ashraf sudah bertekad akan membuktikan bahawa dia mampu untuk mencari calon sendiri.
            Sekilas dia mengerling jam yang terletak elok di pergelangan tangan. Jarum jam sudah menginjak ke angka tiga. Pantas dia teringatkan sesuatu. Belum sempat dia hendak membuka mulut berkata, pintu bilik sudah diketuk dari luar.
            “Masuk,” arahnya. Nada suaranya serius.
            Pintu ditolak dari luar. Muncul wajah Annisa, setiausahanya dengan senyuman manis di wajah. Turut dihadiahkan senyuman buat Wan Shafie yang berada di situ.
            “Encik Ashraf ada meeting dengan wakil dari Berjaya Groups,” Annisa mengingatkan kembali seperti yang sudah dipesan oleh Ashraf padanya. 
            “Mereka dah sampai ke?”
            Annisa menggeleng. “Baru saja Encik Andrew call, dia cakap dalam sepuluh minit lagi mereka akan sampai,” Annisa memaklumkan. Ashraf mengangguk.
            “Okey… once dia orang dah sampai, you inform me okay.”
            Setelah itu, Annisa sudah meminta diri. Tiba saja di depan pintu, namanya dilaung kembali. Dia berpaling.
            Don’t forget the document that I ask you to re-check,” pesan Ashraf sama seperti di awal pagi tadi.
            “Ada apa-apa lagi encik?” soal Annisa sopan. Ashraf menggeleng.
            “Annisa pun okey jugak!” ujar Wan Shafie sebaik saja gadis kecil molek itu hilang di balik pintu.
            “Kau nak suruh aku kena tetak dengan suami dia!”
            Membuntang terus mata Wan Shafie mendengar jawapan Ashraf. Biar betul!!!
            “Wei… aku mati-mati ingat dia tak kahwin lagi!”
            “Dia dah kahwin!” balas Ashraf sambil menala pandangan di wajah Wan Shafie. “Kau ni kenapa? Jangan cakap dah simpan perasaan dekat bini orang pulak!” Ashraf menyerkap jarang. Wan Shafie pula yang terkelu lidah.
            “Aku tak tahu pulak dia tu dah berkahwin… kau ni sure ke? Re-check profile dia. Aku rasa macam belum saja!” Wan Shafie sudah gelabah. Gelabah bukan sebab apa, adalah dalam dua tiga kali dia mengirimkan bunga untuk menyampaikan hasrat hati. Walaupun tidak bertulis nama, tapi gelabahnya tetap ada. Mahunya Annisa tahu dia yang mengirimkan kuntuman bunga itu, lalu diserahkan pada suami… erk! Nak menyebut pun terasa pelik.
            “Betullah… aku selalu nampak ada orang nanti pick up dia masa habis kerja.” Ashraf dengan yakinnya menjawab sebab itu yang selalu dilihatnya.
            “Kau nampak lelaki datang ambil dia… terus kau buat kesimpulan yang dia dah kahwin?” soal Wan Shafie musykil dengan kenyataan itu.
            Laju saja Ashraf mengangguk menjawab pertanyaan Wan Shafie. Tidak perlu menunggu lama, sebatang pen sudah melayang dan mendarat di dahi Ashraf.
            “Oit!!!” sahut Ashraf. Dahinya digosok-gosok perlahan. Main baling pen pula Wan Shafie ini.
           “Apa punya spesies la kau ni Ashraf Khairi! Suka sangat buat konklusi awal… kalau pick up lepas habis kerja, tak bermakna dia dah berkahwin… boleh jadi tu abang dia ke, adik dia ke…” ayat-ayat penenang jiwa dilagukan oleh bibir Wan Shafie untuk ketenangan diri sendiri.
            “Pakwe dia pun boleh jadi kan?” Ashraf pula makin bersemangat hendak membakar hati yang berlagu kecewa di hadapannya ini. Senyuman sinis tersungging di bibir.
            “Aku tak nak tolong kau cari perempuan!” Wan Shafie terus bangun berdiri. Ashraf pula jadi gelabah macam tak cukup kaki. Mana boleh macam ini?
            “Janganlah Wan… kau saja harapan yang aku ada,” ayat simpati sudah mula memasuki trek. Namun itulah kebenarannya. Dia mana boleh cari perempuan sendiri. Gerenti semua perempuan akan lari. Sebabnya, tidak ada langsung skill yang tersembunyi dalam diri Ashraf Khairi untuk membeli jiwa sang gadis pujaan hati.
            “Kau re-check profile Annisa!”
            “Okey… okey… aku re-check,” laju sekali Ashraf bersetuju. Wan Shafie tersenyum puas. Lega!
            “Kut iya pun… tak perlulah nak pamerkan senyuman gatal kau dekat sini…” erk! Mati terus senyuman di bibir Wan Shafie. Dia baru saja nak mula berangankan Annisa yang ayu itu.
            “Eh… kalau betul Annisa tak kahwin lagi, tak nak ke ‘pinjam’ dia sekejap?” otak geliga Wan Shafie kembali melontarkan idea.
            “Kau jangan nak buat gila Wan… sudahlah dia tu ‘anak’ kesayangan daddy! Nak buat pinjam-pinjam untuk hal macam ni, mahunya aku pula yang kena sembelih…”
            “Ala… tapi pinjam bukan nak ajak kahwin kan? Cuma nak tunjuk depan your kampung girl saja kan?” Wan Shafie masih mencuba. Kening Ashraf terangkat. Raut wajah itu jelas menunjukkan dia sedang berfikir dengan serius.
            “Boleh jadi berjaya tak?” soalnya pada Wan Shafie. Lelaki itu pula terus saja mengangkat ibu jarinya untuk menunjukkan tanda sukses.
            “Gerenti… berjaya terus!” ucap Wan Shafie bersemangat.
            Detik itu terus saja membungakan senyuman penuh firasat di wajah Ashraf. Siap kau kampung girl! Aku dah sediakan pesaing terbaik untuk kau.


Comments

  1. alhamdulillah, da smpai pn smlm novel ni...=) menarik!! hehe...

    ReplyDelete
  2. nas: Thanks a lot sbb support KG. <3
    semoga terhibur ya. =)

    ReplyDelete
  3. saya baru je purchase online tadi.
    esk sampailah agaknya...
    lama saya tunggu novel ni keluar dulu..
    umi!!! update sikit lagi... hehehe...

    ReplyDelete
  4. ni bab last yg umi post kat blog... hehe... buku kan dah keluar, so umi kena kurangkan posting cerita di blog.
    insyaAllah, tak lm lg dapatlah tau ending KG. hope u enjoy reading it =)

    thanks a lot for ur support. much love from me <3<3<3 for all readers.

    ReplyDelete
  5. salam..nak order buku novel ni macammana...cari kat kedai..tak jumpa pun...

    ReplyDelete
  6. kalau bole saya nak terus beli jer..bole ker??

    ReplyDelete
  7. to azura: emailkan pada saya, nama, alamat dan no tel.
    uniq_smiley29@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. dh bli n dh bc pn tp yg xbest nyer ada spoil ar umi..bku yg sya bli 2 repeat sml bab yg sama..3 bab yg sama lak 2..so dye nyer klimaks xdpt nk bc..tup2 dh 2 bab yg terakhir jer tgal..rugi sgt rse nyer..

    ReplyDelete
  9. Sara Manshor, boleh adu pada karyaseni, minta gantikan buku baru.

    ReplyDelete
  10. salam kak umi..saya minat giler ngan ceta KG ni..cam nak dptkan novel ni...

    ReplyDelete
  11. sy x pndai nk e-mail...lau tlfon trus blh?...

    ReplyDelete
  12. Kak umi :) novel KG nii , sangt best :)

    ReplyDelete
  13. Kak umi . Sorry eh ni nak komen pasal novel kampung girl ni . Bab 18 memang takde kat blog akak ke ?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cerpen: Lain di Mulut, Lain di Hati

JAMBANGAN bunga ros yang berada di atas mejanya itu dicapai. Tanpa melihat nama pengirim pun dia sudah boleh meneka, siapa pengirimnya. Terus dengusan tidak senang dilepaskan. Tanpa menunggu sesaat, jambangan bunga itu sudah terhumban ke dalam tong sampah di sudut bilik.             Huh! Apa dia fikir aku ni perempuan, nak cair kalau disogokkan dengan bunga. Kalau aku cakap benci, memang akan benci selamanya! rungutnya.             Serentak itu, pintu biliknya diketuk. Terjengul wajah Selina, setiausahanya.             “Encik Irfan, Puan Eryna nak jumpa.”             Sekali lagi dia melepaskan dengusan kasar. Tidak cukup dengan bunga yang merimaskan, sekarang, tuan punya badan pula muncul di depan mata. Ah, benci!             “Suruh dia balik! Saya tak nak jumpa dia.” Kuat dan lantang sekali suara Irfan sehingga begitu jelas buat pendengaran Eryna yang sedang duduk menunggu di luar bilik. Eryna tersentak. Riak wajahnya terus beruba

Cerpen: Hati ini [End]

BUNYI suara yang bertingkah dari ruang tamu mengkakukan langkah Ana di anak tangga terakhir. Dia yang turun ke bawah dengan niat untuk membasahkan tekak terkaku seketika. Tidak mahu menonjolkan diri di hadapan tetamu mama dan papa, tanpa berfikir panjang dia sudah memalingkan badan hendak bergerak ke atas semula. Namun sekali lagi, dirinya terus kaku di situ. Suara yang melaungkan namanya membuatkan badannya menjadi gementar secara tiba-tiba.             “Ana…” namanya dipanggil sekali lagi. Dia kenal suara itu. Terlalu kenal. Tetapi dia tidak mahu memalingkan wajahnya. Atas sebab apa, dia tidak pasti. Ikutkan sahaja kata hati.             Sentuhan di bahu membuatkan Ana tersentak. Pantas dia berpaling dengan wajah yang sudah berubah riak. Dia tidak suka dengan sentuhan itu. Sentuhan yang tidak menghormati dirinya sebagai seorang wanita muslim. Seketika mata mereka bertemu. Ana terkedu. Seakan tersedar dari mimpi… senyuman yang menghiasi

Cerpen: Dia yang aku cinta

Berdebar-debar rasanya saat menanti di ruang legar ini. Menanti kehadiran insan yang disayangi. Menanti saat yang ditunggu-tunggu selama ini. Disunting menjadi suri dalam hidup lelaki yang dicintai. Ah! Indah sungguh rasa…             “Tahulah nak tunggu insan tercinta. Kut iya pun… tak perlulah tayang riak wajah teruja, yang terlebih perisa pulak!” teguran berunsur perlian itu hanya membuatkan dia menjeling manja.             “Biarlah!” balasnya dengan menyampah.             Tiada siapa pun tahu apa yang dirasainya selama dua tahun ini. Hidup berjauhan dengan insan yang memenuhi ruang hatinya. Sungguh menyeksakan jiwa dan raga sahaja!             “Akak…” panggilan itu membuatkan dia melepaskan dengusan manja.             “Apa?!” soalnya geram. Geram saat khayalan indahnya dicantas dengan kejam. Sedangkan, hanya itu yang mampu dilakukan di saat ini.             “Tu…” mulut si adik sudah memuncung ke satu sudut.             Matanya turut berlari mencari. Seketika dia